Technická správa komunikací hlavního města Prahy dokončuje zakázku na opravu Libeňského mostu. Vyhlásí ji v říjnu, souběžně bude hledat dodavatele projektu i stavby. Město bude muset za opravu zchátralé kubistické památky zaplatit přes dvě miliardy korun, další peníze si vyžádají úpravy okolí. Se zahájením prací počítá TSK v roce 2022.
Praha bude hledat firmu, která opraví Libeňský most podle vlastního projektu. Nechá také upravit okolí
Přestože pražskou radou prošel před dvěma lety návrh na demolici Libeňského mostu a bourání se skutečně začalo připravovat, nyní již je téměř jisté, že nad Vltavou zůstane. Fakticky jde o soumostí tvořené dvěma celky. „Dojde k zachování architektonicky cenných mostů, není to jen most přes Vltavu, ale i most přes bývalé rameno Vltavy, které teklo až do roku 1928 směrem u Palmovky. Tyto dvě části jsou architektonicky cenné a obsahují cenné kubistické prvky,“ zdůraznil městský radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Rekonstruovaný most bude mít původní podobu, nedojde tedy k jeho rozšíření. Povede po něm tramvajová trať, auta budou mít v každém směru jeden jízdní pruh a po jednom pruhu v každém směru bude určeno pro cyklisty.
Součástí rekonstrukce Libeňského mostu bude také stavba takzvaného inundačního mostu na místě nynějšího náspu na libeňském břehu. Ten by měl historický most ochránit před velkou vodou. Inundační most bude na pilířích, pod kterými bude moci protékat voda. „Tím zajistíme, že v případě povodní bude hladina v Holešovicích a Karlíně mnohem níže než v roce 2002, protože voda proteče,“ řekl Scheinherr.
TSK bude vybírat dodavatele pro metodu projekt&build, kdy jedna firma dodá projekt a zároveň provede samotnou opravu. Město však počítá s tím, že projekt bude vycházet z již zpracované dokumentace, která však měla vést k demolici mostu. „Bude tedy možné do značné míry konzumovat již schválená stavební rozhodnutí,“ upozornil ředitel TSK Jozef Sinčák.
V rámci prací na mostě nechá Praha také obnovit vltavské rameno, vystavět proplachovací kanál a vytvořit bezbariérové přístupy na most z Rohanského ostrova, který se změní v odpočinkovou oblast. „Všechny tyto kroky zkoordinujeme do jednoho projektu,“ řekl Scheinherr.
Cena rekonstrukce soumostí je odhadována na 1,967 miliardy korun. Další práce, jako je vybudování protipovodňových zábran, proplachovacího kanálu nebo retenční nádrže, se vyšplhají na 455 milionů.
Libeňský most vznikl podle návrhu Pavla Janáka a Františka Mencla v roce 1928. Je v havarijním stavu, předloni jej kvůli tomu nechal magistrát dočasně uzavřít pro auta i tramvaje, doprava se vrátila až po podepření konstrukce. Letos se při diagnostikách ukázalo, že všechny oblouky vykazují stejnou zatížitelnost jako v době stavby.