Jedna z českých železničních katedrál přestane chátrat. Začala rekonstrukce českobudějovické nádražní budovy

Začala rekonstrukce odbavovací budovy českobudějovického nádraží – jedné z nejvýraznějších a největších nádražních budov v Česku. Potrvá dva až dva a půl roku a Správa železnic za ni zaplatí 689 milionů korun. Zvnějšku by měla budova vypadat jako v roce 1908, kdy byla otevřena, uvnitř by ale měla nabídnout prostředí odpovídající 21. století.

Zatímco většina krajských měst má svoji nádražní budovu opravenou nebo se alespoň opravovat začala, v Českých Budějovicích je stavba, která je pro mnoho lidí tím prvním, co ve městě uvidí, značně zchátralá a působí dojmem, jako by ji nikdo nikdy komplexně neopravoval.

Po rekonstrukci, která v pátek oficiálně začala, bude mít stavba opravený vnější plášť včetně veškeré výzdoby, zásadní proměna čeká i interiér.

Vznikne též nový vchod do severní věže navazující na Lannovu třídu a pasáž, která jej propojí s hlavní odbavovací halou. Tím se podle Správy železnic odlehčí nápor cestujících mířících na chodník před budovou podél frekventované Nádražní ulice, a zvýší se tím jejich bezpečnost.

Vizualizace nádraží po rekonstrukci
Zdroj: Správa železnic

Když se začala rekonstrukce připravovat, hovořilo se o ceně kolem 200 milionů korun, nakonec půjde bezmála o 690 milionů. Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody je to změnou zadání.

„Byl zde smělý záměr, že do dvou let se udělá design budovy a zasanuje se to, co je v nejhorším stavu. Já se však rozhodl, že pokud už to budeme dělat, tak se vším všudy, veškeré sítě, vnitřní prostory. Projekt se přepracoval, a proto obnos trochu narostl,“ řekl Svoboda.

Práce by měly skončit v roce 2022 – nejpozději před koncem roku, ředitel Správy železnic však řekl, že by mohlo být vše hotovo již do konce letních prázdnin.

Českobudějovické nádraží ve 30. letech
Zdroj: Archiv Jiřího Kafky

Masarykovo nocležiště i terč pro bomby

V Českých Budějovicích bylo sice vůbec nejstarší nádraží v českých zemích, které sloužilo koněspřežné železnici do Lince, ale na současném místě a v současné podobě funguje až od roku 1908. Budova je převážně novorenesanční, některé prvky ale odkazují k secesi.

Možná nejpamátnější událost zažilo již deset let po svém otevření, když se v Českých Budějovicích při návratu do vlasti zastavil Tomáš Garrigue Masaryk. „Původně měl nocovat ve městě, ale situace se seběhla tak, že nakonec nocoval ve svém voze na čtvrtém nástupišti,“ popsal spoluautor knihy Železnice Českobudějovicka od počátku po současnost Jiří Kafka.

Českobudějovické nádraží v roce 1945
Zdroj: Archiv Jiřího Kafky

Poslední větší opravy se potom nádraží dočkalo krátce po druhé světové válce. Bylo to nutné, protože zjara 1945 bylo při náletu na České Budějovice těžce poškozeno jeho jižní křídlo.

„Od té doby probíhaly drobné rekonstrukce. Na konci minulého století se opravila fasáda, opravila se prosvětlovací věž vstupní haly, udělaly se různé drobné opravy uvnitř, ale zásadní rekonstrukce takového rozsahu, jako teď provádí Správa železnic, tady nebyla,“ doplnil Jiří Kafka.

Budova je přitom na českobudějovickém nádraží to poslední, co ještě na opravu čekalo. V minulých letech prošlo rozsáhlou rekonstrukcí kolejiště, nová jsou i nástupiště. Jedno při rekonstrukci dokonce přibylo.

