Námraza, postrach tramvajáků. V Liberci hledají způsob, jak se jí účinně zbavit

2 minuty
Události v regionech: V Liberci vyvíjejí zařízení, které dokáže rychle odstranit námrazu z trolejí
Zdroj: ČT24

Účinnou a především rychlou zbraň proti námraze na trakčním vedení se pokouší najít Technická univerzita Liberec. Spolupracuje na tom i s dopravními podniky v Liberci a Ústí nad Labem. První testy nového zařízení by chtěli výzkumníci zahájit napřesrok.

Slova námraza a trolej se nejčastěji skloňovala před dvěma lety, když část republiky postihlo takové počasí, že se více než na den zcela zastavily vlaky a třeba v Praze, Brně či Olomouci nejezdily ani tramvaje. Jenomže v menším měřítku ohrožuje námraza hlavně provoz tramvají a trolejbusů častěji. Technická univerzita Liberec chce proti ledu postavit zařízení, které využije mechanické vibrace. Podle vedoucího projektu Aleše Richtera bude dělat zařízení v zásadě to, co dnes dělají pracovníci dopravního podniku ručně – led oklepávají a dřou.

Problém se zvětšuje s tím, jak dopravci obnovují vozový park. Nové tramvaje a trolejbusy mají více techniky, která sice za jiných okolností usnadní práci, ale pokud vůz vjede na místo, kde ledová krusta omezuje přenos energie, vše ještě zkomplikují. „Trolejbus vyhodnotí, že tam není žádné napětí a neodebírá žádný proud, tím pádem se trolejbus automaticky zastaví,“ popsal mluvčí ústeckého dopravního podniku Luboš Heřman. 

Problémy s námrazou mají hlavně v menších tramvajových a trolejbusových provozech. Například v Praze používá dopravní podnik chemické postřiky, které – s výjimkou extrémních situací – pomáhají námraze předcházet. Ale třeba pro liberecký dopravní podnik je taková péče příliš náročná. „Musíte včas zareagovat a před námrazou provést chemické ošetření trolejových vodičů,“ poukázal provozně-technický ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou Ludvík Lavička.

Odstranit námrazu, která se již vytvořila, ovšem není snadné ani rychlé. Pokud vše ostatní selže, je třeba trakční vedení vypnout a led z něj odstraňovat ručně pilníkem. V tom případě ale jede servisní vůz krokem a doprava je prakticky paralyzována. Přístroj, který vyvíjí TUL, by naproti tomu měl ruční práci mechanizovat. Vedoucí projektu Aleš Richter předpokládá, že by potom mohlo servisní vozidlo jet až dvacetikilometrovou rychlostí.

Zařízení nebude na všech tramvajích, liberecký dopravní podnik předpokládá, že jimi vybaví pouze servisní tramvaje. Ty slouží při slabší námraze již nyní – jezdí po tratích a led z vedení strhávají. Musí ale často jezdit nepřetržitě, aby trakční vedení nenamrzlo znovu. Riziková je noc, kdy se provoz zastaví. V minulosti tak museli například nasadit přes noc do provozu dvě tramvaje, aby udržely troleje nenamrzlé. „Najezdily tehdy 1700 kilometrů,“ poznamenal Ludvík Lavička.

Technická univerzita chce začít testovat svůj vynález v průběhu příští zimy. Výzkumný projekt ale potrvá tři roky. Autoři si potom chtějí nechat zařízení patentovat.

  • Správa železniční dopravní cesty loni představila svůj dlouhodobý plán na postupné sjednocení napájecích soustav. Všechny elektrizované tratě by potom měl napájet střídavý proud 25 kV 50 Hz.
  • Ačkoli jde hlavně o úspory například při pořizování vozidel, při provozu a údržbě, SŽDC se zmiňuje i o dalším přínosu – větší odolnosti vůči námraze.
  • „Podle všeho také dráty pod střídavým proudem méně namrzají, což se ukázalo před dvěma lety při prosincové námraze, kdy vlaky pod střídavým proudem jezdily,“ poukázal Petr Pšenička z Odboru strategie SŽDC.
  • Přímé srovnání bylo tehdy možné v Brně. Zatímco tramvaje a trolejbusy námraza odstavila, vlaky jezdily. Na železnici je v Brně střídavý proud 25 kV 50 Hz, zatímco MHD pohání stejnosměrný proud 600 V. 
  • Přepínání železničních tratí ovšem nelze považovat za okamžitý lék v případě, že by se opakovala kalamitní situace z prosince 2014. SŽDC počítá, že budou první tratě připravené na změnu kolem roku 2025 a přepínání skončí až zhruba za 30 let.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 50 mminutami

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 2 hhodinami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 3 hhodinami

Komora kvůli ubývajícím venkovským lékárnám žádá systémovou změnu

Z menších měst a obcí dál mizí lékárny, jejichž provoz je kvůli nastaveným podmínkám stále obtížnější. Ve velkých městech naopak přibývají především pobočky velkých řetězců. Hluk na Uherskohradišťsku je jednou z mála výjimek – po roce tam lékárnu znovu otevřeli. Česká lékárnická komora proto žádá systémové změny, díky kterým by se provoz lékáren vyplatil i v menších obcích. Podle ministerstva zdravotnictví se od příštího roku změní způsob bonifikací tak, aby lékárenská péče nebyla hrazena pouze podle ceny vydaných léků.
před 18 hhodinami

Vědci na Trutnovsku našli v trase D11 hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století

Vědci v trase budoucí dálnice D11 v úseku mezi Jaroměří a Trutnovem objevili hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století, které považují za mimořádný archeologický soubor doplňující poznání tehdejších válečných konfliktů. Kromě hrobu z druhé slezské války z roku 1745, o kterém již informovali, našli také tři z roku 1866.
před 21 hhodinami

Podmínka za znásilnění pro muže ze Siřemi byla porušením zákona, rozhodl Nejvyšší soud

Krajský soud v Ústí nad Labem porušil zákon, když muži z Lounska uložil za znásilnění a omezování osobní svobody jen podmínku. Nejvyšší soud (NS) dal za pravdu stížnosti bývalého ministra spravedlnosti Pavla Blažka (dříve za ODS). Muž později trestnou činnost opakoval, údajně v Siřemi věznil a znásilňoval další ženu. Výrok NS se však týká předešlého odsouzení a nemá bezprostřední důsledky. Za dané procesní situace totiž NS nemůže verdikt zrušit.
před 21 hhodinami

ODS ukončila členství odcházejícím zastupitelům z jihu Čech. Podle Kuby je to nešťastné

Vedení ODS fakticky ukončilo členství jihočeským a českobudějovickým zastupitelům, kteří již dříve oznámili, že stranu opustí. Končí na základě veřejné deklarace odchodu, řekl místopředseda občanských demokratů Martin Kupka. Ve straně tak skončili mimo jiné jihočeský hejtman Martin Kuba nebo českobudějovická primátorka Dagmar Škodová Parmová. Celkem jde o třicet krajských a čtrnáct českobudějovických zastupitelů zvolených za ODS. Všichni chtějí vstoupit do nového hnutí, které právě Kuba připravuje.
před 23 hhodinami

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
včera v 09:24
Načítání...