Brno – Víkendová tragická nehoda na Masarykově okruhu v Brně opět prověřila bezpečnost automotodromu. Při hromadné kolizi na startu amatérských závodů se srazilo několik motocyklů, dva závodníci střet nepřežili, další dva jsou zranění. Podle pořadatelů šlo nejspíš o jezdeckou chybu. Nehodu vyšetřuje policie. Masarykův okruh i přesto patří k nejbezpečnějším na světě. Naposledy tam motorkář zemřel před šesti lety. Jak je při podobných závodech zajištěna bezpečnost účastníků?
K nehodě na okruhu dorazí sanitka do dvou minut
Obsluha dispečinku, hasiči, zdravotníci. Ti všichni dohlíží na jezdce na brněnském automotodromu. Denně jsou svědky až šesti pádů, při deštivém tréninku letošní Velké ceny jich viděli dokonce šedesát. V takovém případě signalizuje žlutý praporek ostatním jezdcům pokyn zpomalit na bezpečnou rychlost. Červený signál pak znamená vážnou nehodu a stopku pro celý závod.
V takovém případě stačí zdravotníkům dvě minuty, aby dorazili i na nejvzdálenější bod tratě. „V případě nehody vyjíždí kompletní záchranný tým. Zdravotníci naskakují do sanitky a jedou nejkratší cestou přímo po dráze,“ řekl mluvčí Automotodromu Brno Jiří Smetana.
Zraněnému jezdci jsou pak schopni poskytnout kompletní první pomoc. „Zjišťujeme, co je poraněno, jak je to závažné. Máme k dispozici rentgen, při velkých závodech ultrazvuk, při ohrožení života máme anesteziologické vybavení,“ popsal připravenost zdravotníků lékař Ladislav Červ. Kompletně vyšetření pacienti pak v případě nutnosti putují do brněnských nemocnic, ať už sanitkou, či vrtulníkem. V areálu automotodromu je totiž i heliport.
Bezpečný, tragédii navzdory
Brněnský automotodrom patří k nejbezpečnějším. Jeden motorkář tam zemřel před šesti lety, další tregédii přinesl až poslední víkend. Dva rakouští jezdci zahynuli poté, co se motorkáři srazili a skončili na zemi. Jeden muž zemřel ihned při nehodě, druhého se snažili záchranáři neúspěšně resuscitovat. „Další dva zranění muži byli při vědomí a utrpěli těžká poranění. Oba zraněné jsme transportovali na urgentní příjmy brněnských fakultních nemocnic,“ potvrdila mluvčí záchranářů Barbora Zuchová.
Okruh měla o víkendu pronajatý zahraniční společnost, mezi jezdci byli převážně Slováci a Rakušané. „Šlo o uzavřenou akci klubu,“ potvrdil Smetana.
Odstranit, či neodstranit?
Vyšetřování příčin nehody policistům komplikuje skutečnost, že provozovatelé areálu ještě před příjezdem vyšetřovatelů odstranili motocykly z dráhy. „Při příjezdu policie na místo byla dráha uklizená, tedy motocykly z ní byly odstraněny, což by se stávat nemělo. Vše mělo být zachováno ve stavu, v jakém stroje po kolizi skončily,“ uvedla jihomoravská policejní mluvčí Petra Vedrová. Nyní budou muset podle ní policisté, kteří se neštěstím zabývají, vycházet z kamerových záběrů a ze svědectví závodníků. Mnozí z nich pocházejí z Rakouska a Slovenska.
Provozovatelé okruhu ale pochybení odmítají. „Postupovali jsme v souladu s předpisy. Motocykly jsme z dráhy odstranili v rámci protipožárních opatření. Provedli jsme jen nejnutnější úkony. Kamerové záznamy z nehody jsme již předali policii,“ řekl mluvčí Smetana.
Policie musí zjistit, kdo byl viníkem nehody. Kdy budou známy výsledky vyšetřování, si Vedrová netroufla odhadnout.