Nesmrtelná L-410 létá už padesát let. Nová letadla letos zamíří z Kunovic do Ruska, Polska a Kazachstánu

V Kunovicích na Uherskohradišťsku si připomínají 50. výročí prvního vzletu dopravního letounu L-410. Tento typ se stále vyrábí a zákazníkům slouží i ve velmi složitých podmínkách, například v Nepálu nebo na Sibiři. Za uplynulé půlstoletí vyrobila továrna v Kunovicích více než 1300 kusů letadel tohoto typu, letos se jich chystá vytrobit dalších šestnáct.

Hornoplošník L-410 přepraví devatenáct cestujících nebo zhruba 1800 kg nákladu.  V Kunovicích ho začali vyvíjet v polovině 60. let minulého století. V tehdejším komunistickém Československu se exportní výroba nutně zaměřovala na požadavky ze Sovětského svazu. 

Dopravce Aeroflot už v té době využíval pětimístná kunovická aerotaxi L-200 Morava, chtěl ale letadla pro větší počet cestujících, která by byla schopna přistávat na malých a neupravených letištích a létat v extrémních podmínkách.

První L-410 měly kanadské motory a třílisté vrtule také kanadské výroby. Později, po dokončení domácího vývoje, získaly turbovrtulové motory z pražského Motorletu a domácí vrtule Avia.

L-410 létají v řadě zemí světa

V mimořádně náročných testech v drsných podmínkách v Rusku L-410 uspěl a tamní Aeroflot zařadil letouny do své flotily. Kunovický stroj byl jediným letadlem zahraniční výroby a vývoje, které Aeroflot používal.

Vyznačoval se schopností vzletu a přistání na krátké, nezpevněné ploše a dobrým výkonem ve vysokých nadmořských výškách i při extrémních teplotách. Proto se vedle Sovětského svazu prodávaly i do dalších zemí Asie, Afriky či Jižní Ameriky. V současnosti lze na L-410 narazit takřka po celém světě, několik desítek jich létá v Evropě.

Kde ve světě létají L-410
Zdroj: Let.cz

Letouny se vyrábějí v řadě variant, například roku 1985 byla uvedena do provozu zdokonalená víceúčelová verze L-410UVP-E s motory M601E a pětilistými vrtulemi, která se dostala i do výzbroje české armády.

Existují různé verze L-410 pro dopravní, obchodní a vojenské letectvo či speciální stroje například pro Červený kříž nebo pro mapování. „Jiné dopravní letadlo, které by bylo na trhu padesát let, na světě zřejmě není. Možná nějaké malé, ale ne tak velké. Naše letadlo bylo vyvíjeno s láskou, pečlivostí a nadčasovým nadhledem, a proto si myslím, že má stále budoucnost,“ řekl šéfpilot Stanislav Sklenář.

Let L-410
Zdroj: Wikipedia.org/Let.cz

Loni začal koncern s montáží letadel v Rusku

V současné době kunovický výrobce, jehož stoprocentním vlastníkem je ruský průmyslový holding UGMK, nabízí verze L-410 s turbovrtulovými motory americké společnosti General Electric. Koncern UGMK otevřel koncem loňského roku závod na montáž letounů L-410 v ruském Jekatěrinburgu.

Společnost Aircraft Industries, nástupce firmy Let Kunovice, letos vyrobí šestnáct letounů L-410. „Podle stanoveného plánu by osm z nich měla prodat do Ruska, šest do Kazachstánu a dva do Polska,“ řekla generální ředitelka firmy Ilona Plšková.

Do Polska podle ní poputuje speciální patrolovací verze letounů. „Je to pro hraniční stráž, která monitoruje terén. Ve spodní části letounu jsou kamery. Specifikace modelu se však ještě dolaďuje. Jsou to měřicí aparatury, které snímají data, vyhodnocují je,“ vysvětlila Ilona Plšková.

Podnik chystá také dodávku tří letadel L-410 do Číny, podle generální ředitelky to bude pravděpodobně až příští rok. Kontrakt už je podepsaný, k uskutečnění prodeje však ještě společnosti Aircraft Industries chybí potřebná typová certifikace. Firma by ji v Číně ráda získala letos. 

