Silná námraza, která zasáhla Vysočinu, ustoupí až v pátek. Oznámili to meteorologové, kteří vydali pro Kraj Vysočina a také pro Znojemsko výstrahu s vysokým stupněm nebezpečí. Kvůli námraze hrozí, že se budou lámat větve, které tak mohou narušit elektrické vedení. Až začne tát, musí si zase lidé dát pozor na padající kusy ledu.
Polámané větve, zhaslá světla. Silná námraza potrápí Vysočinu až do pátku
Námraza, která se vytváří na Vysočině, je silná až čtyři centimetry. Nejtlustší vrstvu zaznamenali meteorologové na severním okraji Českomoravské vrchoviny u Svratouchu (4,2 centimetru). Námraza vzniká z mlhy, která se vytvořila na Českomoravské vrchovině a na návětrných svazích na Znojemsku a namrzá. Teploty na Vysočině klesly až k minus šesti stupňům Celsia.
Hasiči na Vysočině měli již v noci kvůli komplikacím, které s námrazou souvisejí, patnáct výjezdů. Odstraňovali stromy a větve popadané na silnice. Kvůli hrozícím pádům stromů je však uzavřena silnice II/151 mezi obcemi Domamil a Štěpkov na Třebíčsku.
Výstraha, kterou kvůli námraze vyhlásil Český hydrometeorologický ústav, se týká kraje Vysočina a okresu Znojmo, platí od středečního dopoledne až do pátečních 13:00. „Tvorba a nárůst zeslábne během čtvrtka, námraza však bude v oblasti přetrvávat až do pátečního odpoledne,“ upřesnili meteorologové.
Námraza je nebezpečná hned několika způsoby. Řidičům může kromě stromů popadaných na silnici připravit i jiná nepříjemná překvapení. Především může být namrzlá silnice, popadaný led také může vytvářet boule. Tomu se však pokoušejí zabránit silničáři, kteří již v noci poslali do terénu přes 70 sypačů. Nepříjemnosti ale může námraza způsobit i těm, kdo zůstanou doma. Popadané větve totiž mohou přetrhat dráty elektrického vedení.
Až mráz zeslábne a vrstva námrazy se začne tenčit, nastane ještě jiná hrozba. Padající kusy námrazy mohou ohrozit chodce i auta pod stromy.
Námraza způsobila před dvěma lety jednu z nejhorších dopravních kalamit v historii. Ledová vrstva se na počátku prosince 2014 vytvořila na trolejích, nejezdily proto tramvaje v Praze a Brně, ale ani elektrické lokomotivy na hlavních tratích. Kvůli nečekaně nepříznivým výlukám se některé vlaky zastavily na širé trati a cestující v nich mnoho hodin čekali, než pro ně přijedou dieselové lokomotivy.