Vídeň – Česko potřebuje lepší dopravní spojení s Rakouskem, zdůraznil premiér Bohuslav Sobotka na návštěvě ve Vídni, kde se mimo jiné i nad tématem výstavby nových železničních koridorů a rychlostních silnic setkal se svým protějškem Wernerem Faymannem. Čtyřproudové silnice mezi oběma státy vedou už desetiletí jen na papíře. Neudržitelný stav komunikací rozčiluje řidiče i obyvatele obcí na hlavních trasách.
Sobotka: Čtyřproudové silnice s Rakouskem jsou stále jen na papíře
S Faymannem diskutoval Sobotka o lepším dopravním propojení obou zemí v oblasti jižních Čech a jižní Moravy. „Já si myslím, že je ostuda, že 25 let od roku 1989 se nedaří, abychom měli kvalitní spojení, a to jak silniční, tak také v oblasti železniční dopravy,“ uvedl Sobotka. Mezi hlavními cíli je podle Sobotky snížení celkové doby, kterou trvá cesta mezi Berlínem, Prahou, Brnem a Vídní.
Na trase Vídeň–Brno chybí jen asi třicetikilometrový úsek těsně u hranice. Rakušané plánují stavbu ještě v tomto roce, hotová by měla být v roce 2016, resp. 2017. To v ČR se o rychlostní silnici mluví už desítky let, termín jejího zprovoznění je ale stále v nedohlednu.
Rychlostní silnici přes chráněnou krajinnou oblast Pálava odmítají ekologové i některé blízké obce. Česká republika tudy čtyřproudovou cestu plánuje, stále ale nezná přesnou trasu. „Je potřeba, aby nejdřív byla přesná dohoda o tom, kde bude silnice na hranici končit, aby se nám nestalo, že se nám dálnice prostorově minou,“ prohlásil český premiér. V nejbližších letech tak nejspíš vznikne jen část obchvatu Mikulova.