Praha v noci svítí 170 let. Plynové lampy odolaly i nástupu elektřiny

10 minut
Ředitel Plynárenského muzea: Mnoho desítek let vydržely plynové lampy v symbióze s elektrickými
Zdroj: ČT24

Tmavé pražské uličky. Zní to romanticky, ale 170 let již takové nejsou. Když se setmí, zalije je světlo pouličních lamp. První plynové lampy osvětlovaly ulice v okolí Staroměstského náměstí, svítily také na Koňském trhu či v Uršulinské ulici. Plyn do lamp dodávala karlínská plynárna, která byla v Praze první svého druhu a byla uvedena do provozu současně s pouličním osvětlením 15. září 1847.

Prvními osvětlenými ulicemi v Praze byly Celetná, Jezuitská (dnes Karlova), Mostní náměstí (Křížovnická), Na Příkopě, Ovocná, Nové aleje, Uršulinská (Národní) a také Staroměstské náměstí a Koňský trh (Václavské náměstí). Když se 15. září 1847 poprvé rozsvěcelo nové veřejné osvětlení, byly ulice plné zvědavých lidí. Květy tehdy psaly, jak plynové osvětlení Koňského trhu „obzvláště pěkný dojem působilo“.

Plynové osvětlení snadno mohla mít Praha již dříve. První lampy se rozsvítily v Londýně již v roce 1813 a do Rakouska se novinka dostala v roce 1833. Nabídky na vybudování osvětlení začaly brzy přicházet až do Prahy, ale magistrát jednu z nich vyslyšel až ve 40. letech. „Teprve v roce 1844 uzavřel smlouvu s Vratislavskou plynárnou, aby byla do tří let vybudovaná plynárna a dvacet let se osvětlovaly živější ulice pražské,“ popsal ředitel Plynárenského muzea Jan Žákovec.

Vyobrazení Karlínské plynárny v Plynárenském muzeu. Plynárna zajišťovala od roku 1847 osvětlení pražských ulic. Stála v místě, u dnešních ulic Pobřežní a Ke Štvanici
Zdroj: ČT24

Plynové lampy osvětlovaly pražské ulice bezmála půldruhého století. Poslední zhasly až v roce 1985, ačkoli již koncem 19. století začal František Křižík ve městě osazovat své elektrické obloukové lampy. V té době však již měly za sebou plynové lampy revoluci – namísto slabého světla jednoho plamenu v nich bylo šest punčošek, které vydávaly dostatečně jasné světlo, aby se plyn dokázal udržet po boku elektřiny. „Mnoho desítek let vydržely plynové lampy v symbióze s elektrickými. Ve starých ulicích svítily lampy plynové a v nových ulicích elektrické,“ podotkl Jan Žákovec.

Po druhé světové válce ale soužití skončilo. Elektřina začala převládat a ve zmíněném roce původní plynové lampy nadobro zhasly. Elektrický monopol ale vydržel pouhých šestnáct let. Pak se plyn opět přihlásil ke slovu, ačkoli již nešlo o svítiplyn, nýbrž o zemní plyn. Od roku 2002 osvětluje celou Královskou cestu včetně Karlova mostu, který je jediným mostem na světě s plynovým osvětlením.

Podle ředitele Plynárenského muzea preferují osvětlení historické části Prahy plynem památkáři. Praha ostatně zdaleka není jediným starobylým městem, které se k plynu vrátilo. „Plynové lampy, to je oheň, jsou to plameny. Oheň byl lidskému oku vždy bližší než studená, inertní elektřina,“ zdůvodnil.

Novodobých plynových lamp je v Praze téměř 700. Lze je od elektrických rozpoznat podle skleněného krytu. U elektrických lamp je z matného skla, u plynových lamp ze skla čirého. Lampy jsou rozsvěcovány a zhasínány dálkově signálem z centrálního dispečinku ve stejný čas jako lampy elektrické. Zapalovací elektronika otevře přívod plynu z pouličního plynového potrubí a žárové punčošky se zapálí od věčného plamínku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 15 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 16 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...