Na ranveji pražského Letiště Václava Havla o sebe po poledni při pojíždění zavadila dvě letadla. Nikomu z cestujících se nic nestalo. Podle mluvčího letiště Romana Pacvoně šlo o stroje společnosti Smartwings. Rozsah poškození letounů není podle dotyčné společnosti velký, obě letadla se nejspíš vrátí do provozu už o víkendu. Cestující odletěli odpoledne náhradními stroji. Skupina Smartwings počítá při letním provozu celkem s 64 letadly. Od března má dopravce dočasně odstavených sedm strojů Boeing 737 MAX, dalších devět měl v létě převzít od výrobce.
Na pražském letišti o sebe zavadila dvě letadla. Nikomu se nic nestalo
„Při pojíždění po pojezdových drahách došlo ke kontaktu dvou letadel, a to koncem křídla jednoho letadla s koncovou částí druhého. Všichni cestující jsou v pořádku a provoz na letišti není nijak omezen,“ uvedl Pacvoň.
Mluvčí Smartwings Vlaďka Dufková uvedla, že se nehoda stala mimo vzletovou dráhu. „Jeví se to tak, že letadla nebyla vážně poškozená a jedno by mohlo být nasazeno do provozu ještě do dnešní půlnoci a druhé během víkendu,“ uvedla Dufková.
Vyšetřování na tři měsíce
„Jedno letadlo objíždělo druhé. Pak je to na přesné práci pilotů, kteří se musí soustředit a musí to pozorovat jen očima. Nemají žádný přístroj, který by určil přesnou vzdálenost letadla. S největší pravděpodobností tedy budou na vině piloti,“ řekl pro ČT Josef Bejdák z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.
Podle jeho slov šlo o malou nehodu bez velkých následků. Vyšetřování příčin srážky podle něj potrvá zhruba tři měsíce. Viníkovi v krajním případě hrozí zastavení činnosti, o čemž rozhoduje Úřad pro civilní letectví, případně samotný dopravce.
Jedno z letadel mířilo do Funchalu na portugalském ostrově Madeira. Cestovalo v něm 160 pasažérů. Druhé letadlo se 118 cestujícími mělo letět do Monastiru v Tunisku. Pro obě linky společnost připravila náhradní letadla. Spoj do Funchalu odstartoval v 16:06, druhý spoj do Monastiru zhruba o 40 minut později.
Boeingy 737 MAX 8 zůstávají na zemi
V případě velkého poškození strojů by nehoda mohla ještě více zkomplikovat současnou situaci dopravce. Smartwings se totiž potýká s problémy s letadly Boeing 737 MAX 8, které musel zatím dočasně vyřadit z provozu. Provoz těchto strojů v březnu zakázala po nehodě stejného stroje v Etiopii Evropská agentura pro bezpečnost létání.
Smartwings vlastní sedm těchto letounů, dalších devět měla společnost převzít do léta. Letadla typu Boeing 737 MAX 8 tak měla v letní sezoně činit zhruba jednu třetinu flotily. Dopravce je zatím nahrazuje dalšími stroji ze své flotily, pro letní sezonu zároveň oznámil snížení svých letů o osm procent.