Kvůli pokračující kompletní rekonstrukci památkově chráněné budovy hlavního vlakového nádraží v Plzni se pro veřejnost kompletně uzavře spodní hala nádraží. Večer začne stěhování vnitrostátních pokladen, o den později pokladen mezinárodních. Veškeré služby se postupně přemístí do horní haly. Práce na rekonstrukci výpravní budovy začaly letos v květnu a potrvají minimálně dva a půl roku.
Rekonstrukce uzavře spodní halu nádraží v Plzni. V noci se přesunou pokladny
Uzavírání spodní haly a většina změn se bude provádět postupně přes noc, aby byl dopad pro cestující minimální. Přesun vnitrostátních pokladen do horní haly je připraven ze 4. na 5. ledna, přemístění mezinárodních pokladen z 5. na 6. ledna a odjezdových a příjezdových tabulí z 6. na 7. ledna.
„Od pondělí 10. ledna bude spodní hala kompletně uzavřena, zůstane v ní pouze koridor k výtahu. Veškeré služby včetně toalet budou k dispozici v horní hale,“ řekla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. Budova bude osazena provizorním orientačním systémem. Cestující se dostanou na nástupiště bočními vstupy z podchodu ze Šumavské i Železniční ulice a z přednádraží. „Na všech bude situační plánek stanice, aby věděli, kde a jaké služby jsou dostupné,“ uvedla.
První komplexní oprava budovy
Podle Pistoriusové se výpravní budova z roku 1908 takto komplexně nikdy neopravovala. Rekonstrukce začala už loni v květnu a potrvá minimálně dva a půl roku. „Loni se soustředila na zázemí spodní haly a na centrální schodiště, kde budou nově dva eskalátory,“ popsala mluvčí.
Letos jsou v plánu hlavní práce – tedy oprava krovu, kompletní výměna krytiny střechy, která bude opět z měděných plechů, dále nové fasády, podlahy, omítky a osvětlení. „Velmi důležitou součástí bude výměna všech vnitřních rozvodů a technologií a dále oken a dveří, což zajistí nižší energetickou náročnost budovy,“ uvedla.
Nové zázemí získají administrativní a provozní složky Správy železnic a dopravců a upraví se pro ně také vyšší patra. Stavbaři kompletně přestaví také horní halu, která bude sloužit jako otevřená čekárna s obchody po obou stranách.
„V hlavní hale bude nové komplexní osvětlení a kamery s přímým dohledem. Součástí orientačního a informačního systému budou hlasové majáčky pro nevidomé a indukční smyčky pro sluchově postižené,“ uvedla Pistoriusová.
Z Plzně vyjely nové vlakové spoje
„Rekonstrukce je velmi rozsáhlá. Z poslední doby se takhle rekonstruuje jedině Praha, České Budějovice a Pardubice,“ řekl loni v srpnu v Plzni exministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Plzeňský kraj podle něj velmi dobře řídí dopravu, dokáže plánovat, komunikovat se státem i Správou železnic. Neruší žádné lokálky, naopak investuje do dalších vlaků, nehádá se o zdroje, dodal.
„Je to ukázka toho, jak spolupracuje město, kraj a stát na modernizaci železniční sítě,“ řekl náměstek hejtmanky Pavel Čížek (STAN). Dodal, že v prosinci vyjely z Plzně nové vlaky do Klatov, Berouna a na Karlovy Vary. „Oprava budovy je nezbytnost. Pro lidi je důležitá spíš kvalita vlaků, ale ta budova už to potřebuje,“ řekl náměstek primátora Pavel Šindelář (ODS). Podle něj určitě naláká na železnici nové cestující.