První krůček k dostavbě vnitřního okruhu. Pražští zastupitelé schválili zakázku na projekt

2 minuty
Události: Projekt dostavby Městského okruhu má zelenou
Zdroj: ČT24

Zakázka na projekt dostavby Městského okruhu v Praze úspěšně prošla zastupitelstvem. Stavba má navázat na jednom konci na tunelový komplex Blanka, na druhém na Jižní spojku. Město za projekt zaplatí 344 milionů korun.

Na jednání zastupitelstva se střetla rada s opozicí, která dostavbu okruhu podporuje a obává se, že se příprava postupně zpožďuje. Opoziční kluby nechaly již dvakrát svolat mimořádnou schůzi zastupitelstva, kde chtěly o Městském okruhu jednat, ale na téma samotné nikdy nedošlo.

Náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) nyní ujistil, že žádné zpoždění nenastalo. „Harmonogram zatím držíme tak, jak jsme si předsevzali,“ poznamenal s tím, že se podklady k zakázce připravovaly již před projednání zastupitelstvem.

Již schválená zakázka na projekt vychází z předpokladu, že projde varianta trasy, kterou prosazuje většina koalice i opozice, ale Trojkoalice váhá. V současnosti přitom vzniká studie alternativního vedení, které by především znamenalo jen minimální zásahy do Povltavské a Spojovací ulice. Výsledky studie ale budou hotové až napřesrok. Materiál, který prošel zastupitelstvem, obsahuje poznámku, že se zakázka na projekt přesoutěží v případě, že se alternativní trasa ukáže jako výhodnější.

Že taková možnost existuje, se přitom opozičním zastupitelům nelíbí. Obávají se, že by případné zrušení zakázky vedlo k napadení ze strany účastníků tendru.

Lanový most nad bývalým vršovickým seřazovacím nádražím přechází v úsek, kde v budoucnu vznikne nová křižovatka. V ní naváže na Jižní spojku nová části Městského okruhu
Zdroj: Jan Kouba/ČTK

Tunelem, nebo po povrchu?

Trasa Městského okruhu, známá pod názvem Vlasta nebo též Blanka II, vede z Pelc-Tyrolky v trase nynější Povltavské ulice, dále Čuprovou, Spojovací a zcela novým úsekem kolem malešického nádraží až k Jižní spojce.

Součástí by mělo být několik tunelů. Buď tunelem pod Bílou skálou, nebo po dvoupodlažní komunikaci by jezdila auta v Povltavské, zahloubený by měl být i úsek ve stopě Spojovací ulice a s podzemní trasou se počítá i v Malešicích.

Existuje i alternativní návrh. Podle něj by Povltavská zůstala, jak je, tedy dvoupruhová, ve Spojovací by se jezdilo po povrchu a auta by vjížděla pod zem pouze v Malešicích. Tunelová varianta by přišla na nejméně 40 miliard korun, předseda magistrátního dopravního výboru Matěj Stropnický (Zelení/Trojkoalice) se obává, že konečná by byla ještě vyšší. Naproti tomu varianta s využitím maxima již existujících komunikací by měla vyjít levněji.

Okruhu chybí třetina, přípravy potrvají léta

Městský okruh, který má odvádět tranzitní dopravu z centra Prahy, je zatím hotový asi ze dvou třetin. Jeho součástí je Jižní spojka, Barrandovský most a série tunelů Zlíchovský–Mrázovka–Strahovský–Blanka spolu s krátkým úsekem Strakonické a Dobříšskou ulicí.

Ředitel Institutu plánování a rozvoje řekl již dříve, že podklady pro stavbu východní části okruhu se  budou připravovat nejméně pět let. I kdyby tedy nadále šlo vše jako na drátkách, bude územní rozhodnutí nejdříve v roce 2022 a práce začnou o dva roky později. Celá stavba pak bude v provozu nejdříve v roce 2031.

Již za primátora Hudečka se začalo hovořit o dočasné náhradě v podobě upraveného Průmyslového polookruhu. Ten dnes využívá nákladní doprava jako náhradu chybějícího vnějšího obchvatu Prahy, vede z Letňan po Kbelské a Průmyslové ulici k Jižní spojce. Jsou na něm však úrovňové světelné křižovatky. Součástí případných úprav by mělo být také zahloubení ulice V Holešovičkách, po které by do Kbelské přijížděla auta z Blanky. Alternativní varianta zvažovaná Trojkoalicí s využitím Průmyslového polookruhu jako odlehčovací trasy také počítá. Velké změny, jako je zrušení mimoúrovňových křižovatek v Hloubětíně, však neobsahuje.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Státní zastupitelství obžalovalo šest lidí kvůli zakázce v Pardubicích, píše iRozhlas

