O stavbě repliky dřívější litinové konstrukce na místě nynější Vřídelní kolonády budou zřejmě hlasovat obyvatelé Karlových Varů. Již druhé referendum na toto téma, pro které sehnali iniciátoři dostatek podpisů, prošlo městskou radou, oficiálně by ho mělo vyhlásit zastupitelstvo v úterý. Uskutečnit by se mohlo souběžně s prezidentskými volbami v lednu. Podle primátorky Andrey Pfeffer Ferklové (ANO) ale ani případný souhlas voličů nepovede k bezprostřední proměně jednoho z nejznámějších míst ve městě, radnice nemá na novou kolonádu peníze.
Referendum o návratu Vřídelní kolonády do historické podoby prošlo radou, mohlo by být v lednu
„V rámci rady města byl materiál o vyhlášení referenda. Musím říci, že rada k tomu nepřijala žádné usnesení. Nyní půjde referendum do zastupitelstva a zastupitelstvo musí referendum vyhlásit, protože otázka i podpisy jsou v pořádku. Takže předpokládám, že na úterním zasedání bude referendum vyhlášeno,“ uvedla Pfeffer Ferklová.
Referendum o nahrazení nynějšího brutalistního pavilonu Vřídelní kolonády litinovou konstrukcí se v Kralových Varech uskuteční již podruhé. Obyvatelé mohli hlasovat o takové náhradě již v roce 2018. Využilo toho však jen málo z nich, takže bylo referendum kvůli nízké účasti neplatné. Tři čtvrtiny hlasujících ovšem podpořily změnu.
Současná Vřídelní kolonáda byla postavena v 70. letech. Podle odpůrců ale nezapadá do vzhledu města. Kvůli havarijnímu stavu muselo město v minulých letech do jejích oprav investovat desítky milionů korun, potřebovat ale bude i další úpravy. Ty vyjdou možná až na stovky milionů.
Organizátoři referenda odhadovali před pěti lety náklady na stavbu litinové kolonády na 250 až 350 milionů korun, zatímco radnice hovořila o více než miliardě. V současné době by náklady byly výrazně vyšší kvůli rostoucím cenám stavebních materiálů i prací.
Podle primátorky sice vedení města záměr referenda respektuje, Karlovy Vary ale podle ní v současné době a ani v dohledné době nebudou mít více než miliardu korun na stavbu takové kolonády. A pokud by se město kvůli stavbě chtělo zadlužit, znamenalo by to zastavení investic a oprav na možná desítky let dopředu, uvedla.