Námraza, postrach tramvajáků. V Liberci hledají způsob, jak se jí účinně zbavit

2 minuty
Události v regionech: V Liberci vyvíjejí zařízení, které dokáže rychle odstranit námrazu z trolejí
Zdroj: ČT24

Účinnou a především rychlou zbraň proti námraze na trakčním vedení se pokouší najít Technická univerzita Liberec. Spolupracuje na tom i s dopravními podniky v Liberci a Ústí nad Labem. První testy nového zařízení by chtěli výzkumníci zahájit napřesrok.

Slova námraza a trolej se nejčastěji skloňovala před dvěma lety, když část republiky postihlo takové počasí, že se více než na den zcela zastavily vlaky a třeba v Praze, Brně či Olomouci nejezdily ani tramvaje. Jenomže v menším měřítku ohrožuje námraza hlavně provoz tramvají a trolejbusů častěji. Technická univerzita Liberec chce proti ledu postavit zařízení, které využije mechanické vibrace. Podle vedoucího projektu Aleše Richtera bude dělat zařízení v zásadě to, co dnes dělají pracovníci dopravního podniku ručně – led oklepávají a dřou.

Problém se zvětšuje s tím, jak dopravci obnovují vozový park. Nové tramvaje a trolejbusy mají více techniky, která sice za jiných okolností usnadní práci, ale pokud vůz vjede na místo, kde ledová krusta omezuje přenos energie, vše ještě zkomplikují. „Trolejbus vyhodnotí, že tam není žádné napětí a neodebírá žádný proud, tím pádem se trolejbus automaticky zastaví,“ popsal mluvčí ústeckého dopravního podniku Luboš Heřman. 

Problémy s námrazou mají hlavně v menších tramvajových a trolejbusových provozech. Například v Praze používá dopravní podnik chemické postřiky, které – s výjimkou extrémních situací – pomáhají námraze předcházet. Ale třeba pro liberecký dopravní podnik je taková péče příliš náročná. „Musíte včas zareagovat a před námrazou provést chemické ošetření trolejových vodičů,“ poukázal provozně-technický ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou Ludvík Lavička.

Odstranit námrazu, která se již vytvořila, ovšem není snadné ani rychlé. Pokud vše ostatní selže, je třeba trakční vedení vypnout a led z něj odstraňovat ručně pilníkem. V tom případě ale jede servisní vůz krokem a doprava je prakticky paralyzována. Přístroj, který vyvíjí TUL, by naproti tomu měl ruční práci mechanizovat. Vedoucí projektu Aleš Richter předpokládá, že by potom mohlo servisní vozidlo jet až dvacetikilometrovou rychlostí.

Zařízení nebude na všech tramvajích, liberecký dopravní podnik předpokládá, že jimi vybaví pouze servisní tramvaje. Ty slouží při slabší námraze již nyní – jezdí po tratích a led z vedení strhávají. Musí ale často jezdit nepřetržitě, aby trakční vedení nenamrzlo znovu. Riziková je noc, kdy se provoz zastaví. V minulosti tak museli například nasadit přes noc do provozu dvě tramvaje, aby udržely troleje nenamrzlé. „Najezdily tehdy 1700 kilometrů,“ poznamenal Ludvík Lavička.

Technická univerzita chce začít testovat svůj vynález v průběhu příští zimy. Výzkumný projekt ale potrvá tři roky. Autoři si potom chtějí nechat zařízení patentovat.

  • Správa železniční dopravní cesty loni představila svůj dlouhodobý plán na postupné sjednocení napájecích soustav. Všechny elektrizované tratě by potom měl napájet střídavý proud 25 kV 50 Hz.
  • Ačkoli jde hlavně o úspory například při pořizování vozidel, při provozu a údržbě, SŽDC se zmiňuje i o dalším přínosu – větší odolnosti vůči námraze.
  • „Podle všeho také dráty pod střídavým proudem méně namrzají, což se ukázalo před dvěma lety při prosincové námraze, kdy vlaky pod střídavým proudem jezdily,“ poukázal Petr Pšenička z Odboru strategie SŽDC.
  • Přímé srovnání bylo tehdy možné v Brně. Zatímco tramvaje a trolejbusy námraza odstavila, vlaky jezdily. Na železnici je v Brně střídavý proud 25 kV 50 Hz, zatímco MHD pohání stejnosměrný proud 600 V. 
  • Přepínání železničních tratí ovšem nelze považovat za okamžitý lék v případě, že by se opakovala kalamitní situace z prosince 2014. SŽDC počítá, že budou první tratě připravené na změnu kolem roku 2025 a přepínání skončí až zhruba za 30 let.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Speed Marathon se vrací, řidiči si musí dát pozor na tisícovce míst

