Hlavní město chce být vstřícnější k cyklistům v ulicích, proto chystá několik novinek. V ulicích má být více vyhrazených pruhů včetně magistrály, příští rok mají u některých stanic metra vyrůst krytá parkoviště pro kola, vzniknou také dvě nové lávky pro cyklisty a v ulici U Plynárny bude nová chodníková cyklostezka. Upravit se také mají desítky přechodů, aby tam už cyklisté nemuseli sesedat z kola. Některé tyto změny umožnila novela zákona o provozu na pozemních komunikacích.
Praha láká cyklisty: Nové lávky, krytá parkoviště a více vyhrazených pruhů
„Pro parkování máme vytipovanou stanici metra Hradčanská, dále například Jižní Město. Princip bude jednoduchý – kolo bezpečně zaparkujete, uzamknete a odjedete metrem nebo tramvají. Večer se pak pro něj vrátíte,“ uvedl náměstek pražské primátorky Petr Dolínek /ČSSD/. U stanic metra mají tato parkoviště začít růst příští rok, už letos se ale mají otevřít u některých železničních zastávek.
„Propojení veřejné kolejové dopravy s cyklodopravou je dobře známé ze zemí, kde už má cyklistika delší tradici, a proto mají parkoviště Bike and Ride velký potenciál. Chtěl bych pochválit Prahu, že v poslední době přípravu B+R více podporuje. Myslím si, že to skutečně může zlepšit mobilitu pro řadu Pražanů,“ dodal ve Studiu 6 Marek Bělor z týmu Rozvoje Prahy spolku AUTOMAT.
Vedení Prahy chce také v ulicích více jízdních pruhů pro cyklisty, jeden má vzniknout i na magistrále. Nově také jezdci nedostanou na některých místech pokuty za jízdu na chodníku. „Využijeme rekonstrukci ulice U Plynárny a upravíme ji tak, aby splňovala bezpečnostní požadavky pro chodníkovou cyklostezku,“ doplnil mluvčí magistrátu Vít Hofman. Už teď je vjezd na chodník povolen například na Rašínově nábřeží. Prozatím se ale vjezdy řešily tzv. výjimkou.
Jízdu Prahou dále usnadní cyklistům dvě nové lávky. Jedna vznikne u vyšehradské skály, druhá na Císařské louce.
V plánu je také rozšíření obousměrných cyklistických pruhů v jednosměrkách. Ty už existují například v Karlíně. Město chce navíc stávající cyklostezky více propojit se stezkami Středočeského kraje.
Praha také vytipovala desítky lokalit, kde upraví stávající přechody pro chodce. Ty dosavadní totiž brzdily cyklistickou dopravu, protože jezdci museli vždy sesednout z kola. To se ale nyní změní, město vybuduje tzv. sdružené přechody pro chodce a přejezdy pro cyklisty. Vznikat začnou letos nebo v roce 2017, podle toho, jak rychle dostanou potřebná povolení.