Spotřebiče designéra Lachmana byly v každé domácnosti. „Král žehliček“ proslavil výrobky ETA

S domácími elektrospotřebiči, pod jejichž designem byl podepsán Stanislav Lachman, se setkala drtivá většina obyvatel někdejšího Československa. Ačkoliv jeho výrobky znal téměř každý, jeho samotného znal málokdo. Designér, rovněž přezdívaný „král žehliček“, působil jako průmyslový výtvarník v podnicích Kovotechna Praha a především Elektro-Praga Hlinsko, dnešní společnosti ETA. Autor například proslulého vysavače ETA Jupiter se zasloužil o kvalitní design československých elektrospotřebičů a svými zkušenostmi se prosadil i v oboru zpracování plastů. Od jeho narození uplyne v sobotu 16. října rovné století.

Když měl Lachman v roce 2001 výstavu svých výrobků v pražském Národním technickém muzeu, řada návštěvníků byla překvapena, že jejich domácím spotřebičům dal podobu jeden konkrétní člověk.

I pro autora samotného byly jejich reakce zadostiučiněním. „Já si vážím především toho, když mi návštěvníci výstavy napsali do knihy hostů: Pane Lachman, už třetí generaci máme tenhle robot, a všechno nám pořád udělá. Tak to je pro mě metál nad metály! Potřesení rukou od pana ministra kultury mě zas až tak moc nezajímá,“ řekl později v jednom z rozhovorů.

První zakázkou designéra byl železniční vůz pro Stalina

Lachman se narodil 16. října 1921 v Kladně. Za druhé světové války byl totálně nasazený v Německu, koncem čtyřicátých let vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou (VŠUP). Jeho profesní dráhu odstartovala v roce 1949 neobvyklá zakázka. Ještě jako student spolupracoval s profesory VŠUP na návrhu interiéru železničního salonního vozu, který vyráběla Tatra Smíchov jako dar k sedmdesátinám sovětského diktátora Josifa Stalina.

V dalších letech se však už věnoval designu značně odlišných předmětů. Spolu s dalšími výtvarníky navrhoval mixéry, trouby, vysavače, holicí strojky či fény. Tým vymýšlel rovněž obaly, reklamní letáky, stál i u zrodu prvních reklamních fotografií elektrických spotřebičů. Přestože předměty vznikaly v určité materiálové i technologické nouzi, sklízely uznání i v zahraničí.

Montáž spotřebičů po zavedení práce na pásech v Elektro-Praga (později ETA) v roce 1962 v Hlinsku
Zdroj: Jan Tachezy/ČTK

Po reorganizaci podniku se stal návrhářem Elektropragy Hlinsko, pozdější firmy ETA. Jeho oddělení přišlo s nápadem označovat výrobky i jinak než jen číslem, vysavače tak například dostávaly jména podle planet. Právě archetypální vzhled vysavače ETA 402 Jupiter byl zařazen do prestižního seznamu sta ikon českého designu.

Sám Lachman si velmi cenil dnes už klasického krémového vysoušeče vlasů, který se vyráběl od padesátých až do osmdesátých let. „Ale myslím, že můj největší počin byla kosodélníková žehlička ETA 211, té jsem věnoval spoustu práce,“ zhodnotil svoji práci z odstupem.

Zmíněná žehlička byla zajímavá svým kosodélníkovým tvarem se dvěma špičkami, díky nimž nebylo nutné ji při žehlení otáčet. Inovativní design se však neujal a většina československých domácností setrvala u typických žehliček s černou rukojetí. Samozřejmě navržených rovněž Lachmanem.

Stanislav Lachman s kosodélníkovou žehličkou ETA 212 z roku 1965
Zdroj: Michal Doležal/ČTK

Slavný design neznámého designéra

Zatímco jeho výrobky brali lidé každý den do ruky, jméno autora zůstávalo neznámé, stejně jako fakt, že slavné spotřebiče pochází z jedné hlavy. Lachmana objevila až zakladatelka sbírky průmyslového designu Národního technického muzea Jana Pauly v polovině desvadesátých let. Jeho vyprávění se jí však zpočátku nechtělo věřit, a tak se designéra zeptala, zda jej může nějak doložit. 

