Rozšíření Letiště Vodochody zatím dostalo stopku

Odolena Voda - Letiště Vodochody se zatím rozšiřovat nebude. Ministerstvo životního prostředí potvrdilo zrušení ekologického posudku, který znamená pozastavení výstavby. Areál ovládá firma Penta, která chce, aby letištěm v budoucnu prošlo tři a půl milionu cestujících ročně. Případ zřejmě skončí u Nejvyššího správního soudu. Ministerstvo své rozhodnutí okomentuje v nejbližších dnech, čeká na oficiální potvrzení, že stanovisko bylo firmě Penta doručeno.

Ministerstvo zrušilo ekologický posudek k rozšíření letiště v červnu, investor ale podal proti rozhodnutí rozklad. Komise proto vše znovu projednala a ministrovi doporučila, aby zrušení ekologického posudku potvrdil. „Naši právníci teď budou zkoumat odůvodnění zamítnutí a podle toho budeme postupovat dál. S nejvyšší pravděpodobností se obrátíme na Nejvyšší správní soud,“ uvedl ředitel letiště Martin Kačur. Důvodem je podle něj i způsob výkladu správního řádu.

Kladný posudek vydalo ministerstvo loni koncem října. Obsahoval přes 120 podmínek, které investor musí splnit, šlo například o dostavbu přivaděče na dálnici D8 nebo omezení pro noční lety. Kvůli stížnostem starostů okolních obcí, kteří podali na 40 podnětů, ho ale ministerstvo letos na jaře prověřovalo. Podle něj posudek obsahoval procesní chyby v oblasti vodního hospodářství a nesprávné navýšení hlukových limitů o takzvanou korekci.

Vizualizace letiště Vodochody
Zdroj: ČT24/Letiště Vodochody

Starosta Kralup nad Vltavou Petr Holeček (STAN), který je i mluvčím iniciativy Stop Letišti Vodochody, označil rozhodnutí ministerstva za zásadní krok pro obce z okolí letiště, protože tím bylo konstatováno, že posudky vlivů na životní prostředí (EIA) nebyly vypracovány správně. „My jsme upozorňovali na to, že jsou v EIA veliké chyby. Teď nám byla dána podpisem ministra jakási satisfakce. Máme z toho radost,“ uvedl.

Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá firma Penta. Na letišti chce v budoucnu ročně odbavovat 3,5 milionu cestujících hlavně nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Fungovat mělo začít nejdříve v roce 2016. Investice mají dosáhnout asi tří miliard korun.