Na osoblažskou úzkokolejku nesmí vlaky. Jediné lokomotivě chybí povinná vysílačka

Vlaky na úzkokolejné trati mezi Třemešnou ve Slezsku a Osoblahou nahradily autobusy. Vlaky Českých drah zatím na trať nesmí, protože jediné lokomotivě zatím chybí povinná radiostanice. Informoval o tom web zdropravy.cz. V polovině ledna skončila pětiletá lhůta pro pořízení systému, kterým teď musí být opatřena každá lokomotiva. České dráhy (ČD) už oznámily, že lokomotiva pro osoblažskou úzkokolejnou trať vysílačku dostane během několika dnů.

Nová vyhláška, která dopravcům dává povinnost osadit lokomotivy vysílačkou, byla schválena už v roce 2015. Na změnu tak měli dopravci přechodné období pět let. Povinnost mít vysílačku v každém hnacím vozidle vychází z nařízení Evropské unie.

Mluvčí ČD Vanda Rajnochová uvedla, že vzhledem k tomu, že jde o jedinou lokomotivu, která se na úzkokolejné trati pohybuje, nepředpokládalo se, že i toto vozidlo bude vysílačku potřebovat. Lokomotiva navíc na jinou trať vjet ani nemůže. 

České dráhy ale vyhlášku respektují a na nápravě pracují. Jediná lokomotiva, která může trať obsluhovat, tak zatím na povinnou radiostanici čeká v depu kolejových vozidel v Osoblaze. „Bude to v nejbližších dnech, do deseti dnů nejpozději. Cena toho zařízení je v řádu několika desítek tisíc korun,“ doplnila Rajnochová. 

Správa železnic ale tvrdí, že dopravci byli na možné komplikace včas upozorněni dopisem, a to údajně několikrát. „Dva dny před skončením výjimky také došlo ke schůzce Správy železnic s dopravci,“ upozornila mluvčí Správy železnic Nina Friebová. 

Historických vlaků se vyhláška netýká

Osoblažskou úzkokolejku během letní sezony využívají také Slezské zemské dráhy, které na trať vypravují historické výletní vlaky. Pro tyto vlaky ale platí výjimka a vozidla tak systémem GSMR společnost opatřit nemusí. 

„My můžeme mít vysílačky standardní, mobilní, které jsme si pořídili. Samozřejmě ta komunikace probíhá úplně stejně, akorát díky té výjimce my ji nemusíme mít zabudovanou na naší parní lokomotivě,“ řekl za Slezské zemské dráhy David Chovančík. 

Dostane dopravce pokutu?

Provoz na osoblažské úzkokolejce dotuje Moravskoslezský kraj. Podle redaktora ČT Pavla Habrama hejtmanství na provoz ročně přispívá částkou přes devět milionů korun, což představuje 156 korun na kilometr.

„Všechna vozidla musí svým technickým řešením odpovídat provozu na trati, to se týká i Osoblažské úzkokolejky. Pokud dopravce nedovybavil vozidlo vysílačkou, nedodržel jeden z požadavků smlouvy a je povinen objednateli, tedy Moravskoslezskému kraji, uhradit smluvní pokutu,“ upozornila mluvčí hejtmanství Nikola Birklenová. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 32 mminutami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 1 hhodinou

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 1 hhodinou

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 11 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 11 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 11 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 13 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 21 hhodinami
Načítání...