Ministerstvo životního prostředí (MŽP) podalo kasační stížnost proti rozsudku umožňujícímu rozšíření Letiště Vodochody, uvedla Dominika Pospíšilová z tiskového oddělení MŽP. O případném pozdržení projektu by mohl rozhodnout soud, kasační stížnost odkladný účinek nemá.
Ministerstvo si stěžuje na rozsudek, který povolil rozšíření Letiště Vodochody
Kasační stížnost v úterý podalo taky Sdružení Stop Letišti Vodochody, ve kterém je 15 obcí z okolí letiště. Potvrdil to starosta Kralup nad Vltavou Petr Holeček (TOP 09). Obce mají strach například z nadměrného hluku.
„Pokračujeme dále v přípravě a budeme čekat na rozhodnutí soudu,“ konstatoval ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur. Nedávno vydané odůvodnění rozsudku potvrdilo, že platí původní souhlasný posudek k vlivu na životní prostředí. Letiště pokračuje v územním řízení, o stavební povolení by mohlo podle ředitele požádat nejdřív v květnu.
„MŽP podává proti rozhodnutí městského soudu kasační stížnost pro nesprávné posouzení právních otázek týkajících se hydrologie a hluku a považuje kasační stížností napadený rozsudek za nepřezkoumatelný pro jeho nesrozumitelnost,“ uvedla Pospíšilová z MŽP.
Proti rozšíření letiště jsou také některé obce z okolí. Obávají se hluku a nedostatečného odvodnění ploch. S námitkami ohledně dopadů na podzemní vody a hluku se už letiště podle Kačura vypořádalo v aktuální dokumentaci projektu.
Rozšířené letiště mělo fungovat už v letošním roce
Městský soud v Praze loni v prosinci zrušil rozhodnutí ministerstva, jež minulý rok zrušilo kladný ekologický posudek EIA, který je podmínkou pro zahájení územního řízení a získání stavebního povolení. Nedávné odůvodnění soudu potvrdilo, že proces posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) byl správný včetně uvedených podmínek.
Rozšířené letiště mělo začít fungovat už letos. Z původně továrního areálu chtějí provozovatelé udělat letiště pro nízkonákladové aerolinie a privátní lety. Projekt si vyžádá asi tři miliardy korun.
Ministerstvo vydalo kladný posudek EIA Letišti Vodochody před dvěma lety. Kvůli stížnostem starostů okolních obcí, kteří podali 40 podnětů, úřad začal své stanovisko loni na jaře prověřovat. V červnu ho zrušil s tím, že obsahovalo procesní chyby v oblasti vodního hospodářství a nesprávné navýšení hlukových limitů o takzvanou korekci.
Zrušení EIA poté letiště napadlo u soudu. Městský soud v Praze se nejprve odmítl případem zabývat, Nejvyšší správní soud mu to ale v květnu nařídil, v prosinci pražský soud rozhodl, odůvodnění dostali účastníci soudu před dvěma týdny.