V Kunovicích na Uherskohradišťsku si připomínají 50. výročí prvního vzletu dopravního letounu L-410. Tento typ se stále vyrábí a zákazníkům slouží i ve velmi složitých podmínkách, například v Nepálu nebo na Sibiři. Za uplynulé půlstoletí vyrobila továrna v Kunovicích více než 1300 kusů letadel tohoto typu, letos se jich chystá vytrobit dalších šestnáct.
Nesmrtelná L-410 létá už padesát let. Nová letadla letos zamíří z Kunovic do Ruska, Polska a Kazachstánu
Hornoplošník L-410 přepraví devatenáct cestujících nebo zhruba 1800 kg nákladu. V Kunovicích ho začali vyvíjet v polovině 60. let minulého století. V tehdejším komunistickém Československu se exportní výroba nutně zaměřovala na požadavky ze Sovětského svazu.
Dopravce Aeroflot už v té době využíval pětimístná kunovická aerotaxi L-200 Morava, chtěl ale letadla pro větší počet cestujících, která by byla schopna přistávat na malých a neupravených letištích a létat v extrémních podmínkách.
První L-410 měly kanadské motory a třílisté vrtule také kanadské výroby. Později, po dokončení domácího vývoje, získaly turbovrtulové motory z pražského Motorletu a domácí vrtule Avia.
L-410 létají v řadě zemí světa
V mimořádně náročných testech v drsných podmínkách v Rusku L-410 uspěl a tamní Aeroflot zařadil letouny do své flotily. Kunovický stroj byl jediným letadlem zahraniční výroby a vývoje, které Aeroflot používal.
Vyznačoval se schopností vzletu a přistání na krátké, nezpevněné ploše a dobrým výkonem ve vysokých nadmořských výškách i při extrémních teplotách. Proto se vedle Sovětského svazu prodávaly i do dalších zemí Asie, Afriky či Jižní Ameriky. V současnosti lze na L-410 narazit takřka po celém světě, několik desítek jich létá v Evropě.
Letouny se vyrábějí v řadě variant, například roku 1985 byla uvedena do provozu zdokonalená víceúčelová verze L-410UVP-E s motory M601E a pětilistými vrtulemi, která se dostala i do výzbroje české armády.
Existují různé verze L-410 pro dopravní, obchodní a vojenské letectvo či speciální stroje například pro Červený kříž nebo pro mapování. „Jiné dopravní letadlo, které by bylo na trhu padesát let, na světě zřejmě není. Možná nějaké malé, ale ne tak velké. Naše letadlo bylo vyvíjeno s láskou, pečlivostí a nadčasovým nadhledem, a proto si myslím, že má stále budoucnost,“ řekl šéfpilot Stanislav Sklenář.
Loni začal koncern s montáží letadel v Rusku
V současné době kunovický výrobce, jehož stoprocentním vlastníkem je ruský průmyslový holding UGMK, nabízí verze L-410 s turbovrtulovými motory americké společnosti General Electric. Koncern UGMK otevřel koncem loňského roku závod na montáž letounů L-410 v ruském Jekatěrinburgu.
Společnost Aircraft Industries, nástupce firmy Let Kunovice, letos vyrobí šestnáct letounů L-410. „Podle stanoveného plánu by osm z nich měla prodat do Ruska, šest do Kazachstánu a dva do Polska,“ řekla generální ředitelka firmy Ilona Plšková.
Do Polska podle ní poputuje speciální patrolovací verze letounů. „Je to pro hraniční stráž, která monitoruje terén. Ve spodní části letounu jsou kamery. Specifikace modelu se však ještě dolaďuje. Jsou to měřicí aparatury, které snímají data, vyhodnocují je,“ vysvětlila Ilona Plšková.
Podnik chystá také dodávku tří letadel L-410 do Číny, podle generální ředitelky to bude pravděpodobně až příští rok. Kontrakt už je podepsaný, k uskutečnění prodeje však ještě společnosti Aircraft Industries chybí potřebná typová certifikace. Firma by ji v Číně ráda získala letos.
Firma chce v příštích pěti letech každoročně zvyšovat počet vyrobených letadel o jedno až dvě. Komplikuje jí to však nedostatek kvalifikovaného personálu. Podniku chybí například soustružníci, frézaři, nýtaři, ale i mechanici nebo konstruktéři. Na konci loňského roku zaměstnával 970 lidí, jejich počet chce firma letos o víc než stovku zvýšit.