Demolice starého nádraží v Duchcově potrvá minimálně další dva měsíce. Firma, která ji provádí, totiž narazila na azbest. Přestože nehrozí nebezpečí, práce se zpozdí kvůli odpadu, který je nyní nutné důkladně třídit.
Padesát let opuštěná budova nádraží v Duchcově byla ještě před dvěma lety pod památkovou ochranou. Nyní ji likvidují demoliční stroje. Práce ovšem zpomalila eternitová střecha s azbestem, která se propadla do sklepa. Stroje tak musí obvodové zdi pomalu odlupovat, aby nebyl nebezpečný odpad zavalen.
Dlouhodobé vdechování azbestu může způsobit rakovinu plic. K bezpečnostním opatřením, která byla kvůli jeho přítomnosti přijata, se firma zajišťující demolici nevyjádřila. Obecně ale platí, že se musí odvážet v utěsněných obalech. Kromě toho by měla také společnost zajistit, aby se prach nedostal do okolí stavby.
- Azbest je komerční název pro minerály ze skupiny silikátů, které se v přírodě nacházejí jako serpentiny a amfiboly. Společnou vlastností všech azbestových minerálů je jejich vláknitá struktura. Šíření azbestových vláken ve volném prostoru může být způsobeno nejčastěji rozpadáním materiálu nebo nevhodnou manipulací s výrobky obsahujícími azbestová vlákna.
- Azbest výrobkům zajišťoval především nehořlavost, odolnost vůči působení kyselin, elektrickou nevodivost, pevnost a ohebnost. Nejčastěji se využíval ve stavebnictví jako střešní krytiny, instalační roury nebo exteriérové a podstřešní desky.
- Negativní účinky na zdraví nespočívají v chemickém působení azbestu, ale v mechanickém dráždění citlivých vnitřních tkání. Dlouhodobá přítomnost azbestových vláken v lidském organismu může způsobit rakovinové onemocnění.
- Evropská unie vydala v roce 1991 směrnici upravující prodej a používání azbestových výrobků. V České republice byl azbest zakázán zákonem z roku 1999. Výroba a používání azbestového materiálu, stejně jako obchodování s ním jsou v Evropské unii zakázány.
Plány s místem, které vznikne po demolici, radnice měnit nebude. Plocha totiž prý bude vyčištěná a nebezpečný odpad na skládce.
„Bude tady pouze zatravněná plocha, to je jediné možné řešení. V územním plánu máme, že se jedná o občanskou vybavenost,“ uvedl starosta Duchcova Zbyněk Šimbera (ČSSD).
Nádraží začalo chátrat kvůli přeložení trati
Naposledy jely vlaky ke starému nádraží v Duchcově v roce 1968. Budova byla postavena v roce 1873 na trati spojující Ústí nad Labem s Chomutovem. Na konci 60. let ale byla přeložená, a tak začala budova chátrat. Město nádraží koupilo před šesti lety, loni v únoru se mu na jeho demolici podařilo získat dotaci.








