Do Vánoc by měla skončit výluka části železniční trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Zatěžkávací zkoušku má za sebou nový dvoukolejný most přes Labe, kvůli jehož stavbě nejezdí vlaky mezi pardubickým hlavním nádražím a městskou částí Rosice a zároveň je i výluka na souběžné trati do Chrudimi. Na zatěžkávací zkoušku přijely do Pardubic dvě historické lokomotivy – rychlíková parní lokomotiva přezdívaná Šlechtična a těžká dieselová nákladní lokomotiva sovětské výroby přezdívaná Sergej.
Sergej a Šlechtična otestovaly nový most přes Labe
Nový most přes Labe odolal při zkoušce až 500tunové zátěži. Vjely na něj dvě historické lokomotivy – 170tunová parní lokomotiva a 130tunová dieselová lokomotiva – spolu s pracovní lokomotivou stavební firmy a speciálními zátěžovými vozíky.
Odborníci tak mohli změřit, co nosná konstrukce udělá, když ji zatíží vlaky. „Nejdřív se měří nezatížená konstrukce. Každý mostní díl se pak zatěžuje nezávisle. Projektová dokumentace stanoví, v jakém místě a jaká má stát zátěž. Je to na celý den,“ shrnul projektový manažer stavební firmy Skanska Jan Mitlöhner.
Nový dvoukolejný most přes Labe nahradil původní jednokolejnou konstrukci. Vyšší kapacita pomůže plynulosti provozu v úzkém hrdle, kde vedou souběžně dvě trati – po jediné koleji se dosud jezdilo z Rosic na pardubické hlavní nádraží i směrem na Chrudim. Nový ocelový most má tři pole, střední je dlouhé 80 metrů a překlenuje celé řečiště Labe. Obě krajní pole mají 30 metrů.
Přijela poslední provozuschopná velká parní lokomotiva
Zatímco v minulosti byly podobné zkoušky železničních mostů příležitostí, ke kterým se sjížděly z celé republiky těžké rychlíkové a nákladní parní lokomotivy, tentokrát dorazila do Pardubic jen jedna – více provozuschopných velkých lokomotiv s tendrem v současnosti v Česku není. O lokomotivu 475.111 pečuje spolek v Plzni. V minulosti se stroje této řady používaly k dopravě rychlíků, dálkových osobních vlaků i nákladních vlaků.
„Plně vyzbrojená je docela těžká, takže ji využívají na mostní zkoušky. Je to dobrý pocit, že můžeme přijet s naší mašinou, že se lidem líbí a že si ji fotí,“ poznamenal její strojvedoucí Martin Pokorný.
Místo dalších parních lokomotiv si museli přihlížející vystačit s dieselovou lokomotivou ze 70. let – ovšem nejtěžší dieselovou lokomotivou, která jezdila po českých kolejích. Stroj T679.1600 byla poslední z šestisetkusové série šestinápravových nákladních lokomotiv dodaných do Československa ze Sovětského svazu k dopravě těžkých nákladních vlaků na neelektrizovaných tratích.
Mezi Pardubicemi a Hradcem stále zbývá jednokolejný úsek
Osazení nového mostu přes Labe je předposlední částí modernizace původně jednokolejné trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. V minulosti již vznikla druhá kolej od Rosic po Opatovice nad Labem. Původní jednokolejka zůstává ještě mezi Hradcem a Opatovicemi.
I když se přes most začne jezdit 19. prosince, obě koleje budou vlaky využívat až od května příštího roku. „Kolej je od nás připravená, ale nemá ještě propojení na hlavní nádraží. Čeká na dokončení modernizace koridoru v Pardubicích,“ upozornil Mitlöhner na souběžné práce na pardubickém hlavním nádraží.