České dráhy testují nové vlaky pro jižní Čechy. Na všech tamních elektrifikovaných tratích chtějí vyměnit celkem tři desítky souprav, které po nich jezdí. Testování není jen formalita, jak by se mohlo zdát, trať mezi Táborem a Bechyní má totiž nejostřejší oblouky v celém Česku.
Na ostrých obloucích mezi Táborem a Bechyní testují České dráhy vlaky
Oblouky jsou mezi Táborem a Bechyní v české železniční síti nejprudší, poloměry se pohybují hluboko pod 150 metry. „Má snahu jet rovně, kolej ho v podstatě nutí zahýbat,“ vysvětlil chování soupravy specialista na jízdní zkoušky Zdeněk Moureček.
Stejně jako nedávno na Lipensku, České dráhy zkouší nové pohodlnější vlaky na trati do Bechyně, kde je plánuje nasadit. A nesmí vykolejit. Výsledky testů železničáři oznámí zhruba za tři měsíce.
Tuto první elektrifikovanou trať ve střední Evropě nechal vybudovat František Křižík. Dochovalo se i původní Křižíkovo depo, kde stále parkují historické vlaky. Dědictví ale přináší i problémy. „Pokud jde o trať Tábor–Bechyně, tak na této trati je zatím stávající stejnosměrné napájení 1500 voltů,“ popsal ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah Jiří Kafka.
Vlaky by se na stejnosměrné napětí dokázaly po úpravě adaptovat. Železničáři ale uvažují o rekonstrukci a přepnutí na střídavé napájení, tak jako ve zbytku republiky. K tomu by se nové soupravy dokázaly připojit okamžitě. Možné jsou tedy obě varianty.
„Pravda je, že ta napájecí soustava je dneska už unikátní,“ řekl Jan Šatava, který v Křižíkově depu řadí vlaky. Například při nostalgických jízdách jedinečné napájení pravidelně pohání historické vozy. O tom, jaká varianta dostane přednost, rozhodnou další jednání.