Po půlroční výluce se vrátily vlaky na úzkokolejnou trať v Osoblažském výběžku na Bruntálsku. Obnovení provozu ale netrvalo dlouho. Jediná lokomotiva, která společně s repasovaným vagonem spoje zajišťuje, se po několika jízdách porouchala. Vlak tak opět nahradily autobusy. Závadu se na místě pokoušejí odstranit technici.
Na osoblažskou úzkokolejku se vrátily vlaky. Jediná lokomotiva se ale po pár jízdách porouchala
„Dnes jsme zahájili zkušební provoz nejen po opravě lokomotivy. Během výluky navíc prošla modernizací i samotná trať. Právě proto dnes máme na místě technický tým, který se nyní snaží poruchu na lokomotivě opravit,“ řekla mluvčí Českých drah (ČD) Vanda Rajnochová. Podle ní je pravděpodobné, že se podaří závadu opravit ještě odpoledne, v opačném případě budou autobusy místo vlaků jezdit i v pátek.
Osoblažská úzkokolejka vede z Třemešné do Osoblahy. Dráha, která je technickou památkou i turistickým lákadlem, má atypický rozchod 760 milimetrů. Pravidelná osobní doprava na ní je od roku 1898.
Výluka na trati začala v polovině června. Kvůli špatnému stavu lokomotiv vlaky nahradily autobusy. Obě lokomotivy nechaly České dráhy opravit.
Mojmír Pargač, starosta Slezských Rudoltic a předseda správní rady společnosti Slezské zemské dráhy, která na trati provozuje výletní parní vlaky, obnovení provozu vlaků na úzkokolejné trati vítá. „Jsme rádi, že se vyjelo. Ukončení výluky je záruka zachování provozu na této unikátní technické památce,“ řekl ještě před tím, než došlo k poruše. Dodal, že v květnu na trať zase vyjedou turisticky oblíbené vlaky tažené parními lokomotivami.
„Cestující si samozřejmě musí opět najít cestu do vlaků, takže doufáme, že se vrátí,“ řekl David Chovančík, vedoucí správy majetku Osoblažské úzkorozchodné dráhy.
Provoz na trati
Obce Osoblažska navíc jednají s Moravskoslezským krajem o případném převzetí provozu osobních vlaků, který nyní zajišťují České dráhy. „Všichni jsou vstřícní, administrativa je ale náročná. Doufáme, že se podaří dohody dosáhnout a od příštího roku bychom vlaky provozovali sami,“ řekl Pargač. Dodal, že převzetí by mělo být spojené se smlouvou na minimálně deset let. „To by znamenalo, že minimálně po dalších deset let bude provoz na trati zachován,“ uvedl starosta.
Už několik let postupně obce pracují i na obnově nádražních budov po celé trati. Do rekonstrukcí investovaly desítky milionů korun. Opravovala se nádraží Liptaň, Osoblaha, Bohušov a Koberno. Práce se dotkly i nádraží ve Slezských Rudolticích a v Třemešné ve Slezsku.
Úzkorozchodná trať na Osoblažsku je zajímavá svou klikatostí – na dvaceti kilometrech je 102 oblouků. Je na ní i nejmenší oblouk v síti Správy železnic, který má poloměr pouhých 75 metrů. Dráha je technickou památkou i turistickým lákadlem. Toho se snaží využít obce, kterými trať vede.
Bohušov, Slezské Rudoltice, Osoblaha a Liptaň založily obecně prospěšnou společnost, která chce především zachovat a obnovit kulturně technické dědictví na osoblažské úzkorozchodné dráze. Kromě toho funguje klub, který provozuje samotné turistické vlaky.
Na trati nyní kromě vlaku Českých drah jezdí i dvě parní lokomotivy – rumunská lokomotiva Resita a lokomotiva Malý Štokr, kterou vyrobila plzeňská Škoda a původně jezdila na železnicích v Bosně a Hercegovině. Ke strojům se připojují například otevřené výletní vozy či pivní vůz nebo vagon pro cyklisty. Výletní vlaky jsou vždy napojeny na spoje ČD, které na úzkorozchodné trati provozují i pravidelnou dopravu.