Nejvyšší správní soud odmítl kasační stížnost obcí, jež se staví proti rozšíření Letiště Vodochody. Projedná ještě stížnost ministerstva životního prostředí, které také nesouhlasí s nedávným rozsudkem umožňujícím rozšíření letiště. „Rozhodnutím soudu jsem zklamán,“ uvedl starosta Líbeznic Martin Kupka (ODS) s tím, že soud nepovažuje obce za účastníky řízení. Zásadní podle něho bude rozhodnutí soudu o stížnosti, kterou podalo ministerstvo životního prostředí.
Soud odmítl stížnost obcí proti rozšíření letiště ve Vodochodech
Kasační stížnost nemá odkladný účinek, vedení letiště tak pokračuje v přípravách projektu, který měl být podle původních plánů hotov už letos.
Obce mají strach například z nadměrného hluku a dopadu na podzemní vody. I ministerstvo životního prostředí podalo stížnost, v níž jako důvody uvádí nesprávné posouzení právních otázek týkajících se hydrologie a hluku. Rozsudek, který napadlo kasační stížností, považuje za nepřezkoumatelný pro jeho nesrozumitelnost.
Starosta Kralup nad Vltavou, které také proti rozšíření letiště bojují, Petr Holeček (za STAN) řekl, že se vedení města poradí s právníky a příští týden je plánováno jednání starostů dotčených obcí. Kromě Kralup usnesení odmítlo kasační stížnosti obcí Zlončice, Dolany, Panenské Břežany, Bašť, Kozomín, Líbeznice, Měšice, Postřižín, Úžice, Máslovice a Chvatěruby.
Ke kasační stížnosti ministerstva životního prostředí Letiště Vodochody připravuje vyjádření. Pokračuje také proces aktualizace rozhodnutí úřadů, které budou potřeba pro žádost o stavební povolení. Dál se pracuje i na přípravách přivaděče na dálnici D8.
„V první řadě se chystá dopravní řešení a v druhém kole musíme doplnit věci, které se týkají letiště,“ řekl ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur. S námitkami ohledně dopadů na podzemní vody a hluku se už letiště podle ředitele vypořádalo v aktuální dokumentaci projektu.
Ministerstvo vydalo kladný posudek EIA Letišti Vodochody před dvěma lety. Kvůli stížnostem starostů okolních obcí, kteří podali 40 podnětů, úřad začal své stanovisko prověřovat. Poté ho zrušil s tím, že obsahovalo procesní chyby v oblasti vodního hospodářství a nesprávné navýšení hlukových limitů o takzvanou korekci.
Zrušení EIA poté letiště napadlo u soudu. Městský soud v Praze se nejprve odmítl případem zabývat, Nejvyšší správní soud mu to ale nařídil, loni v prosinci pražský soud rozhodl, že posudek je platný.
Vodochodské letiště se podle představ vlastníků má stát nízkonákladovou alternativou k Letišti Václava Havla – jakýmsi pražským Stanstedem. Ročně by mělo odbavit asi 17 tisíc letadel. Provoz by mohlo podle současných odhadů zahájit nejdříve za pět let.