Vysoké školy řeší čím dál více problém, který se týká seminárních a diplomových prací psaných na zakázku. Studenti si práci nechají napsat za úplatu obvykle z nedostatku času či kvůli tomu, že zadanému tématu nerozumí. Podle výzkumu studentky Provozně-ekonomické fakulty Mendelovy univerzity Brno Veroniky Králíkové si nechalo někdy práci napsat osm procent studentů. Zpracovatelé si ročně vydělají desítky tisíc korun.
Diplomka na zakázku. Mezi vysokoškoláky celkem častý nešvar, zjistila studentka
Veronika Králíková diplomovou práci napsala sama. Věnovala se v ní výzkumu toho, do jaké míry studenti podvádějí a svoje práce nepíší sami. S dotazníky oslovila tisícovku studentů.
„Počítala jsem procento studentů, kteří podvádějí. Vyšlo mi z dotazníkového šetření osm procent. Což je 25 tisíc vysokoškoláků,“ popisuje svůj výzkum studentka PEF Mendelovy Univerzity v Brně Veronika Králíková.
Seminární práce stojí kolem dvou tisíc, diplomová až dvacet
Vypracování školních textů nabízejí desítky firem na internetu. Ceny se různí. Za desetistránkovou seminární práci studenti zaplatí kolem dvou tisíc. Diplomová práce přijde na desetkrát tolik.
Veronika Králíková si zadala zpracování dvanáctistránkové eseje. Nabízená cena se pohybovala mezi 2400 a 5600 korunami. „Vybrala jsem nakonec dvě za 2500. Jedna práce byla průměrná, druhá neobhajitelná,“ poznamenala Králíková. Práce obvykle zpracovávají studenti, absolventi, ale i učitelé.
Opisování se dá odhalit lépe
V podstatě jde o další příspěvek k problému plagiátorství, který se intenzivně řeší na Mendelově univerzitě od roku 2010.
Ve světě existuje řada i komerčních programů, které dokážou velmi dobře rozpoznat i částečný plagiát. Zatímco školy už obvykle mají nastavené mechanismy, jak postupovat se studenty-podvodníky v případě plagiátu, s těmi, kteří si nechají zpracovat diplomovou práci na zakázku, si zatím rady příliš nevědí. Je totiž jen velice obtížně zjistitelné, že student nenapsal práci sám.
Podle proděkana pro zahraniční vztahy Tomáše Foltýnka hodně záleží na přístupu vyučujícího, který funguje jako konzultant. „Buď studenta znám a vím, na jaké je úrovni, takže pokud odevzdá například výrazně lepší diplomovou práci, než odpovídá jeho schopnostem, je to podezřelé,“ řekl Tomáš Foltýnek.
Zároveň by podle něj měl mít učitel dostatek času na konzultace a na rozhovory se studentem, díky nimž zjistí, jak se v problematice orientuje. Fakulta se také snaží vypisovat dostatečně zajímavá témata, která budou studenty bavit.
Práci psanou na zakázku zatím na Mendlově univerzitě neobjevili, plagiátorství ale není výjimečné. Jenom tento semestr řešili pět takových případů. Jednoho studenta dokonce vyloučili.