„A vzápětí před námi na stovkách černobílých fotografií a barevných diapozitivů, desítkách výkresů a několika zachovalých modelech začala doslova defilovat historie československých spotřebičů, zejména elektrických. Počínaje vysavači z padesátých let a konče prvním kávovarem značky ETA nebo vysavačem, který měl téměř každý, kdo si u nás v osmdesátých letech zařizoval domácnost,“ popsali Jiří Hulák a Kristina Šemberová v knize ETA v životě našich domácností.

Miliontým vysavačem vyrobeným v Hlinsku byl Lachmanem navržený Jupiter
Zdroj: Jovan Dezort/ČTK

Na veřejnosti nejspíš zaznělo jméno průmyslového návrháře poprvé až v roce 1997, kdy společnost, tehdy se již potýkající s porevolučními konkurenčními tlaky, vyhlásila designerskou soutěž. Plného uznání se mu ale dostalo však až na zmiňované výstavě Národního technického muzea v roce 2001.

„Novináři, kteří měli zpočátku problém Lachmanovo jméno nezkomolit, se po prohlídce výstavy o jeho osobu doslova prali. Dosud anonymní designér se takřka okamžitě stal hvězdou první velikosti,“ popsali Hulák s Šemberovou. „Pan ETA“ či „Josef Lada českého designu“, jak jej označovali novináři, byl před kamerami a tisíci diváků nefalšovaně dojatý. 

Hegemon na poli spotřebičů ukončil výrobu ve svém největším areálu v roce 2011

Samotné značce se však v té době příliš nedařilo. Několikrát změnila majitele, omezovala se výroba a propouštěli zaměstnanci. Provoz ukončila ETA v hlineckém areálu v roce 2011. Zhruba rok poté Stanislav Lachman, který dal značce tvář, odešel ve věku nedožitých 90 let z tohoto světa. 

Během svého života vytvořil na 1200 návrhů. Akademie designu ČR jej v roce 2007 zařadila do síně slávy Czech Grand Design za celoživotní dílo a přínos v oblasti českého průmyslového designu. Do své smrti žil v Jablonci nad Nisou s manželkou Marií. Ke stému výročí jeho narozenin mu letos v září v Muzeu Blanenska připravili výstavu jeho výrobků, kterou si návštěvníci mohou prohlédnout do poloviny ledna.

Stanislav Lachman byl v roce 2007 uveden do síně slávy Czech Grand Design
Zdroj: ČTK/Fotobanka ČTK/Tomáš Holcbecher

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Pardubický kraj

Na Náchodsku vzniká komunitní centrum s vlastním úložištěm tepla

Ojedinělý energetický experiment vzniká v Žernově u Babiččina údolí na Náchodsku. Obec tam staví komunitní centrum, v jehož základech pod dřevostavbou je úložiště tepla dobíjené ze solárních panelů. Úložiště budou dobíjet nepřetržitě, to pak má dům vytápět celoročně. Obec založila energetické družstvo, členové budou elektřinu sdílet.
před 6 hhodinami

Modernizace uzlu Česká Třebová vyjde na dvacet miliard korun

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová bude jednou z největších investic na železnici v Česku, sdělil v pondělí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Podle něj bude stát dvacet miliard korun a zčásti se dotkne provozu, nejvíce v roce 2028. Na dálkové vlaky prý vliv mít nebude, ale stavbu pocítí cestující v regionální dopravě.
3. 3. 2025Aktualizováno3. 3. 2025

