U olomouckého okresního soudu ve čtvrtek začalo jednání k případu tragické nehody, při níž předloni zemřela dvouletá dívka po pádu z vlaku. České dráhy se s rodinou již mimosoudně vyrovnaly. Z usmrcení z nedbalosti se zodpovídají vlakvedoucí a průvodčí, podle žalobce se nepřesvědčily o uzavření dveří vlaku, ze kterých podle obžaloby dítě vypadlo. Oběma hrozí až šest let vězení.
Soud otevřel případ smrti dívky, která vypadla z vlaku
Průvodčí uvedla, že zavření dveří zkontrolovala podle tehdejších předpisů pohledem. Cestujícího, který nastoupil do vlaku osudnými dveřmi už po signálu k odjezdu vlaku, si už nevšimla. Soud případ odročil na 22. ledna.
Neštěstí se stalo na trase z Luhačovic do Prahy na konci července 2016. Obžalované se podle žalobce před vypravením vlaku z hlavního nádraží v Olomouci nepřesvědčily o uzavření dveří.
„Způsobily tím odjezd vlaku s řádně neuzavřenými dveřmi, které se z vnitřní části jevily jako uzavřené. V důsledku zrychlování vlaku na trati mezi hlavním nádraží a Štěpánovem došlo k prudkému a neočekávanému otevření dveří. Z nich vypadla dívka, která stála v té době na přestavku, kde čekala na svou matku a sestru, které se nacházely v prostoru WC,“ uvedl žalobce Jaroslav Rašendorfer.
Vlak poté zastavila ruční brzda. Dívenku našla vlakvedoucí, která ji běžela zhruba kilometr po trati s lékárničkou hledat. Na místo letěl ještě vrtulník, pomoci dítěti už záchranáři nemohli. Dívenka utrpěla těžké poranění hlavy, na místě zemřela. Podle žalobce zaměstnankyně drah porušily povinnosti vyplývající ze svého zaměstnání.
Souprava měla šest vozů. Vlakvedoucí, která se z dnešního jednání omluvila, měla na starosti první dva vozy, obžalovaná Jana Stejskalová v roli průvodčí zbylé vagony. Dítě vypadlo z třetího vagonu. Osudné dveře prý zavřela před odjezdem vlaku, když postupovala směrem dozadu. Poté nastoupila do posledního vagonu a vlakvedoucí dala signál, že je vlak připraven k odjezdu. „Pohledem jsem zkontrolovala, že jsou dveře pozavírané. Žádné se mi nezdály nedovřené,“ dodala žena.
Dění na peronu těsně před odjezdem vlaku měla podle ní kontrolovat už vlakvedoucí. Z podchodu v té chvíli vyběhl podle kamerových záznamů těsně před odjezdem vlaku poslední cestující, který nastoupil právě do třetího vagonu. Ženy si ho však zřejmě nevšimly, průvodčí již byla podle svých slov ve voze a vlakvedoucí v té chvíli dávala signál strojvedoucímu k odjezdu. „Když jí dám souhlas, ona se otočí a komunikuje se strojvedoucím,“ dodala Stejskalová.
Podle kamerového záznamu na nástupišti v Olomouci do vlaku nastoupil 15 sekund před rozjezdem zadními nástupními dveřmi poslední cestující. O pár vteřin později dveře za sebou zavřel, zda však byly zavřeny úplně, nebo jen dovřené, se vlaková četa podle inspektorů nepřesvědčila. Zároveň se však nepodařilo zjistit, zda poté s těmito dveřmi po rozjezdu vlaku někdo z cestujících nemanipuloval.
Vlak po ujetí zhruba 30 metrů při rychlosti 19 kilometrů za hodinu, kdy byly již ostatní dveře automaticky zajištěny, jel podle kamerového záznamu s neuzavřenými pravými zadními dveřmi. Podle ověřovacích pokusů se neuzavřené dveře při rychlosti zhruba 100 až 120 kilometrů samovolně a rázně otevřou.
Svědek: Dítě vypadlo z okna
Loňský případ dvouletého dítěte vypadlého z vlaku na Olomoucku se prostřednictvím veřejné výzvy rozhodl otevřít muž, který v osudnou chvíli roznášel cestujícím ve vlaku nápoje. Je přesvědčen o tom, že dívenka vypadla z okna, nikoli ze dveří, jak tvrdí policie i žalobce.
Muž ve vlaku pracoval jako obsluha minibaru. V době neštěstí měl podávat nápoje ve voze za vagonem určeným pro rodiny s dětmi, ve kterém cestovala i rodina dívenky.
Podobné neštěstí se stalo na stejné trati zhruba o pět kilometrů dále u obce Střeň v roce 2006. Tehdy vypadl z vlaku pětiletý chlapec, zemřel na následky mnohočetných poranění. Matce se ztratil poté, co odešel v jedoucím vlaku sám na toaletu. Matku soud potrestal podmínkou za ublížení na zdraví z nedbalosti, protože nechala chlapce běhat ve voze bez dozoru.