Spotřebiče designéra Lachmana byly v každé domácnosti. „Král žehliček“ proslavil výrobky ETA

S domácími elektrospotřebiči, pod jejichž designem byl podepsán Stanislav Lachman, se setkala drtivá většina obyvatel někdejšího Československa. Ačkoliv jeho výrobky znal téměř každý, jeho samotného znal málokdo. Designér, rovněž přezdívaný „král žehliček“, působil jako průmyslový výtvarník v podnicích Kovotechna Praha a především Elektro-Praga Hlinsko, dnešní společnosti ETA. Autor například proslulého vysavače ETA Jupiter se zasloužil o kvalitní design československých elektrospotřebičů a svými zkušenostmi se prosadil i v oboru zpracování plastů. Od jeho narození uplyne v sobotu 16. října rovné století.

Když měl Lachman v roce 2001 výstavu svých výrobků v pražském Národním technickém muzeu, řada návštěvníků byla překvapena, že jejich domácím spotřebičům dal podobu jeden konkrétní člověk.

I pro autora samotného byly jejich reakce zadostiučiněním. „Já si vážím především toho, když mi návštěvníci výstavy napsali do knihy hostů: Pane Lachman, už třetí generaci máme tenhle robot, a všechno nám pořád udělá. Tak to je pro mě metál nad metály! Potřesení rukou od pana ministra kultury mě zas až tak moc nezajímá,“ řekl později v jednom z rozhovorů.

První zakázkou designéra byl železniční vůz pro Stalina

Lachman se narodil 16. října 1921 v Kladně. Za druhé světové války byl totálně nasazený v Německu, koncem čtyřicátých let vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou (VŠUP). Jeho profesní dráhu odstartovala v roce 1949 neobvyklá zakázka. Ještě jako student spolupracoval s profesory VŠUP na návrhu interiéru železničního salonního vozu, který vyráběla Tatra Smíchov jako dar k sedmdesátinám sovětského diktátora Josifa Stalina.

V dalších letech se však už věnoval designu značně odlišných předmětů. Spolu s dalšími výtvarníky navrhoval mixéry, trouby, vysavače, holicí strojky či fény. Tým vymýšlel rovněž obaly, reklamní letáky, stál i u zrodu prvních reklamních fotografií elektrických spotřebičů. Přestože předměty vznikaly v určité materiálové i technologické nouzi, sklízely uznání i v zahraničí.

Montáž spotřebičů po zavedení práce na pásech v Elektro-Praga (později ETA) v roce 1962 v Hlinsku
Zdroj: Jan Tachezy/ČTK

Po reorganizaci podniku se stal návrhářem Elektropragy Hlinsko, pozdější firmy ETA. Jeho oddělení přišlo s nápadem označovat výrobky i jinak než jen číslem, vysavače tak například dostávaly jména podle planet. Právě archetypální vzhled vysavače ETA 402 Jupiter byl zařazen do prestižního seznamu sta ikon českého designu.

Sám Lachman si velmi cenil dnes už klasického krémového vysoušeče vlasů, který se vyráběl od padesátých až do osmdesátých let. „Ale myslím, že můj největší počin byla kosodélníková žehlička ETA 211, té jsem věnoval spoustu práce,“ zhodnotil svoji práci z odstupem.

Zmíněná žehlička byla zajímavá svým kosodélníkovým tvarem se dvěma špičkami, díky nimž nebylo nutné ji při žehlení otáčet. Inovativní design se však neujal a většina československých domácností setrvala u typických žehliček s černou rukojetí. Samozřejmě navržených rovněž Lachmanem.

Stanislav Lachman s kosodélníkovou žehličkou ETA 212 z roku 1965
Zdroj: Michal Doležal/ČTK

Slavný design neznámého designéra

Zatímco jeho výrobky brali lidé každý den do ruky, jméno autora zůstávalo neznámé, stejně jako fakt, že slavné spotřebiče pochází z jedné hlavy. Lachmana objevila až zakladatelka sbírky průmyslového designu Národního technického muzea Jana Pauly v polovině desvadesátých let. Jeho vyprávění se jí však zpočátku nechtělo věřit, a tak se designéra zeptala, zda jej může nějak doložit. 

