Na Vltavě u Karlova mostu začala výměna sedmi dřevěných ledolamů, které chrání pilíře mostu při povodních. Technická správa komunikací (TSK) v místě zároveň prohlubuje koryto řeky. Zatímco práce na prohlubování dna zabere maximálně dva měsíce, výměna ledolamů potrvá zřejmě až do konce letošního roku.
Duby do Vltavy sázené. U Karlova mostu začala výměna ledolamů
„Jedná se o cyklickou výměnu, ke které přistupujeme proto, že po roce 2017 se začal rapidně zhoršovat stav ledolamů,“ uvedla mluvčí TSK Barbora Lišková. Už v listopadu loňského roku musely být vytěženy duby, ze kterých se nové ledolamy sestaví. Aby mohly být pod Karlův most instalovány, musely být speciálně sušeny, dodala Lišková.
Karlův most je jediným z pražských mostů, u kterého se používají ledolamy. Ty stávající slouží již od roku 2004. Podle dřívějšího vyjádření TSK se jejich stav v posledních letech rychle zhoršoval.
Nové budou stejně jako ty předchozí z dubového dřeva. Výměna vyjde na zhruba 29,5 milionu korun. TSK je chce vyměnit před zahájením opravy oblouků Karlova mostu, která bude podle dřívějších informací trvat asi dvacet let.
Spolu s výměnou ledolamů se provádí také hloubení dna řeky u mostu. „Naše práce je prohloubit koryto řeky Vltavy (…) na 2,20 metru plus 30 centimetrů marže. Tato hloubka umožní lodím dovézt do Prahy větší náklady,“ uvedl jednatel Labské strojní a stavební společnosti Václav Růžička. Akci provádí na úseku Radotín–Mělník.