Po celé zemi ve středu hlídky změří rychlost projíždějících aut, a to v rámci jedné z největších dopravních policejních akcí – takzvaného Speed Marathonu. Zaměří se ale i na další přestupky, například telefonování za volantem či stav vozidel. Zhruba tisíc stanovišť ve veřejném hlasování pomáhali vybírat sami lidé.
před 2 hhodinami

Opatření proti slintavce a kulhavce způsobila na hranici dlouhou kolonu kamionů

Na slovenské dálnici D2 se před hraničním přechodem Brodské–Břeclav s Českem kvůli opatřením proti šíření slintavky a kulhavky v úterý dopoledne vytvořila zhruba 17 kilometrů dlouhá kolona kamionů. Informovala o tom v úterý slovenská policie, která později uvedla, že provoz už je bez omezení. Motoristé se při jízdě do Česka zdrželi také na přechodu Drietoma – Starý Hrozenkov.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Výdejní boxy vedle památek dráždí. Radnice řeší, co s nimi

Radnice hledají možnosti, jak účinněji regulovat umístění výdejních boxů vedle památek i pomníků. Například v Hradci Králové zásilkový obchod postavil box hned vedle plastiky sochaře Vladimíra Preclíka. Ta přitom podle znalců patří k významným uměleckým instalacím ve městě. Umístění výdejních boxů vyvolalo bouřlivé reakce veřejnosti, především na sociálních sítích. Po protestech veřejnosti firma chybu uznala a hledá jiné místo. V Hradci Králové nyní navíc uvažují o vyhlášce, která by umístění boxů regulovala.
včera v 06:30

Města a obce trápí toulavé kočky. Petice žádá jejich povinné čipování

Toulavé kočky představují problém, který trápí řadu měst a obcí. Kolik takových zvířat je, není jasné. V tuzemsku se totiž neevidují ani počty těch, které žijí v domácnostech. I kvůli lepší evidenci by měly kočky v příštích letech povinně dostávat čipy. Příslušný zákon teď projednává i Evropská unie. U psů přitom stejné nařízení platí už pět let.
včera v 06:00

Koncentrace benzenu v hustopečském jezeru klesla pod povolený limit

Koncentrace toxického benzenu, který unikl při havárii cisteren na konci února v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku, již v tamním jezeře klesla pod povolený limit, vyplývá z informací hustopečských rybářů. Poslední březnový den byly tyto hodnoty překročeny čtyřnásobně až pětinásobně. Nejvýraznější rozdíl je patrný z výsledků na břehu jezera nejblíže k místu havárie, kde jsou již postaveny kovové zábrany, které neumožňují mísení vod.
7. 4. 2025Aktualizováno7. 4. 2025

Za nocí přijdou mrazy, na víkend se opět oteplí

Po většinu tohoto týdne bude oblačno a v noci mohou teploty padat pod bod mrazu. Na horách bude i sněžit. Noční mrazy zřejmě budou ohrožovat kvetoucí stromy. V závěru týdne se ale začne oteplovat. Na přelomu tohoto a příštího týdne by se mohly teploty přes den dostat až nad dvacet stupňů Celsia. Vyplývá to z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
7. 4. 2025Aktualizováno7. 4. 2025

Stará cesta Boubínským pralesem zůstane nepřístupná. Nahradí ji nová

Cesta kolem jádra Boubínského pralesa zůstane zavřená a zmizí i z turistických map. Nahradí ji nová trasa, která dovede turisty od Boubínského jezírka až k rozhledně. O trvalém uzavření původního okruhu rozhodl lesní závod spolu s šumavským národním parkem i Klubem českých turistů. Kvůli padajícím souším jsou cesty nebezpečné. Boubínské jezírko ročně navštíví kolem šedesáti tisíc lidí. Spolu s novou sezonou lesníci uvolní i nejznámější cestu z Idiny Pily.
7. 4. 2025

Opravy silnic startují, jejich financování je ale nejisté

Po zimní přestávce začínají silničáři v Česku s opravami poškozených úseků silnic a dálnic. Hejtmani však stále nevědí, kolik peněz stát přidělí na krajské projekty. Státní fond dopravní infrastruktury rozděluje mezi regiony dvě miliardy korun, ale Asociace krajů požaduje dvojnásobek. S financováním podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) počítá novela silničního zákona, která však po deseti měsících ve sněmovně ještě neprošla úvodním čtením.
7. 4. 2025
Načítání...