Pražská Technická správa komunikací (TSK) testuje od pátečního večera stav mostu u stanice metra Vltavská, který bylo nutné koncem října kvůli havarijnímu stavu uzavřít. Technici využívají nákladní automobily, aby most zatížili a zjistili, v jakém je stavu. Kvůli zkouškám nejezdí tramvaje mezi Vltavskou a Těšnovem. Výsledky testů zveřejní TSK v pondělí.
Na uzavřený most na Vltavské najela naložená nákladní auta. Experti zjišťují stav konstrukce
Testování se týká jednoho ze dvou mostů v Bubenské ulici, které na Vltavské navazují na Hlávkův most.
Do uzavření zkoušek nepojede na Vltavské tramvajová linka číslo 14. Místo toho tramvaje jezdí přes Strossmayerovo náměstí, Dlouhou třídu a náměstí Republiky.
Ocelová konstrukce uvnitř mostu může být zkorodovaná
Podle odborníků může být ocelová konstrukce uvnitř mostu zkorodovaná. „Zkoušky nám ukážou, jak se bude most chovat při různém zatížení, a bude z nich také zřejmé, zda je připraven na finální podepření,“ uvedl náměstek primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).
V rámci zatěžovacích zkoušek technici nejprve o dva centimetry oddálili provizorní podpěry a umístili snímače, které měří pohyb konstrukce. Poté na most začaly najíždět naložené nákladní vozy, které budou přes víkend postupně zatěžovat pět částí, ze kterých se most skládá.
„V definovaném postupu najíždí vozy do definovaných pozic. A na základě signálů dole pod mostem se na měřicích senzorech sledují jednak deformace, průhyby ve středu polí, anebo jsou osazena úzká místa a sledují se rozvoje trhlin a vzájemné posuny,“ popsal postup expertů ředitel Kloknerova ústavu ČVUT Jiří Kolísko.
Pokud vše půjde hladce, měla by zkouška skončit kolem sobotní půlnoci. Výsledky chce TSK prezentovat na pondělním briefingu. „Jsme připraveni i na situaci, že zkoušky nemusí být dokončeny. Pokud by se během postupného zatěžování ukázalo jakékoliv nebezpečné chování mostní konstrukce, zkoušku z bezpečnostních důvodů okamžitě ukončíme,“ doplnil ředitel TSK Petr Smolka.
O most se technici zajímají už několik měsíců. V noci z 23. na 24. října nechala TSK most uzavřít, a to na základě informací společnosti Pontex, která prováděla jeho diagnostiku. Zhruba týden pak nemohly pod konstrukcí jezdit tramvaje, poté byl most provizorně podepřen a provoz MHD obnoven.
Na most nicméně od uzavření nemohou automobily. Omezení se netýká paralelní silnice ve směru do centra.
Praha má problémy i s dalšími mosty
Podobné diagnostiky dělá TSK na více mostech. Zhruba před měsícem například technici podobným způsobem testovali stav mostu Legií, kde TSK nechává zpracovat kompletní diagnostiku mapující stav konstrukce před plánovanou rekonstrukcí. Podobně je tomu v případě Hlávkova mostu.
- Libeňský most: Kvůli havarijnímu stavu byl v lednu 2018 uzavřen pro auta i tramvaje. Znovu se otevřel po šesti týdnech, když stavbaři most podepřeli. Na mostě stále platí výrazně omezená rychlost a zákaz potkávání tramvají, nesmějí na něj vozy těžší než šest tun. Předchozí vedení města chtělo unikátní kubistický most zbourat, nové vedení ho chce opravit.
- Hlávkův most a Vltavská: Konstrukce Hlávkova mostu, přes který vede magistrála a tramvajová trať, je výrazně narušená. Do mostu zatéká a odpadávají z něj kusy betonu. Most u stanice metra Vltavská, který na Hlávkův most navazuje, byl uzavřen v říjnu 2018 a poté provizorně podepřen. Auta na něj ve směru z centra zatím nesmějí, zprovozněn bude jen omezeně. Podle TSK je most neopravitelný a časem ho čeká demolice.
- Most Legií: Je ve špatném stavu, Technická správa komunikací rok trvajícím průzkumem zjišťuje přesný stav. Zahájení rekonstrukce odhaduje nejdříve na rok 2022.
- Palackého most, Barrandovský most, Lanový most na Jižní spojce a další: Mosty jsou ve špatném stavu, připravuje se jejich diagnostika a v plánu je rozsáhlá rekonstrukce.
- Železniční most pod Vyšehradem: Dvě lávky na mostě byly kvůli havarijnímu stavu uzavřeny loni v prosinci. Město jednu z nich v nechalo roce 2018 za 10 milionů korun opravit. Správa železnic, které památkově chráněný most patří, přitom zvažuje demolici – že je most neopravitelný uvádějí i dvě studie.
- Lávka v Nových Butovicích: Most pro pěší byl v havarijním stavu, ve spodní části byly zrezivělé a uvolněné plechy a do konstrukce zatékalo. Lávka už byla zbourána a na jejím místě vyrostla nová.
- Radotínská lávka přes Berounku: Ve špatném stavu je po dvou silných povodních, v roce 2014 musela být kvůli kritickému stavu ve dvou místech podepřena. Po mimořádné kontrole po pádu lávky v Troji byla dále zpevněna a zajištěna, aby v případě přetržení lan nespadla. Na lávku nesmí větší skupiny lidí, motocykly ani jedoucí cyklisté. Na lávku se nesmí ani při silnějším větru. Připravuje se stavba nové lávky.
V případě mostu na Vltavské zatím není jasné, jak bude vypadat finální řešení. TSK původně sdělila, že most bude nutné zbourat a postavit nový. Zástupci nové pražské koalice nicméně uvedli, že podporují takové řešení, při kterém by nemusel být vybudován most, ale auta a tramvaje by se křížily na běžné křižovatce.
„Chystáme se na most Palackého a Barrandovský. Všechny budou muset projít důkladnou diagnostikou, aby mohla začít rekonstrukce,“ plánuje radní Scheinherr.
Praha má dlouhodobý problém se stavem většiny mostů přes Vltavu i menších konstrukcí. Loni se v Troji dokonce zřítila lávka pro pěší. Bylo také nutné dočasně uzavřít Libeňský most. Vedle zmíněných mostů plánuje TSK diagnostiku Lanového mostu na Jižní spojce.