Kdysi výstavná nádraží nikdo nechce, zatím se rozpadají

Praha/Děčín – Napříč Českem stojí mnoho majestátních nádražních budov. Některé jsou po rekonstrukci nebo se jí v nejbližších letech dočkají, jiné budou muset sloužit cestujícím ještě nějaký čas v podobě, kterou dostaly již před desítkami let. Jsou však i rozsáhlé nádražní budovy, které už neslouží původnímu účelu a současně se o ně z různých důvodů nikdo nestará.

Praha-Vyšehrad: Tápání nekončí

U kdysi výstavné budovy nádraží Praha-Vyšehrad přestaly zastavovat vlaky již v roce 1960. Od té doby je nevyužita, na čemž se nic nezměnilo ani poté, co ji České dráhy prodaly firmě Rail City Vyšehrad. Její plány na revitalizaci historické budovy a přístavbu kancelářských objektů se dodnes neuskutečnily, společnost odkazuje na aktivisty, kteří napadli stavební povolení. Zatímco však úřady o povolení znovu rozhodují, firmě dochází čas, stavební úřad totiž stanovil, že má být staniční budova do konce listopadu zabezpečena před další devastací. Rail City Vyšehrad však bez povolení na stavbu sousedních budov nechce vůbec nic dělat.

3 minuty
Petra Tachecí a Luděk Jíra o chátrajících nádražích
Zdroj: ČT24

I kdyby se firma na poslední chvíli rozhodla, že nádraží zabezpečí bez ohledu na stavební povolení, pravděpodobně by to už během zbývajícího týdne nestihla. „Měla to být oprava střechy, oprava zřícených trámů, které jsou vevnitř – aby stávající historická památkově chráněná budova šla užívat,“ představil požadovaný rozsah prací místostarosta Prahy 2 Václav Vondrášek. Ředitel pražských památkářů Jiří Skalický uvedl, že firmě hrozí dvoumilionová pokuta, pokud nařízení nesplní.

Chátrání vyšehradského nádraží započalo v 80. letech minulého století, kdy po nepovedené rekonstrukci začalo do budovy zatékat. Československé státní dráhy a jejich nástupci – státní a později akciové České dráhy – však na její zoufalý stav nikdy nezareagovaly. Když začala být situace kritická, rozhodly se nádraží prodat. Přechod do soukromých rukou v roce 2007 však vůbec nepomohl – naopak: Jediným významným činem, který nový vlastník provedl, bylo zbourání památkově chráněné čekárny na druhém nástupišti. Firma vede už několik let spory s Prahou 2 a občanskými sdruženími, protože chce staré nádraží obestavět kancelářskými budovami. Nedávno městská část přistoupila na kompromisní variantu, aktivisté jsou však nadále proti.

Děčín-východ: Obří pohraniční stanice na pokraji rozpadu

Ve stanici Děčín-východ sice zastavují vlaky dodnes, ale stav její budovy si nezadá s pražským Vyšehradem. Nádraží bývalo významnou pohraniční stanicí, procházela jím hlavní trasa spojující Vídeň a Drážďany, dnes však už budova drahám k ničemu není, a tak chátrá. Její vybavení rozkrádají zloději kovů, rozpadá se zdivo a propadá se strop.

Zlepšení stavu rozsáhlé budovy nelze očekávat. Jediný, kdo by byl ochoten opravit ji, je město, které by ale chtělo, aby České dráhy nemovitost nejprve zdarma převedly na město. To však dráhy odmítají, tvrdí, že to nesmějí. „Jde o prodej budov, nemůžeme tyto budovy darovat,“ řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský s tím, že žádný zájemce o koupi nádraží není. Město ale za takových okolností nemůže s opravou pomoci. „Nemůžeme použít dotace, protože to není náš majetek,“ vysvětlil primátor František Pelant s tím, že ve vlastní pokladně nemá město dost peněz.

Majestátní, ale vzhledem k velikosti nepotřebnou budovu mohl v minulosti zachránit plán ministerstva kultury na vybudování železniční expozice Národního technického muzea. To však nakonec vznikne v jiných chátrajících historických prostorách bývalého depa Praha-Masarykovo. Pět let starý verdikt byl pro Děčín-východ dost možná osudný.

Bývalá pohraniční stanice
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Prokletí pohraničních nádraží

Děčín-východ není jediná rozsáhlá budova, pro kterou už není využití. Podobný osud potkal mnoho dalších stanic v pohraničí. V zemi uprostřed Schengenského prostoru nejsou velká pohraniční nádraží potřeba, tím spíše, že řada vedlejších přeshraničních tratí zanikla nebo se využívá jenom minimálně. Velká nádraží ve špatném stavu tak jsou k vidění například v Moldavě v Krušných horách, Dolní Poustevně nebo třeba Meziměstí. Kdysi výstavná budova nádraží ve Vejprtech potom byla zdemolována, zbyla pouze rekonstruovaná část severního křídla. Nejde přitom o český svéráz – podobný je osud pohraničních nádraží i v jiných evropských zemích. V ruinu se postupem času proměnilo i největší nádraží celého kontinentu skryté u zrušené přeshraniční dráhy v srdci Pyrenejí v Canfrancu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
09:05Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
včera v 13:00

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
včera v 12:35

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
včera v 08:00

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
včera v 07:30

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
23. 12. 2025

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
23. 12. 2025
Načítání...