„A vzápětí před námi na stovkách černobílých fotografií a barevných diapozitivů, desítkách výkresů a několika zachovalých modelech začala doslova defilovat historie československých spotřebičů, zejména elektrických. Počínaje vysavači z padesátých let a konče prvním kávovarem značky ETA nebo vysavačem, který měl téměř každý, kdo si u nás v osmdesátých letech zařizoval domácnost,“ popsali Jiří Hulák a Kristina Šemberová v knize ETA v životě našich domácností.

Miliontým vysavačem vyrobeným v Hlinsku byl Lachmanem navržený Jupiter
Zdroj: Jovan Dezort/ČTK

Na veřejnosti nejspíš zaznělo jméno průmyslového návrháře poprvé až v roce 1997, kdy společnost, tehdy se již potýkající s porevolučními konkurenčními tlaky, vyhlásila designerskou soutěž. Plného uznání se mu ale dostalo však až na zmiňované výstavě Národního technického muzea v roce 2001.

„Novináři, kteří měli zpočátku problém Lachmanovo jméno nezkomolit, se po prohlídce výstavy o jeho osobu doslova prali. Dosud anonymní designér se takřka okamžitě stal hvězdou první velikosti,“ popsali Hulák s Šemberovou. „Pan ETA“ či „Josef Lada českého designu“, jak jej označovali novináři, byl před kamerami a tisíci diváků nefalšovaně dojatý. 

Hegemon na poli spotřebičů ukončil výrobu ve svém největším areálu v roce 2011

Samotné značce se však v té době příliš nedařilo. Několikrát změnila majitele, omezovala se výroba a propouštěli zaměstnanci. Provoz ukončila ETA v hlineckém areálu v roce 2011. Zhruba rok poté Stanislav Lachman, který dal značce tvář, odešel ve věku nedožitých 90 let z tohoto světa. 

Během svého života vytvořil na 1200 návrhů. Akademie designu ČR jej v roce 2007 zařadila do síně slávy Czech Grand Design za celoživotní dílo a přínos v oblasti českého průmyslového designu. Do své smrti žil v Jablonci nad Nisou s manželkou Marií. Ke stému výročí jeho narozenin mu letos v září v Muzeu Blanenska připravili výstavu jeho výrobků, kterou si návštěvníci mohou prohlédnout do poloviny ledna.

Stanislav Lachman byl v roce 2007 uveden do síně slávy Czech Grand Design
Zdroj: ČTK/Fotobanka ČTK/Tomáš Holcbecher

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Pardubický kraj

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
18. 12. 2025Aktualizováno18. 12. 2025

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
18. 12. 2025

Dálnici D35 rozšířily dva nové úseky

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo dva úseky dálnice D35: šest kilometrů dlouhý úsek Vysoké Mýto – Džbánov a dvanáctikilometrový úsek mezi Hořicemi na Jičínsku a Sadovou na Hradecku. Ani jeden z nich zatím není napojený na dálniční síť. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl věří, že celá D35 bude hotová do pěti let.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
13. 12. 2025

Města zpřísňují pravidla pro výdejní boxy

Řada měst už přijala nebo chystá nová pravidla pro umísťování a provoz výdejních boxů zásilkových společností. Cílem je, aby tyto služby byly přínosné pro obyvatele i podnikatele, a zároveň nenarušovaly bezpečnost, dopravu ani vzhled veřejných prostranství. O regulaci, která začne platit od 1. ledna, rozhodli například radní v Ústí nad Orlicí. Podobná opatření už fungují v Praze nebo Litomyšli, připravují je také Pardubice.
10. 12. 2025

Zastupitelé v Chrudimi budou jednat o zrušení spádových obvodů škol

Chrudimští zastupitelé budou v pondělí 8. prosince rozhodovat o zrušení čtyř spádových obvodů základních škol. Zavést chtějí jen jeden pro celé město. Podle starosty Františka Pilného (ANO) je hlavním cílem zamezit spádové turistice. Podle něj některé rodiny účelově měnily trvalé bydliště tak, aby se jejich dítě dostalo na preferovanou základní školu. Novinka má platit pro zápisy v roce 2026, které začnou už v lednu. Proti změně se ale ohrazují někteří rodiče. Obávají se losování o místa na školách a nejistoty před zápisy. Své argumenty chtějí vyjádřit i na zastupitelstvu.
7. 12. 2025

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
5. 12. 2025
Načítání...