Zelená, a pak zase červená. Na návěstidle zasvítil povel k odjezdu, asi proto se v Brně srazily dva vlaky

Březnová srážka vlaků v Brně měla složitější průběh, než se zdálo. ČT zjistila, že strojvedoucí, který byl dosud označovaný za jediného viníka, skutečně dostal signál k odjezdu, i když se vzápětí změnil zpět na červenou. Drážní inspekce to potvrdila, podle ní to ukazuje na systémový problém, který vyvolalo rušení výpravčích.

Video Události
video

Události: Srážka vlaků v Brně měla komplikovanější průběh, než se myslelo

Původně vyšetřovatelé za jediného viníka označovali jednoho ze strojvedoucích. Odjel laicky řečeno na červenou. Jenže vyšetřování ukázalo, že zhruba sedm minut před nehodou na návěstidle svítila zelená – a pak zase zmizela.

„Nemůžeme se v tuto chvíli vyjádřit, proč tam to zelené světlo svítilo. Povinností strojvedoucího ale je, aby předtím, než uvede vlak do pohybu, si zkontroloval návěst,“ uvedl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

„Strojvedoucí začal vykonávat úkony nutné k výpravě toho vlaku. Kdyby mu někdo řekl, že se ta návěst změnila, tak k té nehodě vůbec nemuselo dojít,“ upozornil člen prezidia Federace strojvůdců David Votroubek.

Brněnské vlaky stojí v oblouku 

Brněnské hlavní nádraží je dost specifické. Průvodčí a strojvedoucí musejí před odjezdem zkontrolovat dveře a to, že nikdo nedobíhá. Jenže perony jsou tady do oblouku, výhled je tím ztížený.

V takových případech strojvedoucí často dlouho koukají z okna – a zejména na starších strojích s řízením vpravo odjíždějí obvykle skoro poslepu. Dívají se na peron, na návěstidlo jen málo. A zatímco třeba v pražských stanicích se staví od návěstidel daleko, v Brně ne. Času na opravu chyby je tak málo.

O návratu výpravčích SŽDC neuvažuje 

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se až do ukončení vyšetřování vyjadřovat nechce. Podle inspektorů i strojvůdců ale případ poukázal na systémový problém: když stával na peronu výpravčí, věděl, jak jsou koleje postavené a kdy má vlak odjet.

„Chceme, aby člen vlakové čety pomohl strojvedoucímu zkontrolovat návěstidlo,“ plánuje generální inspektor Kučera. SŽDC ale o vrácení výpravčích do vybraných stanic neuvažuje.

Kdo nese za nehodu hlavní vinu a co se má v předpisech přesně změnit, to bude jasné až koncem léta, kdy bude hotová vyšetřovací zpráva.

Dva příměstské vlaky se na brněnském nádraží srazily 5. března dopoledne, v době, kdy pomalu končila ranní špička. Uvnitř bylo asi 250 lidí, téměř každý desátý se zranil, patnáct lidí museli ošetřit v nemocnici.