Firma chce v příštích pěti letech každoročně zvyšovat počet vyrobených letadel o jedno až dvě. Komplikuje jí to však nedostatek kvalifikovaného personálu. Podniku chybí například soustružníci, frézaři, nýtaři, ale i mechanici nebo konstruktéři. Na konci loňského roku zaměstnával 970 lidí, jejich počet chce firma letos o víc než stovku zvýšit. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Provoz metra mezi Holešovicemi a stanicí Pražského povstání tři hodiny stál

Souprava pražského metra ve stanici Hlavní nádraží srazila ve středu večer člověka, který na místě zemřel. Kvůli nehodě se zastavil provoz metra na lince C mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Pražského povstání, vyplývá z informací pražské zdravotnické záchranné služby a Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP). Podle webu podniku byl provoz obnoven ve 20:50.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Soud uložil Březinovi čtrnáctiletý trest v lihové kauze

V lihové kauze celníků uložil ve středu zlínský krajský soud Radku Březinovi souhrnný trest čtrnáct let vězení a propadnutí celého majetku. Podstatnou část trestu vězení si odpykal už dříve v hlavní větvi lihové kauzy, v níž soudy organizátorovi obchodů s nezdaněným lihem v minulosti uložily trest třinácti let. Z něj si před nedávným podmíněným propuštěním odpykal dvanáct let a sedm měsíců.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Část peněz ze sbírky na pomoc obyvatelům Stebna po bouři propadla kraji

Před čtyřmi lety se obcí Stebno na Lounsku přehnala ničivá bouře, která místním způsobila škody za desítky milionů korun. Na pomoc zasaženým zřídila obec veřejnou sbírku, vybralo se 21 milionů. Peníze z ní ale nedokázala utratit, část tak propadla Ústeckému kraji. Některým místním by přitom peníze pomohly – své domy totiž stále dávají dohromady.
před 6 hhodinami

Vltava má málo vody, uzavírá se plavební komora Kořensko

Sucho postupující Českem je vidět už na nádrži Orlík, kde výrazně klesá hladina několik dní v řadě – od pondělí o půl metru. Uzavírá se tak plavební komora Kořensko u Týna nad Vltavou. Vodohospodáři už totiž nemůžou garantovat bezpečnou hloubku pro všechny lodě.
před 7 hhodinami

Soud zamítl žalobu společnosti EDF, která napadla tendr na dostavbu Dukovan

Krajský soud v Brně zamítl žalobu francouzské společnosti EDF proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o tendru na stavbu nových bloků v Jaderné elektrárně Dukovany. ÚOHS zamítl námitky společnosti EDF na postup ve veřejné soutěži. Strany mohou rozsudek napadnout kasační stížností k Nejvyššímu správnímu soudu.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Před čtyřmi lety jižní Moravu zasáhlo ničivé tornádo

Přírodní katastrofa na jihu Moravy před čtyřmi lety vzala životy šesti lidem a zničila zhruba 1600 budov. Většina je již opravená, ale dělníci stále pracují například na hodonínském domovu pro seniory. Stavba je nyní bezpečnější. Přibude také fotovoltaická elektrárna, takže provoz bude úspornější. V dalších zasažených obcích vrcholí opravy, například Moravská Nová Ves dokončuje knihovnu.
24. 6. 2025

Řidič kamionu na Olomoucku rozdal zdarma náklad, pak v afektu zničil samoobsluhu

Olomoučtí policisté v sobotu v podvečer zadrželi sedmačtyřicetiletého muže, který zřejmě v opilosti zdemoloval prodejnu smíšeného zboží v Pňovicích. Kromě zboží a vybavení samoobsluhy poničil také tři venku zaparkovaná auta. Zastavila ho až přivolaná policejní hlídka. Škoda dosahuje více než půl milionu korun.
24. 6. 2025

Reportéři ČT: Na liberecké radnici se prý rozrostl „ucelený systém korupce“

Vyostřená zastupitelstva a hádky o to, kdo co vlastně zavinil a kdo by za to měl nést zodpovědnost. Tak to v poslední době občas vypadá na liberecké radnici. Policie pokračuje ve vyšetřování případu, v rámci kterého politici údajně ovlivňovali rozhodování ve prospěch některých firem. Loni musel ve funkci skončit náměstek primátora za ODS. Nedávno policie obvinila dalšího náměstka primátora zvoleného za ANO. A také musel skončit. Pro Reportéry ČT točil Petr Vodseďálek.
24. 6. 2025
Načítání...