Kunovice – Přesně před 45 lety se od země v Kunovicích odlepil první model letounu L-410 Turbolet. Vyrábí se dodnes a je hlavní hvězdou kunovické letecké produkce, která se už více než čtyři dekády drží v čele exportu. Vděčný model, který může fungovat jako letecká ambulance i luxusní letoun se salónní výbavou, si nedávno pořídili i v Nepálu.
Legendární L-410 zvládne přistát i na nejnebezpečnějším letišti světa
Že je i 45 let od svého uvedení na trh o L-410 zájem dokazuje i to, že firma letos dodá dva letouny pro nepálskou leteckou společnost. Kunovický letoun se totiž ukázal být tím nejlepším, který může přistávat na letišti Lukla, nejnebezpečnějším letišti světa. Přímo v Kunovicích se v lednu školili i nepálští piloti, kteří budou v turboletech přepravovat horolezecké výpravy pod Mount Everest.
Nejnebezpečnější letiště světa
Letiště Tenzinga a Hillaryho, známé také jako letiště Lukla, je považováno za nejnebezpečnější na světě. Leží u nepálského města Lukla v nadmořské výšce 2 860 metrů. Jeho přistávací dráha měří pouhých 460 metrů a končí skálou, v případě vzletového manévru pak ranvej míří do prázdna, na jejím konci je hluboký sráz. Jako nejnebezpečnější letiště na světě ho v roce 2010 označil pořad kanálu History Channel.
Zdroj: Wikipedie
Výhodou letounu je jeho univerzálnost. Šéfkonstruktérem úspěšného stroje byl před 45 lety Miroslav Pešák. A je jím dodnes. Jeho pýchou je podvozek letadla, které v roce 1969 předběhlo svou dobu – podvozek je zkonstruován tak, aby letadlo mohlo přistát všude kromě bažiny. „Počínaje travnatým povrchem nebo udusanou hlínou, štěrkem, pískem, kameny. Zkrátka kdekoliv,“ vysvětlil s pýchou šéfkonstruktér z Aircraft Industries Kunovice Miroslav Pešák. Ten teď zrovna vymýšlí, jak prodloužit nos letounu, aby byl v letadle větší zavazadlový prostor. Za 45 let modernizoval letadlo už osmadvacetkrát.
Za celou historii bylo v Kunovicích vyrobeno 1 100 letounů L-410. Z nich 350 pořád létá, nejvíc v Rusku. Jen letos v Kunovicích hodlají vyrobit 16 letadel, což je zatím rekordní počet v novodobé historii firmy. Kromě Nepálu budou další kousky z letošní produkce létat v Nové Kaledonii a rozšíří také počty svého typu v Rusku. Zatím má díky zakázkám jistou práci tisícovka kunovických zaměstnanců. Jako jediná z tuzemských firem se také kunovická fabrika dokázala vzpamatovat hned ze dvou konkurzů.
Legendární letoun L-410
Celokovový hornoplošník L-410 může přepravit až 19 cestujících. Tradice více než třicetileté výroby je spojená s vysokou bezpečností stroje. Ten létá na pěti kontinentech, přičemž exportován byl do Ruska, Austrálie, Brazílie, Mexika nebo na Filipíny. Celkem je možné kunovický model L-410 spatřit ve více než padesátce zemí.
Speciální konstrukce podvozku umožňuje letounu přistát prakticky kdekoliv, i na podmáčené trávě. Dva letouny koupila dokonce nepálská společnost. L-410 je vyráběn hned v několika variantách: sedadlové, nákladní, jako letecká ambulance, verze pro výsadkáře, fotogrammetrická a patrolovací verze nebo jako VIP salónní varianta.
Jediným a stoprocentním vlastníkem kunovické letecké továrny je ruská společnost s ručením omezeným UGMK-Holding.