ŘSD otevřelo dálnici D7 u Panenského Týnce. Problémovou silnici rozšiřuje o dva pruhy

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo rozšířený obchvat u Panenského Týnce na Lounsku na dálnici D7. Auta na něj budou moci poprvé vyjet zhruba ve čtyři hodiny odpoledne. Šlo o úsek s vysokou nehodovostí, rozšíření by mělo napomoci jejímu snížení a odvedení dopravy z okolních obcí.

Stavbu rozšířeného obchvatu zahájili silničáři v září roku 2019. Komunikaci rozšířili z dvoupruhové na čtyřproudou ze směru z Prahy na Chomutov, předtím stavba nesplňovala kritéria pro plynulost ani bezpečnost provozu. „Práce vyšly na necelých 700 milionů, nabídková cena byla 680 milionů korun bez DPH, došlo k mírnému navýšení,“ konstatoval generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Na rozšíření úseku pracovaly Vodohospodářské stavby, Doprastav a Doprastav CZ. Akce byla spolufinancována více než půl miliardou korun z evropského fondu pro regionální rozvoj z operačního programu doprava.

Dokončení úseku požadovali opakovaně starostové obcí ležících podél trasy silnice s mnoha tragickými nehodami. V roce 2009 v místě došlo k havárii, při níž zemřelo osm lidí. V březnu 2016 havaroval u Panenského Týnce autobus se školáky, kolize si vyžádala čtyřicet sedm zraněných, z toho třiačtyřicet dětí. „Naše jednotka dobrovolných hasičů vyjížděla k častým dopravním nehodám, často i k tragickým, takže doufám, že zkapacitnění to ulehčí,“ poznamenává starosta Panenského Týnce Jiří Čížek.

Obce čekaly na stavbu 30 let

Na dostavbu silnice obce podle Čížka čekaly asi třicet let. Stavba v roce 2013 vypadla z priorit ministerstva a jednu dobu nebylo jasné, zda se dálnice D7 vůbec postaví. Při hledání úspor a optimálních řešení dálničních úseků spadala D7 do nejspořivější kategorie. Spekulovalo se také o tom, že by silnice mohla být tříproudová.

Stavba podle starosty Panenský Týnec hodně postihla. „Jsme domluveni se zhotovitelem, že obec dáme postupně potom do pořádku,“ dodal Čížek.

Zkapacitnění obchvatu Paneského Týnce
Zdroj: ŘSD

Silnice od středočeského Slaného směrem na Chomutov firmy postupně přestaví na dálnici D7. Důvodem je stále hustší kamionová doprava na komunikaci I/7. Loni silničáři v části u Loun začali budovat šestikilometrový obchvat, v příštím roce se pustí do stavby dalších dvou pruhů u Chlumčan na Lounsku.

Snadnější cesta do průmyslových zón

Jedním z hlavních důvodů přestavby I/7 na dálnici je podle ŘSD zajištění dopravní obslužnosti průmyslových zón u Mostu, Loun a Postoloprt, zejména pak průmyslové zóny Triangle nedaleko Žatce. Od Prahy po Slaný je již čtyřproudá komunikace, zprovozněné jsou i úseky na Chomutovsku a obchvat Sulce. Chybí ještě několik úseků ve Středočeském kraji. Zvýšení kapacity obchvatu u Postoloprt je naplánováno na rok 2025.

Ředitelství silnic a dálnic aktuálně staví přes sto padesát kilometrů dálnic a téměř pětašedesát kilometrů silnic I. třídy. Celkem se v letošním roce zprovozní víc než čtyřicet šest kilemetrů dálnic a skoro třiadvacet kilometrů silnic I. třídy.