Zakázka na projekt dostavby Městského okruhu v Praze úspěšně prošla zastupitelstvem. Stavba má navázat na jednom konci na tunelový komplex Blanka, na druhém na Jižní spojku. Město za projekt zaplatí 344 milionů korun.
První krůček k dostavbě vnitřního okruhu. Pražští zastupitelé schválili zakázku na projekt
Na jednání zastupitelstva se střetla rada s opozicí, která dostavbu okruhu podporuje a obává se, že se příprava postupně zpožďuje. Opoziční kluby nechaly již dvakrát svolat mimořádnou schůzi zastupitelstva, kde chtěly o Městském okruhu jednat, ale na téma samotné nikdy nedošlo.
Náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) nyní ujistil, že žádné zpoždění nenastalo. „Harmonogram zatím držíme tak, jak jsme si předsevzali,“ poznamenal s tím, že se podklady k zakázce připravovaly již před projednání zastupitelstvem.
Již schválená zakázka na projekt vychází z předpokladu, že projde varianta trasy, kterou prosazuje většina koalice i opozice, ale Trojkoalice váhá. V současnosti přitom vzniká studie alternativního vedení, které by především znamenalo jen minimální zásahy do Povltavské a Spojovací ulice. Výsledky studie ale budou hotové až napřesrok. Materiál, který prošel zastupitelstvem, obsahuje poznámku, že se zakázka na projekt přesoutěží v případě, že se alternativní trasa ukáže jako výhodnější.
Že taková možnost existuje, se přitom opozičním zastupitelům nelíbí. Obávají se, že by případné zrušení zakázky vedlo k napadení ze strany účastníků tendru.
Tunelem, nebo po povrchu?
Trasa Městského okruhu, známá pod názvem Vlasta nebo též Blanka II, vede z Pelc-Tyrolky v trase nynější Povltavské ulice, dále Čuprovou, Spojovací a zcela novým úsekem kolem malešického nádraží až k Jižní spojce.
Součástí by mělo být několik tunelů. Buď tunelem pod Bílou skálou, nebo po dvoupodlažní komunikaci by jezdila auta v Povltavské, zahloubený by měl být i úsek ve stopě Spojovací ulice a s podzemní trasou se počítá i v Malešicích.
Existuje i alternativní návrh. Podle něj by Povltavská zůstala, jak je, tedy dvoupruhová, ve Spojovací by se jezdilo po povrchu a auta by vjížděla pod zem pouze v Malešicích. Tunelová varianta by přišla na nejméně 40 miliard korun, předseda magistrátního dopravního výboru Matěj Stropnický (Zelení/Trojkoalice) se obává, že konečná by byla ještě vyšší. Naproti tomu varianta s využitím maxima již existujících komunikací by měla vyjít levněji.
Okruhu chybí třetina, přípravy potrvají léta
Městský okruh, který má odvádět tranzitní dopravu z centra Prahy, je zatím hotový asi ze dvou třetin. Jeho součástí je Jižní spojka, Barrandovský most a série tunelů Zlíchovský–Mrázovka–Strahovský–Blanka spolu s krátkým úsekem Strakonické a Dobříšskou ulicí.
Ředitel Institutu plánování a rozvoje řekl již dříve, že podklady pro stavbu východní části okruhu se budou připravovat nejméně pět let. I kdyby tedy nadále šlo vše jako na drátkách, bude územní rozhodnutí nejdříve v roce 2022 a práce začnou o dva roky později. Celá stavba pak bude v provozu nejdříve v roce 2031.
Již za primátora Hudečka se začalo hovořit o dočasné náhradě v podobě upraveného Průmyslového polookruhu. Ten dnes využívá nákladní doprava jako náhradu chybějícího vnějšího obchvatu Prahy, vede z Letňan po Kbelské a Průmyslové ulici k Jižní spojce. Jsou na něm však úrovňové světelné křižovatky. Součástí případných úprav by mělo být také zahloubení ulice V Holešovičkách, po které by do Kbelské přijížděla auta z Blanky. Alternativní varianta zvažovaná Trojkoalicí s využitím Průmyslového polookruhu jako odlehčovací trasy také počítá. Velké změny, jako je zrušení mimoúrovňových křižovatek v Hloubětíně, však neobsahuje.