Soud odmítl stížnost obcí proti rozšíření letiště ve Vodochodech

Nejvyšší správní soud odmítl kasační stížnost obcí, jež se staví proti rozšíření Letiště Vodochody. Projedná ještě stížnost ministerstva životního prostředí, které také nesouhlasí s nedávným rozsudkem umožňujícím rozšíření letiště. „Rozhodnutím soudu jsem zklamán,“ uvedl starosta Líbeznic Martin Kupka (ODS) s tím, že soud nepovažuje obce za účastníky řízení. Zásadní podle něho bude rozhodnutí soudu o stížnosti, kterou podalo ministerstvo životního prostředí.

Kasační stížnost nemá odkladný účinek, vedení letiště tak pokračuje v přípravách projektu, který měl být podle původních plánů hotov už letos.

Obce mají strach například z nadměrného hluku a dopadu na podzemní vody. I ministerstvo životního prostředí podalo stížnost, v níž jako důvody uvádí nesprávné posouzení právních otázek týkajících se hydrologie a hluku. Rozsudek, který napadlo kasační stížností, považuje za nepřezkoumatelný pro jeho nesrozumitelnost.

obrázek
Zdroj: ČT24

Starosta Kralup nad Vltavou, které také proti rozšíření letiště bojují, Petr Holeček (za STAN) řekl, že se vedení města poradí s právníky a příští týden je plánováno jednání starostů dotčených obcí. Kromě Kralup usnesení odmítlo kasační stížnosti obcí Zlončice, Dolany, Panenské Břežany, Bašť, Kozomín, Líbeznice, Měšice, Postřižín, Úžice, Máslovice a Chvatěruby.

Ke kasační stížnosti ministerstva životního prostředí Letiště Vodochody připravuje vyjádření. Pokračuje také proces aktualizace rozhodnutí úřadů, které budou potřeba pro žádost o stavební povolení. Dál se pracuje i na přípravách přivaděče na dálnici D8.

„V první řadě se chystá dopravní řešení a v druhém kole musíme doplnit věci, které se týkají letiště,“ řekl ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur. S námitkami ohledně dopadů na podzemní vody a hluku se už letiště podle ředitele vypořádalo v aktuální dokumentaci projektu.

Starostové obcí jsou rozsudkem zklamaní (zdroj: ČT24)

Ministerstvo vydalo kladný posudek EIA Letišti Vodochody před dvěma lety. Kvůli stížnostem starostů okolních obcí, kteří podali 40 podnětů, úřad začal své stanovisko prověřovat. Poté ho zrušil s tím, že obsahovalo procesní chyby v oblasti vodního hospodářství a nesprávné navýšení hlukových limitů o takzvanou korekci.

Zrušení EIA poté letiště napadlo u soudu. Městský soud v Praze se nejprve odmítl případem zabývat, Nejvyšší správní soud mu to ale nařídil, loni v prosinci pražský soud rozhodl, že posudek je platný

Vodochodské letiště se podle představ vlastníků má stát nízkonákladovou alternativou k Letišti Václava Havla – jakýmsi pražským Stanstedem. Ročně by mělo odbavit asi 17 tisíc letadel. Provoz by mohlo podle současných odhadů zahájit nejdříve za pět let.