Sergej a Šlechtična otestovaly nový most přes Labe

Do Vánoc by měla skončit výluka části železniční trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Zatěžkávací zkoušku má za sebou nový dvoukolejný most přes Labe, kvůli jehož stavbě nejezdí vlaky mezi pardubickým hlavním nádražím a městskou částí Rosice a zároveň je i výluka na souběžné trati do Chrudimi. Na zatěžkávací zkoušku přijely do Pardubic dvě historické lokomotivy – rychlíková parní lokomotiva přezdívaná Šlechtična a těžká dieselová nákladní lokomotiva sovětské výroby přezdívaná Sergej.

Nový most přes Labe odolal při zkoušce až 500tunové zátěži. Vjely na něj dvě historické lokomotivy – 170tunová parní lokomotiva a 130tunová dieselová lokomotiva – spolu s pracovní lokomotivou stavební firmy a speciálními zátěžovými vozíky.

Odborníci tak mohli změřit, co nosná konstrukce udělá, když ji zatíží vlaky. „Nejdřív se měří nezatížená konstrukce. Každý mostní díl se pak zatěžuje nezávisle. Projektová dokumentace stanoví, v jakém místě a jaká má stát zátěž. Je to na celý den,“ shrnul projektový manažer stavební firmy Skanska Jan Mitlöhner.

Nový dvoukolejný most přes Labe nahradil původní jednokolejnou konstrukci. Vyšší kapacita pomůže plynulosti provozu v úzkém hrdle, kde vedou souběžně dvě trati – po jediné koleji se dosud jezdilo z Rosic na pardubické hlavní nádraží i směrem na Chrudim. Nový ocelový most má tři pole, střední je dlouhé 80 metrů a překlenuje celé řečiště Labe. Obě krajní pole mají 30 metrů.

Zátěžová zkouška pardubického železničního mostu přes Labe
Zdroj: ČTK/Josef Vostárek

Přijela poslední provozuschopná velká parní lokomotiva

Zatímco v minulosti byly podobné zkoušky železničních mostů příležitostí, ke kterým se sjížděly z celé republiky těžké rychlíkové a nákladní parní lokomotivy, tentokrát dorazila do Pardubic jen jedna – více provozuschopných velkých lokomotiv s tendrem v současnosti v Česku není. O lokomotivu 475.111 pečuje spolek v Plzni. V minulosti se stroje této řady používaly k dopravě rychlíků, dálkových osobních vlaků i nákladních vlaků.

„Plně vyzbrojená je docela těžká, takže ji využívají na mostní zkoušky. Je to dobrý pocit, že můžeme přijet s naší mašinou, že se lidem líbí a že si ji fotí,“ poznamenal její strojvedoucí Martin Pokorný.

Zátěžová zkouška pardubického železničního mostu přes Labe
Zdroj: ČTK/Josef Vostárek

Místo dalších parních lokomotiv si museli přihlížející vystačit s dieselovou lokomotivou ze 70. let – ovšem nejtěžší dieselovou lokomotivou, která jezdila po českých kolejích. Stroj T679.1600 byla poslední z šestisetkusové série šestinápravových nákladních lokomotiv dodaných do Československa ze Sovětského svazu k dopravě těžkých nákladních vlaků na neelektrizovaných tratích.

Mezi Pardubicemi a Hradcem stále zbývá jednokolejný úsek

Osazení nového mostu přes Labe je předposlední částí modernizace původně jednokolejné trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. V minulosti již vznikla druhá kolej od Rosic po Opatovice nad Labem. Původní jednokolejka zůstává ještě mezi Hradcem a Opatovicemi.

I když se přes most začne jezdit 19. prosince, obě koleje budou vlaky využívat až od května příštího roku. „Kolej je od nás připravená, ale nemá ještě propojení na hlavní nádraží. Čeká na dokončení modernizace koridoru v Pardubicích,“ upozornil Mitlöhner na souběžné práce na pardubickém hlavním nádraží.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 5 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 8 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 11 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 14 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 15 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
včera v 20:48
Načítání...