Drážní inspekce, která vyšetřuje pondělní střet trolejbusu s tramvají v Brně, pracuje se třemi verzemi možné příčiny nehody. Mohlo jít o technickou závadu, systémovou chybu nebo selhání člověka, které je ale podle generálního inspektora Jana Kučery nejméně pravděpodobné. Nehodu řeší i policie, ta ale o vyšetřovacích verzích hovořit nechce.
Drážní inspekce: Chodkyně nehodu v Brně nezpůsobila. Šlo zřejmě o technickou závadu nebo systémovou chybu
Drážní inspekce prohlédla obě vozidla, která havarovala v centru Brna, trolejbus i tramvaj. „V úvahu připadají tři varianty, ať už je to technická závada na jednom z drážních vozidel, nebo selhání člověka, případně nějaká systémová chyba. I když dnes musím říct, že selhání člověka mi nepřijde příliš pravděpodobné,“ řekl generální inspektor Kučera. Šetření je podle něj ale na začátku, zjištěné údaje bude inspekce dál vyhodnocovat.
Vyšetřování podle Kučery ale ani nenaznačuje, že by za nehodu mohla chodkyně s kočárkem, které se řidič trolejbusu měl vyhýbat, jak se v pondělí spekulovalo. „Informaci, že by nehodu způsobila chodkyně přecházející na červenou, se nám nepodařilo potvrdit. Naopak naše vyšetřování naznačuje úplně něco jiného,“ dodal Kučera.
Nehodu řeší i policie, ale k vyšetřovacím verzím se zatím vyjadřovat nechce. „Určitě nebudeme říkat, s jakými verzemi pracujeme, abychom od svědků zjistili co nejpřesněji, co zažili, aby to nebylo ovlivněno nějakým naším prohlášením,“ vysvětlil policejní mluvčí David Chaloupek. Policejní mluvčí Pavel Šváb v pondělí řekl, že mezi příčiny nehody může patřit technická závada, zdravotní indispozice řidiče, ale také možná chyba řidiče.
Lidé mají nárok na odškodné
Poškození z nehody mají nárok na odškodnění, přihlásit se mohou přímo na brněnském dopravním podniku. Peníze na odškodnění poputují z pojistky, kterou má dopravní podnik uzavřenou u pojišťovny Kooperativa.
„Poškození se mohou hlásit přímo na právním oddělení dopravního podniku nebo volat linku, kterou jsme pro účastníky nehody zřídili (543 171 131). Nicméně řešení čerpání prostředků na odškodnění klientů je předčasné s ohledem na probíhající vyšetřování,“ řekla mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.
Závažná nehoda, při které bylo zraněno čtyřicet lidí, se stala v pondělí před druhou hodinou odpoledne a téměř na šest hodin zablokovala Křenovou ulici. V Brně se tvořily velké kolony v blízkosti nehody i na objízdných trasách. Znovu průjezdná byla ulice kolem půl osmé večer. Při nehodě vznikla škoda kolem dvou milionů korun.
Křenová ulice je nejnebezpečnější v Brně
Křenovou ulicí denně projede víc než dvacet tisíc vozidel. Řada lidí si dlouhodobě stěžuje na nedostatečně zabezpečené zastávky bez zábradlí a chybějící přechod pro chodce. „Lidé opravdu nemají kudy přecházet, takže tady chodí tak různě. A pobíhají, jak to jde,“ popsal cestující Roman Zajíček. Loni dokonce někdo dvakrát za sebou bílé pruhy na silnici namaloval.
„Křenová ulice je opravdu jedním z nejrizikovějších míst, co se týká nehodovosti. Vloni jsme evidovali přes osm set nehod, nejvíc se jich stalo právě v Křenové ulici,“ řekla mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.
Křižovatku, kde se v pondělí stalo hromadné neštěstí, se město chystá přebudovat. Spolu s tím by měl dopravní podnik od přechodu odříznutý nástupní ostrůvek přesunout. Podle mluvčího magistrátu Filipa Poňuchálka se ale nezačne dřív než příští rok.