Metro už rok zajíždí až do Motola, čtvrtá linka by se mohla začít kopat v roce 2018

5 minut
Před rokem se otevřely nové stanice metra, další začnou budovat možná za dva roky
Zdroj: ČT24

Přesně před rokem rozšířily čtyři stanice linku A pražského metra. Za tu dobu je využilo 33,5 milionu lidí. Nejvytíženější z nových stanic, Nádraží Veleslavín, měla ulehčit dopravě na pražské letiště. Před protažením linky totiž jezdil autobus až z původní konečné Dejvická. V současnosti se řeší vznik čtvrté podzemní linky. Podle ředitele dopravního podniku Jaroslava Ďuriše je problém hlavně s výkupy pozemků, pokud ale půjde všechno dobře, kopat by mohli začít za dva roky.

Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol navýšily celkový počet stanic pražského metra na šedesát jedna. Jejich stavba začala v květnu 2010, o pět let později je využívali první cestující. Za celý rok tu nastoupilo a vystoupilo 33, 5 milionu lidí. „Přepravili jsme víc lidí, než se čekalo,“ poznamenal ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Podle šéfa dopravního podniku se nové stanice nepotýkaly s velkým počtem „dětských nemocí“. „Dolaďovali jsme software u výtahů. Bylo tu několik průsaků, které byly způsobeny poruchou vodovodu, což je u podzemních staveb relativně normální,“ uvedl Ďuriš.

Kritiku sklidila stanice Nádraží Veleslavín kvůli chybějícímu eskalátoru. Do vestibulu ještě cestující vyveze, dál ale musí po normálních schodech. Záhy se zde objevili nosiči zavazadel, které ale Ďuriš bere jako „aprílový žertík Aeroholdingu, který si je platí“. Problém s eskalátory se tím podle něj nevyřešil. Projekt podle něj vázne v části, v níž investuje SŽDC.

Veleslavín eskalátory potřebuje i proto, že se stal novou přestupní stanicí pro cestu na pražské letiště, kam často míří lidé s těžkými a objemnými kufry. I tak se ale podle Ďuriše dopravě na letiště ulevilo.

Na trase nedávno testovali i nejdelší autobus. „Měl 21 metrů. Můžu oznámit, že připravujeme další, konkurenční test jiného výrobce autobusu, který je ještě delší, než který tady jezdil,“ dodal ředitel dopravního podniku.

Metro do Krče

Do budoucna se má ale podzemí Prahy rozrůst o další stanice metra, které by měly tvořit čtvrtou linku vedoucí z Pankráce do Písnice. Na přípravě stavby linky D se podle Ďuriše intenzivně pracuje.

„Samozřejmě jsou tam problémy hlavně s výkupy pozemků, protože někteří vlastníci mají pocit, že na tom zbohatnou nebo, řekněme, budou vydírat investora, ale jinak to postupuje poměrně dobře, takže jsem spokojen,“ přiblížil.

V tuto chvíli připravují žádost o stavební povolení, a pokud všechno bude v pořádku, mohli by začít kopat v roce 2018. Pražští radní v loňském roce rozhodli, že se jako první začne stavět část z Pankráce do Depa Písnice a hotovo by mělo být v roce 2022.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 2 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 3 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánovčera v 18:56

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánovčera v 15:53

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
včera v 15:48

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
včera v 15:11

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánovčera v 15:09

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
včera v 13:47
Načítání...