Okresní státní zastupitelství obžalovalo šest lidí kvůli zakázce na stavbu parkovacího domu v Pardubicích, napsal server iRozhlas.cz s odvoláním na okresního státního zástupce Aleše Veselého. Obžalovaní se dle dřívějších informací měli pokusit vyřadit společnost, která zakázku za 340 milionů korun získala. Kvůli kauze již v minulosti rezignoval na svou funkci bývalý primátor města z ANO Martin Charvát.
před 2 hhodinami

Nová Huť propustí asi 250 lidí

Společnost Nová Huť (dříve Liberty Ostrava) propustí asi 250 lidí, řekl ČT generální ředitel Radek Strouhal. Nepůjde podle něj o zaměstnance přímo z výroby, ale například z údržby. Pro výrobu podnik lidi naopak nabírá a přesun k linkám nabízí i propouštěným zaměstnancům, řekl Strouhal. Podle odborového předáka Petra Slaniny může nastat problém, protože huť přijde o experty z údržby, kteří znají specifická zařízení. Hromadné propouštění už firma nahlásila úřadu práce.
před 2 hhodinami

Hlubuček podle bývalého ředitele DPP nebyl členem zločinecké skupiny

Bývalý ekonomický ředitel pražského dopravního podniku (DPP) Matej Augustín viněný v kauze Dozimetr v pondělí u soudu prohlásil, že spolu s dalšími aktéry případu působil v organizované zločinecké skupině, jejímž cílem bylo z firmy nelegálně vyvádět peníze. Obžalovaného někdejšího náměstka pražského primátora Petra Hlubučka (dříve STAN) však za člena této skupiny nepovažoval. Augustín začal spolupracovat s policií a státní zástupce ještě před zahájením hlavního líčení jeho obžalobu v případu rozsáhlé korupce v DPP stáhl.
před 3 hhodinami

Prezident Pavel zahájí dvoudenní návštěvu Karlovarského kraje

Prezident Petr Pavel s manželkou Evou Pavlovou zahájí dvoudenní návštěvu Karlovarského kraje. Setká se s představiteli kraje i měst a obcí, navštíví také některé turistické zajímavosti regionu. Naposledy navštívil Karlovarský kraj vloni v červnu.
před 10 hhodinami

Hřib a Gregor se v Duelu ČT24 přeli o dopravě či politické kultuře

Podle nově zvoleného poslance za Motoristy Matěje Gregora jsou dopravní kolony často způsobené necitlivými zásahy politiků, „kteří nějakým způsobem nestrategicky naplánují nejrůznější odstávky“. Podle předsedy Pirátů a náměstka pražského primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba vychází některé problémy v dopravě z pražského historického centra, které omezuje kapacitu silnic. Vyzývá proto k častějšímu využívání městské hromadné dopravy, do které se podle něj velmi investuje. V Duelu ČT24 moderovaném Janou Peroutkovou spolu diskutovali třeba také o elektromobilitě nebo tuzemské politické kultuře.
před 20 hhodinami

Po srážce aut na Olomoucku je jeden mrtvý a sedm zraněných

Večerní srážku dvou osobních aut na silnici u Křelova-Břuchotína na Olomoucku nepřežil jeden člověk. Dalších sedm lidí se zranilo, vyplývá z vyjádření krajských záchranářů a hasičů na síti X. Silnice II/365 byla kvůli odstraňování následků havárie a zjišťování příčin uzavřena, motoristé museli využívat objízdnou trasu.
8. 11. 2025Aktualizovánovčera v 00:18

Referendum v Chebu přípravu průmyslového parku nezastavilo, přišlo málo lidí

Příprava Strategického podnikatelského parku v Chebu bude pokračovat. K referendu, které se ve městě konalo v sobotu, nepřišlo dost lidí. Volit přišlo jen 20,71 procenta oprávněných voličů, pro platnost referenda bylo potřeba podle zákona 35 procent. Z 22 912 voličů přišlo vyjádřit svůj názor 4745 lidí. Podle starosty Chebu Jana Vrby (ANO) ti, kteří proti záměru nemají větší výhrady, k referendu nepřišli. Příprava dle něj může dál pokračovat.
8. 11. 2025

Elektrokola a koloběžky v metru čeká zákaz

Praha od nového roku zakáže přepravu elektrických kol a koloběžek v metru. Obává se možného požáru třeba v tunelu, kde se oheň špatně likviduje a evakuace cestujících je složitá. Poučila se z podobných událostí v cizině – ve vagonu metra elektrokolo vzplálo například v Torontu, v Londýně zase podobný incident zavinila elektrokoloběžka. Nedovolenou přepravu těchto dopravních prostředků budou v Praze kontrolovat revizoři. Cestujícím za porušení bude hrozit pokuta až dva tisíce korun.
8. 11. 2025
Načítání...