Podjezd pod mostem u stanice metra C Vltavská bude ve čtvrtek ráno otevřen pro pěší a tramvaje. Most je provizorně podepřen, auta na něj zatím nesmí. Odborník Václav Mach, který se podílel na diagnostice mostu, upozornil, že ke stavbě schází drtivá většina projektové dokumentace a bez té se nedá určit, v jakém stavu most skutečně je.
Na Vltavskou se ve čtvrtek vrátí tramvaje. Stav mostu ale nelze posoudit, chybí dokumentace
Na své pravidelné trasy kolem holešovické tržnice se ve čtvrtek ráno vrátí linky číslo 1, 12 a 25. Most na Vltavské Technická správa komunikací (TSK) uzavřela minulý týden na základě informací o jeho špatném stavu od společnosti Pontex, která prováděla diagnostiku mostu.
„V tento okamžik můžeme mluvit o tom, že je most zajištěný pro případ havárie. Pod mostem stojí čtyři masivní podpěry, které by zabránily jeho zřícení v případě, že by konstrukce mostu z předpjatého betonu zkolabovala,“ uvedl generální ředitel TSK Petr Smolka.
Ukončen bude provoz přívozu mezi tržnicí v Holešovicích a Karlínem. Ten měl skončit již minulý týden, kvůli havárii byl ale jeho provoz prodloužen. „Zítra už nebude jezdit ani náhradní autobusová linka číslo 296,“ uvedl ve středu náměstek ředitele ROPID Martin Šubrt.
Linka číslo 14 zatím Vltavskou a Štvanici nespojí
Tramvaje se zatím nevrátí do zastávek Štvanice a Těšnov. Nemohou totiž odbočit z Vltavské na Hlávkův most, podpěry stojí přímo v kolejišti. Linka číslo 34, která kvůli výluce v Lazarské nahrazuje linku číslo 14, tak i nadále pojede od Masarykova nádraží přes Florenc a Karlínské náměstí na Palmovku a do Vysočan.
Ve středu večer se ještě uskuteční zkušební průjezd tramvaje ve směru Strossmayerovo náměstí – Vltavská.
Odborník: Chybí dokumentace, proto nevíme, v jakém stavu most je
K mostu na Vltavské schází drtivá většina projektové dokumentace, oznámil ve středu čestný předseda České komory autorizovaných inženýrů a techniků ve výstavbě (ČKAIT) Václav Mach, který se jako konzultant podílel na diagnostice mostu. TSK, která se o most stará, má podle něj pouze jeden výkres, který navíc neodpovídá reálné podobě stavby.
Podle Macha TSK most uzavřela kvůli otevřené spáře mezi dvěma segmenty, ze kterých se most skládá. Závada podle něj může být nová, ale klidně i roky stará. Mach navrhoval konstrukční systém, jehož prvky mostní konstrukce využívá, na samotné stavbě se ale nepodílel.
Zjištění skutečného stavu mostu podle odborníka komplikuje ztráta projektové dokumentace. Bez detailů projektu totiž schází základní parametry, kterými se diagnostika řídí. Podle Macha i to může být důvodem, proč TSK hovoří o bourání mostu. Konstrukce sice může být v pořádku, ale také nemusí a není jak zjistit reálný stav uvnitř mostu. „Když tu dokumentaci zašantročili, tak s tím se nedá pořádně nic dělat,“ uvedl odborník.
Ztráta projektové dokumentace k mostním stavbám je podle Macha v České republice obecným problémem, který často ztěžuje údržbu a opravy mostů. „Dokumentace je potřeba až v okamžiku, když jde do tuhého, když se musí něco opravovat,“ vysvětlil odborník s tím, že běžný správce stavby ji nepotřebuje. Domnívá se, že v Praze schází dokumentace k více mostům.
Most na Vltavské se uzavřel před více než týdnem
Most na Vltavské TSK uzavřela minulý týden v noci z úterý na středu na základě informací společnosti Pontex, která prováděla jeho diagnostiku. Konstrukce z roku 1980 byla podle analýzy z letošního ledna v průměrném stavu, jenže pak se zjistilo, že beton je popraskaný a železná lana v něm zřejmě povolila.
TSK poté musela z bezpečnostních důvodů uzavřít část komunikace Bubenská navazující na magistrálu ve směru z centra na Výstaviště, která po mostě vede.
Společnost Hochtief nyní pracuje na provizorní stabilizaci konstrukce, aby se na ni mohl vrátit provoz. Dokončena je první fáze podepření mostu, další práce budou pokračovat. Most teď podpírají železné pilíře, každý by měl unést zhruba sto tun. Takzvané havarijní zajištění má nahoře asi půlcentimetrovou vůli: a to proto, aby konstrukce mohla dál pracovat a zjistilo se, v jakém je doopravdy stavu. Technici sledují také praskliny: jedna z nich se od konce září i půl centimetru zvětšila.
„V tento okamžik je most dočasně zajištěný pro případ havárie, teď začínáme připravovat jeho další provizorní podepření, které postaví vybraný dodavatel během zimy. Současné opatření ochrání provoz pod mostem, auta na most ale stále nemohou. Vrátí se tam až v okamžiku, kdy most zespodu zpevníme silnými ocelovými nosníky,“ uvedla mluvčí TSK Barbora Lišková.
Auta se na most vrátí teprve poté, co budou dokončeny definitivní podpěry. „Kdybychom připravovali kompletní podepření, trvalo by nám to několik týdnů až měsíců,“ dodala Lišková.
TSK minulý týden ohlásila, že se most bude muset zbourat.
Ve špatném stavu jsou i další pražské mosty
Stav českých a zejména pražských mostů se stal předmětem veřejné diskuse poté, co se loni v prosinci zřítila lávka pro pěší a cyklisty v pražské Troji. Podle komory inženýrů a techniků (ČKAIT) je v republice evidováno a monitorováno zhruba 20 tisíc mostů, zhruba stejný počet konstrukcí zejména v menších obcích evidován není.
Podle Michala Drahoráda z ČKAIT je český systém monitoringu mostů v pořádku, chybí ale politická vůle investovat do pravidelné údržby. V Praze podle Macha opravy mostů komplikuje památková ochrana.
TSK nyní zkoumá například Hlávkův most a most Legií, které rovněž jsou ve špatném stavu. Připravuje se rovněž diagnostika Lanového mostu na Jižní spojce mezi Zahradním Městem a Strašnicemi.
Špatně je na tom také Libeňský most, který se musel začátkem roku dočasně uzavřít pro auta i tramvaje. Město zatím nerozhodlo o tom, jestli konstrukci opraví, nebo postaví nový.
Rekonstrukci potřebuje také Palackého most z Palackého náměstí na Smíchov a řada dalších mostních konstrukcí.