Zastupitelé jihočeské Nové Bystřice zastavili přípravu stavby obchvatu města. Zamítli i vyhlášení referenda. Městem na dohled od hraničního přechodu do Rakouska jezdí denně stovky nákladních aut a kamionů. Jejich cesta vede přímo přes historické náměstí.
Obchvat Nové Bystřice rozděluje místní obyvatele. Zastupitelstvo města zamítlo referendum a nakonec i stavbu
Část obyvatel Nové Bystřice je pro obchvat, část proti, další pro jeho jinou podobu nebo trasu. Dnes klidnou čtvrtí města má podle projektu vést obchvat, který svede dopravu z centra.
Ulicemi města teď denně projedou skoro čtyři tisíce aut, z toho stovky nákladních. U hlavní silnice od narození žije Karel Fogl. „Je už to nesnesitelné. Ve čtyři ráno už to začíná, pak tady má člověk nějak žít,“ postěžoval si.
Jihočeský kraj má na stavbu připravené skoro tři čtvrtě miliardy. Poslední městské zastupitelstvo ale zamítlo vyhlášení referenda a následně i obchvat jako takový. „Tahle věc je tak důležitá pro obyvatele Nové Bystřice, že patnáct zastupitelů by o tom rozhodovat nemělo,“ řekl starosta Nové Bystřice Jiří Zimola (Pro Bys3ci). „Pojďme se bavit o obchvatu, ale ve chvíli, kdy bude řešení hotové, bude možné ho představit veřejnosti,“ řekl Vladimír Šmol (Živé Bystřicko).
Do té doby žádají dílčí úpravy projektu. Například na východním výjezdu z města. Silnici má obchvat ve třech jízdních pruzích překřížit a s ní i cyklotrasu a naučnou stezku. Podle kritiků projekt nijak s cyklisty ani chodci nepočítá.
Snaha o referendum
Část obyvatel chce mezitím začít sbírat podpisy a sama tak dosáhnout vyhlášení místního referenda.
„Musí nám dát jasný signál, jestli obchvat chtějí, nebo ne, a pokud se rozhodnou, že obchvat nechtějí stavět, tak my tu projektovou přípravu zastavíme,“ řekla vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Jihočeského kraje Andrea Tetourová.
Kraj by v takovém případě vyčleněné peníze investoval jinde. Například u jiných obcí, které roky na obchvat čekají.