Kdo chtěl ráno odjet vlakem na víkendový výlet z Liberce do Lužických hor, tak měl smůlu. Vlaky nemohly projíždět přes Rynoltice, kde brzy ráno vážně hrozila srážka nákladního vlaku s rychlíkem. Nákladní vlak totiž projel návěst Stůj. Oba vlaky se však podařilo včas zastavit, na trati Liberec – Česká Lípa pak ale zůstala ještě pět hodin zastavená doprava.
Nákladní vlak nezastavil, kde měl, a vyjel vstříc rychlíku. Železničáři stihli oba včas zastavit
Nákladní vlak společnosti ČD Cargo projel návěst, před kterou měl zastavit, po půl páté ráno. Zamířil z Rynoltic vstříc rannímu rychlíku Liberec – Ústí nad Labem. „Po zjištění, že došlo k projetí návěstidla, zaměstnanci dráhy okamžitě zrušili postavenou vlakovou cestu pro protijedoucí rychlík a dali mu návěst Stůj,“ popsal mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
Podle mluvčí Správy železniční dopravní cesty Radky Pistoriusové si zároveň strojvedoucí nákladního vlaku „chybu uvědomil a po projetí zastavil“. Střet obou souprav tak bezprostředně nehrozil – nakonec mezi nimi zůstala docela bezpečná vzdálenost 600 metrů. Rychlík byl téměř prázdný, tak brzy ráno jím jeli pouze tři cestující, které evakuovali hasiči Správy železniční dopravní cesty.
Vše se obešlo bez zranění, nikoli však beze škody. Nákladní vlak projel výhybku, která pro něj nebyla postavena, a poškodil ji. Správa železniční dopravní cesty škodu vyčíslila na deset tisíc korun. I poškození trati přispělo k tomu, že se přes Rynoltice nejezdilo až do půl desáté. Okolnosti projetí návěsti Drážní inspekce zatím vyšetřuje.
Mimořádností bylo hodně hlavně v zimě
Velké množství projetých návěstí zakazujících další jízdu evidovali inspektoři letos na sklonku zimy. Došlo k celé sérii mimořádných událostí, které po sobě následovaly s minimálními odstupy a neobešly se ani bez závažných následků. Přes dvě desítky lidí utrpěly zranění, když se počátkem března na brněnském hlavním nádraží srazily dva osobní vlaky.
O pouhý den dříve utrpělo zranění pět lidí v osobním vlaku, který se na trati Čáslav–Třemošnice střetl s protijedoucím nákladním vlakem. V únoru došlo také k několika nehodám při posunu, při jedné utrpěl zranění strojvedoucí.
Drážní inspekce potom upozornila na výrazné zvýšení mimořádných událostí – meziročně se jejich počet v prvním čtvrtletí zvýšil o 70 procent. O situaci diskutovali odborníci i politici.
České dráhy, jejichž vlaky figurovaly u podstatné části únorových a březnových nehod a dalších mimořádných událostí, avizovaly zpřísnění kontrol strojvedoucích a spustily také nové trenažéry pro zlepšení výcviku – byť ne všechny události šly výhradně za strojvedoucími.
Druhé čtvrtletí však již nebylo tolik dramatické. V květnu se dokonce počet mimořádností meziročně snížil a v posledních týdnech přicházejí spíše zprávy o střetech vlaků s lidmi nebo nehodách na přejezdech než o hrozících střetech dvou vlaků.