Jaroměř – Milovníci historické železnice z Jaroměře chtějí zachránit a vrátit na koleje vzácnou parní lokomotivu Conrad Vorlauf z roku 1873. Dnes stěhují na opravu do Kolína obří kotel. Po dokončení renovace bude tato lokomotiva nejstarší provozuschopnou v Česku. Conrad Vorlauf se má na koleje vrátit v létě příštího roku.
Nadšenci z Jaroměře bojují za záchranu vzácné lokomotivy
Parní lokomotiva Conrad Vorlauf má nemocné srdce. Kotel je totiž opotřebovaný a musí se opravit a vyztužit. Lokomotiva vyrobená ve Vídeňském Novém Městě patří státu a chrání ji Národní technické muzeum. Jako železniční veterán má hodnotu desítek milionů korun. Nadšenci z muzea v Jaroměři ji mají půjčenou.
Opravou, kterou platí s donátory, ji ještě víc zhodnotí. „Unikát je to v každém případě. Lokomotiva se zachovala na našem území pouze v jediném exempláři v cihelně v Hodoníně,“ prohlásil Tomáš Kučera z Národního technického muzea.
Podvozek lokomotivy Conrad Vorlauf už ve výtopně v Jaroměři opravili. Nyní se dodělává oprava tendru, tedy zásobníku na uhlí a na vodu. „Až se lokomotiva zprovozní, chtěli bychom s ní jezdit nostalgické jízdy pro veřejnost,“ podotkl Michal Havránek z železničního muzea v Jaroměři.
Vyznavači páry z amatérského železničního muzea v Jaroměři už několik lokomotiv opravili. Jejich zásluhou jezdí třeba parní stroj z 19. století řečený Kafemlejnek nebo i další parní lokomotivy a staré vagóny.