Na trať mezi Prahou a Českou Třebovou mohou už jen vlaky s ETCS

3 minuty
Události: Zabezpečení ETCS na železnici
Zdroj: ČT24

Železniční trať mezi stanicemi Praha-Běchovice a Česká Třebová přešla do výhradního provozu se zabezpečením ETCS. Zabezpečovací systém je tak aktuálně asi na 620 kilometrech tratí v České republice. Kromě vyšší bezpečnosti dopravy má umožnit také budoucí zvýšení rychlosti vlaků. Systém se v minulosti potýkal s výpadky spojení mezi vlakovou a traťovou částí, důsledkem je pak zastavení vlaku. Vlaky s ETCS mívají i problémy při nízkých teplotách.

Zavádění výhradního režimu s ETCS bylo postupné. Nejprve se tak začalo jezdit od 1. ledna na trati mezi Českou Třebovou, Olomoucí a Přerovem. Od 8. ledna následovalo spojení Břeclav–Bohumín a od 15. ledna Česká Třebová – Břeclav. Nyní přibyla ještě trať do Prahy. Po všech čtyřech úsecích, jejichž délka dohromady přesahuje 620 kilometrů, projede měsíčně zhruba padesát tisíc vlaků.

Pod dohledem ETCS budou jezdit denně stovky vozidel, proškolit se muselo více než tisíc strojvedoucích. Se systémem umí pracovat také pět stovek dispečerů, nejen z obou centrálních dispečerských pracovišť v Praze a Přerově, ale i pohotovostních výpravčích, kteří budou řídit provoz přímo ve stanicích.

Už od loňského 1. srpna probíhal zkušební režim. V rámci něj jelo ve druhé polovině roku dohromady přes sto tisíc vlaků. Postupně se dařilo zvyšovat dostupnost systému. Výpadky spojení postihly v listopadu 1,3 procenta jízd.

Jedno procento chybných zastavení

Od zahájení výhradního provozu pod zabezpečovacím systémem ETCS do pondělí 20. ledna na tratích v Česku chybně zastavilo 135 vlaků z šestnácti tisíc, tedy necelé jedno procento.

Na nejvytíženější trati Praha-Běchovice – Česká Třebová, na které výhradní provoz s ETCS začal ve středu, Správa železnic (SŽ) podle její mluvčí Nely Eberl Friebové problémy nezaznamenala. „Celý systém z pohledu traťové části funguje velmi dobře, naše očekávání jsou naplněná,“ uvedla Eberl Friebová.

Potíže na trati nezaznamenal ani národní dopravce České dráhy. „My jsme na této trati pod dohledem ETCS jezdili už před zahájením výhradního provozu, nic se pro nás nezměnilo,“ řekl mluvčí drah Filip Medelský.

Výpadek spojení mezi traťovou a vlakovou částí ETCS má za následek chybné zastavení vlaku. „Na několik minut pro jistotu zastaví a následně většinou pokračuje normálně v jízdě. Nemá to tedy žádné zásadní důsledky pro provoz,“ vysvětlila Eberl Friebová.

Vlaky s ETCS mají také problémy při nízkých teplotách, kdy se rychloměr obalí sněhem a ledem a systém vlak zastaví. „K mírnému nárůstu počtu těchto zastavení skutečně došlo ve dnech a v lokalitách zasažených silným sněžením,“ přiblížila mluvčí. Dodala, že SŽ spolupracuje s dopravci na odstranění tohoto problému. Podle Medelského pro vlaky ČD tento jev nebyl problematický.

Zavádění ETCS bude pokračovat v dalších letech

Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy bude zavádění ETCS pokračovat i v příštích letech. V roce 2026 přibyde trať z Prahy do Českých Budějovic, další rok z Prahy přes Plzeň do Chebu. Systémem budou vybavené také některé menší regionální tratě.

ETCS je jednotný evropský vlakový zabezpečovač. V případě ohrožení bezpečnosti převezme řízení a vlak zpomalí nebo zastaví, například v situaci, kdy strojvedoucí přehlédne červenou na návěstidle. ETCS v budoucnu umožní zvýšení kapacity tratí a na vybraných úsecích i jízdy vyšší rychlostí. Díky jednotnému systému nebude nutné na státních hranicích měnit lokomotivy, což umožní plynulejší mezinárodní dopravu.

Ministerstvo dopravy počítá s tím, že systémem do roku 2030 vybaví další čtyři tisíce kilometrů tratí, což si vyžádá investice zhruba 32 miliard korun. Výhradní provoz s ETCS tak má být zaveden na celé tuzemské síti TEN-T, což jsou páteřní železnice evropského významu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 1 hhodinou

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 1 hhodinou

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 2 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 12 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 12 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 12 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 13 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 21 hhodinami
Načítání...