Senát má na stole petici za urychlení výstavby dálnice D43. Podepsalo ji šestnáct a půl tisíce lidí

Senát na své první letošní schůzi obdržel petici za co nejrychlejší přípravu a stavbu dálnice D43. Předsedovi horní komory ji předala senátorka Jaromíra Vítková z KDU-ČSL, která podpisovou akci iniciovala. Celkem se pod petici podepsalo zhruba šestnáct a půl tisíce lidí. Chtějí, aby se stavba dálnice, která má spojit Brno s Moravskou Třebovou, dostala do priorit vlády a aby se začala stavět alespoň jedna její část.

Dálnice D43 má mít 78 kilometrů. Nahradit by měla současný přetížený a hlavně rizikový dopravní tah I/43. Její stavba se sice připravuje desítky let, zatím však bez úspěchu. Nynější silnice je místem častých nehod, i tragických. Denně tudy projede dvacet tisíc aut v obou směrech. Provoz tam v současné době komplikuje i most u Černé Hory, který je v havarijním stavu. Po změně volají starostové, obyvatelé i řidiči.

Dálnice D43
Zdroj: ČT24

Začít stavět by se mělo od Moravské Třebové

Petice, kterou předala senátorka Vítková předsedovi Senátu, má jasný cíl, aby stavba dálnice D43 začala co nejdříve. „Přípravy, které mohou trvat šest až osm let, by se měly zkrátit na co nejkratší dobu. Od severu od Moravské Třebové by se mělo začít stavět co nejdříve,“ řekla senátorka Vítková.

Část plánované dálnice je už v zásadách územního rozvoje schválená. Konkrétně jde o její severní úsek, který začíná u Černé Hory a vede až k Velkým Opatovicím u hranic Jihomoravského kraje. „Od Lysic nahoru v podstatě po D35 je možné stavět. Ten sever je dlouhodobě ve shodě, není tam problém v té trase, tak je to asi jediná možnost, jak začít budovat novou D43,“ řekl náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Martin Maleček (STAN).

Senátorka Jaromíra Vítková (KDU-ČSL) vysvětluje význam petice

Silnice smrti je mezi Brnem a Černou Horou

Podle starosty Svitávky je dálnice potřeba, stavba ale jenom severní části svůj účel tak úplně nesplní. „Prioritou pro nás pro všechny stejně je úsek od nás na Brno, protože troufám si říct, že 70 procent jezdí do práce nebo potřebuje se dostat do Brna. Po té takzvané silnici smrti, která od nás na Brno vede, to opravdu někdy není možné,“ řekl starosta Svitávky Jaroslav Zoubek.

U části, ve směru od Brna do Černé Hory, ale zatím stále není jasné, kudy povede. Kraj si nechává vypracovat územní studii, která jednu ze dvou možných variant navrhne jako tu lepší.

Lidé v Lipůvce mají strach přejít přes silnici

Emílie Hromčíková a Karel Kristýn žijí v Lipůvce od narození, dělí je od sebe jen pár domů, spojují naopak vzpomínky na klidnou obec. „My jsme jako děti sedávali na chodníku a měli jsme nohy na silnici a nikdo neměl strach, že nás zajedou,“ řekl Karel Kristýn. Počty aut se ale změnily. Emílie Hromčíková se přejít přes silnici sama bojí. „Mě vodí syn, když chci něco nakoupit, tak mě musí převádět přes silnici,“ popsala. Navíc si paní Emílie stěžuje na prach. Větrat prakticky nemůže.

Vedení obce by chtělo ale vyřešit aspoň bezpečnější pohyb po obci. A třeba tento přechod doplnit o semafor. To teď řeší společně s Ředitelstvím silnic a dálnic.

Připravuje se veřejné slyšení v Senátu

Úsek dálnice D43, který je v zásadách územního rozvoje schválený, má začínat na silnici 376, která vede směrem na Lysice. Postavit se tam má mimoúrovňová křižovatka, a z ní potom povede dálnice dál směrem na sever. Po předání bude výbor Senátu petici projednávat, nedílnou součástí bude veřejné slyšení, ze kterého by měly vzniknout konkrétní výstupy, co senátoři předají jednotlivým ministerstvům.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 55 mminutami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 1 hhodinou

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 1 hhodinou

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
před 2 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 3 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 3 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 4 hhodinami
Načítání...