Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo rozšířený obchvat u Panenského Týnce na Lounsku na dálnici D7. Auta na něj budou moci poprvé vyjet zhruba ve čtyři hodiny odpoledne. Šlo o úsek s vysokou nehodovostí, rozšíření by mělo napomoci jejímu snížení a odvedení dopravy z okolních obcí.
ŘSD otevřelo dálnici D7 u Panenského Týnce. Problémovou silnici rozšiřuje o dva pruhy
Stavbu rozšířeného obchvatu zahájili silničáři v září roku 2019. Komunikaci rozšířili z dvoupruhové na čtyřproudou ze směru z Prahy na Chomutov, předtím stavba nesplňovala kritéria pro plynulost ani bezpečnost provozu. „Práce vyšly na necelých 700 milionů, nabídková cena byla 680 milionů korun bez DPH, došlo k mírnému navýšení,“ konstatoval generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Na rozšíření úseku pracovaly Vodohospodářské stavby, Doprastav a Doprastav CZ. Akce byla spolufinancována více než půl miliardou korun z evropského fondu pro regionální rozvoj z operačního programu doprava.
Dokončení úseku požadovali opakovaně starostové obcí ležících podél trasy silnice s mnoha tragickými nehodami. V roce 2009 v místě došlo k havárii, při níž zemřelo osm lidí. V březnu 2016 havaroval u Panenského Týnce autobus se školáky, kolize si vyžádala čtyřicet sedm zraněných, z toho třiačtyřicet dětí. „Naše jednotka dobrovolných hasičů vyjížděla k častým dopravním nehodám, často i k tragickým, takže doufám, že zkapacitnění to ulehčí,“ poznamenává starosta Panenského Týnce Jiří Čížek.
Obce čekaly na stavbu 30 let
Na dostavbu silnice obce podle Čížka čekaly asi třicet let. Stavba v roce 2013 vypadla z priorit ministerstva a jednu dobu nebylo jasné, zda se dálnice D7 vůbec postaví. Při hledání úspor a optimálních řešení dálničních úseků spadala D7 do nejspořivější kategorie. Spekulovalo se také o tom, že by silnice mohla být tříproudová.
Stavba podle starosty Panenský Týnec hodně postihla. „Jsme domluveni se zhotovitelem, že obec dáme postupně potom do pořádku,“ dodal Čížek.
Silnice od středočeského Slaného směrem na Chomutov firmy postupně přestaví na dálnici D7. Důvodem je stále hustší kamionová doprava na komunikaci I/7. Loni silničáři v části u Loun začali budovat šestikilometrový obchvat, v příštím roce se pustí do stavby dalších dvou pruhů u Chlumčan na Lounsku.
Snadnější cesta do průmyslových zón
Jedním z hlavních důvodů přestavby I/7 na dálnici je podle ŘSD zajištění dopravní obslužnosti průmyslových zón u Mostu, Loun a Postoloprt, zejména pak průmyslové zóny Triangle nedaleko Žatce. Od Prahy po Slaný je již čtyřproudá komunikace, zprovozněné jsou i úseky na Chomutovsku a obchvat Sulce. Chybí ještě několik úseků ve Středočeském kraji. Zvýšení kapacity obchvatu u Postoloprt je naplánováno na rok 2025.
Ředitelství silnic a dálnic aktuálně staví přes sto padesát kilometrů dálnic a téměř pětašedesát kilometrů silnic I. třídy. Celkem se v letošním roce zprovozní víc než čtyřicet šest kilemetrů dálnic a skoro třiadvacet kilometrů silnic I. třídy.