Českobudějovické nádraží v 60. letech
Zdroj: Archiv Jiřího Kafky

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na dvě stovky asistentů prevence kriminality nemusí být peníze

Asistenti prevence kriminality jsou civilisté v uniformě, kteří pomáhají policii na problémových místech. Jejich financování přes peníze z Bruselu ale letos skončí. Města se proto obávají, že asistenty budou muset propouštět. ČT to řekli například zástupci liberecké nebo mostecké městské policie. Týkat se to celkem může až dvou set lidí. Financování přes města, ministerstvo vnitra nebo Úřad práce zůstane beze změn.
před 2 hhodinami

Provoz metra mezi Holešovicemi a stanicí Pražského povstání tři hodiny stál

Souprava pražského metra ve stanici Hlavní nádraží srazila ve středu večer člověka, který na místě zemřel. Kvůli nehodě se zastavil provoz metra na lince C mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Pražského povstání, vyplývá z informací pražské zdravotnické záchranné služby a Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP). Podle webu podniku byl provoz obnoven ve 20:50.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Soud uložil Březinovi čtrnáctiletý trest v lihové kauze

V lihové kauze celníků uložil ve středu zlínský krajský soud Radku Březinovi souhrnný trest čtrnáct let vězení a propadnutí celého majetku. Podstatnou část trestu vězení si odpykal už dříve v hlavní větvi lihové kauzy, v níž soudy organizátorovi obchodů s nezdaněným lihem v minulosti uložily trest třinácti let. Z něj si před nedávným podmíněným propuštěním odpykal dvanáct let a sedm měsíců.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Část peněz ze sbírky na pomoc obyvatelům Stebna po bouři propadla kraji

Před čtyřmi lety se obcí Stebno na Lounsku přehnala ničivá bouře, která místním způsobila škody za desítky milionů korun. Na pomoc zasaženým zřídila obec veřejnou sbírku, vybralo se 21 milionů. Peníze z ní ale nedokázala utratit, část tak propadla Ústeckému kraji. Některým místním by přitom peníze pomohly – své domy totiž stále dávají dohromady.
před 15 hhodinami

Vltava má málo vody, uzavírá se plavební komora Kořensko

Sucho postupující Českem je vidět už na nádrži Orlík, kde výrazně klesá hladina několik dní v řadě – od pondělí o půl metru. Uzavírá se tak plavební komora Kořensko u Týna nad Vltavou. Vodohospodáři už totiž nemůžou garantovat bezpečnou hloubku pro všechny lodě.
před 16 hhodinami

Soud zamítl žalobu společnosti EDF, která napadla tendr na dostavbu Dukovan

Krajský soud v Brně zamítl žalobu francouzské společnosti EDF proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o tendru na stavbu nových bloků v Jaderné elektrárně Dukovany. ÚOHS zamítl námitky společnosti EDF na postup ve veřejné soutěži. Strany mohou rozsudek napadnout kasační stížností k Nejvyššímu správnímu soudu.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Před čtyřmi lety jižní Moravu zasáhlo ničivé tornádo

Přírodní katastrofa na jihu Moravy před čtyřmi lety vzala životy šesti lidem a zničila zhruba 1600 budov. Většina je již opravená, ale dělníci stále pracují například na hodonínském domovu pro seniory. Stavba je nyní bezpečnější. Přibude také fotovoltaická elektrárna, takže provoz bude úspornější. V dalších zasažených obcích vrcholí opravy, například Moravská Nová Ves dokončuje knihovnu.
24. 6. 2025

Řidič kamionu na Olomoucku rozdal zdarma náklad, pak v afektu zničil samoobsluhu

Olomoučtí policisté v sobotu v podvečer zadrželi sedmačtyřicetiletého muže, který zřejmě v opilosti zdemoloval prodejnu smíšeného zboží v Pňovicích. Kromě zboží a vybavení samoobsluhy poničil také tři venku zaparkovaná auta. Zastavila ho až přivolaná policejní hlídka. Škoda dosahuje více než půl milionu korun.
24. 6. 2025
Načítání...