Železniční tunel, který vzniká mezi Ejpovicemi a Plzní, se otevřel veřejnosti. Po dokončení převezme titul nejdelšího železničního tunelu v Česku, od toho ale stavbu dělí ještě dva roky. Proražený je zatím jeden ze dvou tubusů.
Nejdelší železniční tunel v Česku otevřel „dveře“, lidé poprvé mohli projít skrz
Správa železniční dopravní cesty se svým budoucím rekordním tunelem pochlubila veřejnosti poprvé od červnové prorážky. Návštěvníci tak již mohli projít skrz po celé čtyřkilometrové trase, po které se časem budou ubírat vlaky.
Zatím je „zkratka“ pro vlaky z Rokycan do Plzně hotová z poloviny a již první část nabrala několikaměsíční zpoždění. Stavbu nejprve zdržel archeologický průzkum, potom ale také problémy s podzemní vodou a tvrdostí horniny.
U druhé části tunelu stavbaři předpokládají, že již takové problémy mít nebudou. „Chtěli bychom být rychlejší než u té první, protože už máme zkušenosti,“ řekl již po dokončení ražby první roury Mojmír Nejezchleb ze SŽDC.
Stavba, kterou má na starosti Metrostav, začala v roce 2014, po archeologickém průzkumu začaly samotné práce v lednu 2015. Původně měl být tunel hotový v roce 2017, v současnosti platí termín zhruba polovina roku 2018.
Stavba přeložky od Ejpovic do Plzně-Doubravky je součástí modernizace III. tranzitního železničního koridoru (Cheb – Praha – Mosty u Jablunkova). Vlaky díky ní nebudou muset na cestě z Plzně do Rokycan objíždět oblouk přes Chrast u Plzně, jízdní doba rychlíků se tak má zkrátit asi o polovinu.
S délkou 4150 metrů vystřídá ejpovický tunel v čele žebříčku nejdelších železničních tunelů svůj protějšek u Března u Chomutova dlouhý 1758 metrů, zprovozněný v roce 2007. Ejpovice však nebudou mít nejdelší tunel v ČR, toto prvenství zůstane více než pětikilometrovému silničnímu tunelovému komplexu Blanka v Praze.