Za těžké zranění kojence potrestal soud otce nepravomocně osmnácti lety vězení

Na osmnáct let za pokus o vraždu poslal pardubický soud do vězení muže, který loni v červnu na Svitavsku vážně zranil svého tříměsíčního syna. Silně a nešetrně s ním podle soudu třásl, kojenec se také uhodil hlavičkou o postel. Dítě podle obžaloby utrpělo poškození mozku, s vysokou pravděpodobností bude trvale slepé a odkázané na lékařskou péči. Rozsudek není pravomocný, obžalovaný podal na místě odvolání, státní zástupce a opatrovnice poškozeného se práva odvolání vzdali.
28. 2. 2025

Díla Andyho Warhola v Česku dosud neviděná vystavují Gočárovy mlýny

Výstava Žitý sen Andyho Warhola od pondělí prezentuje v pardubických Gočárových mlýnech známá díla, ranou tvorbu i osobní věci krále pop-artu. Nachází se tam i díla, která v Česku dosud k vidění nebyla. Expozice se navíc snaží nahlédnout za Warholovo postavení hvězdy newyorské umělecké scény a představit ho jako křehkého a hluboce věřícího člověka, který je silně napojený na svoji matku, imigrantku z východu Slovenska.
26. 2. 2025

V Chocni objevili více než sto let starý základní kámen zaniklého kostela

Na choceňské radnici došlo k překvapivému nálezu. Když dělníci sanovali následky nedávného pádu stropu v části budovy, našli více než sto let starou památku, o níž se dosud nevědělo – základní kámen už zaniklého kostela postaveného pro polské uprchlíky z oblasti Haliče během první světové války. Samotný kostel byl po válce rozebrán a znovu postaven v Krakově, později ho nahradila nová stavba. Kámen je to jediné, co v Chocni zbylo nejen po kostele, ale i po celé uprchlické kolonii. Památka už má své místo ve zdejším muzeu.
20. 2. 2025

Mrazivé počasí plní noclehárny a azylové domy pro bezdomovce

Mráz, který v posledních dnech padá hluboko pod nulu, plní noclehárny a azylové domy v Česku. Některá zařízení už proto zavedla krizový režim. Například v Českých Budějovicích už provozovatelé noclehárny neměli lůžka pro všechny bezdomovce, kteří tam chtěli přespat. Klientům proto nabízeli alespoň židle či prostory na podlaze ve vytopených místnostech. Mrazivé počasí více plní také ordinaci praktického lékaře v Pardubicích, která pečuje o šest set lidí bez domova s cílem předejít dlouhodobé léčbě a hospitalizacím.
19. 2. 2025

Piloti trénují na F-35 pomocí „Nebeských lišek“

V Centru leteckého výcviku na základně v Pardubicích mají na přípravu bojových pilotů dvě nová letadla Aero L-39 Skyfox. Jsou první předzvěstí dodávky amerických stíhaček F-35 páté generace. Těch má Česko od USA objednaných 24, první mají dorazit v roce 2031. Právě podzvukové lehké bojové letouny Skyfox (neboli Nebeská liška) uznává americká strana jako vhodné pro výcvik pilotů stíhaček F-35. Věnoval se tomu pořad Zóna ČT24, jehož tématy jsou bezpečnost a výzvy dnešního světa.
15. 2. 2025

Sníh a ledovka zkomplikovaly dopravu. Na obchvatu Opavy zemřeli tři lidé

Sníh a ledovka komplikovaly ve čtvrtek ráno dopravu na řadě míst v Česku. Provoz se zastavil i na nejvytíženější dálnici D1, po nehodě dodávky a osobního vozu byla u Velkého Meziříčí téměř hodinu neprůjezdná ve směru na Brno. Na Vysočině byl také v části Pelhřimovska kvůli ledovce pozastaven provoz většiny autobusů. Tři mladí lidé zemřeli ve středu večer při srážce tří osobních aut na obchvatu Opavy. Policisté okolnosti havárie vyšetřují. Silnice I/11 byla kvůli nehodě déle než 16 hodin uzavřená.
13. 2. 2025Aktualizováno13. 2. 2025
Načítání...