Projekty na rozšíření jednotlivých úseků dálnice D1 okolo Brna mezi 182. a 210. kilometrem je potřeba přepracovat. Je možné, že původní plán stavět po jednotlivých úsecích se zásadně změní a nejdříve se budou dělat mosty a až poté vozovka, uvedl šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
Projekty na rozšíření D1 kolem Brna je třeba přepracovat, řekl šéf ŘSD
Mátl reagoval na zprávu Hospodářských novin, ze které vyplývalo, že kvůli velkým dopravním problémům při rozšiřování úseku mezi 194. a 196. kilometrem silničáři chtějí odsunout další stavební práce až za rok 2029, kdy má být dokončená dálnice D35 jako alternativní spojení Čech a Moravy.
Dva až tři roky dle Mátla bude trvat výkup pozemků a příprava pro vydání stavebního povolení, což vychází zhruba na rok 2027. Dodal však, že by stavba mohla být i tak hotová do roku 2030. Jedná se o přestavbu 26 kilometrů dálnice, sedmi mimoúrovňových křižovatek a výstavbu jedné nové na brněnskou Černovickou terasu.
Mátl načrtl strategii, která spočívá v tom, že nejprve by se rekonstruovaly všechny mosty, kterých je zhruba patnáct. „Mosty jsou největší brzdou, což se ukázalo i na současné stavbě. Ty bychom dělali v předstihu s menšími omezeními, poté bychom mohli dělat v rychlém sledu vozovku. Hledáme i další technické možnosti, jak zmenšit kolony, které při takových stavbách budou vždy,“ sdělil.
Mohly by to být například širší pruhy či provizorní napojení na dálnici, protože to je jedna z příčin, která se podepisuje na současných kolonách. Obvykle jsou dlouhé několik kilometrů, v nejhorších případech i desítky kilometrů.
Nyní mají silničáři připravenou přestavbu křižovatky dálnic D1 a D2. Mátl uvedl, že neuvažují o tom, že by s touto náročnou stavbou za čtyři miliardy nezačali příští rok ve druhém pololetí. Nyní hodnotí nabídky a v prvním čtvrtletí by chtěli podepsat smlouvu s vítězem veřejné soutěže. Příští nebo přespříští rok chtějí také začít stavět mimoúrovňovou křižovatku, která umožní napojení do průmyslové zóny Černovická terasa.
V roce 2027 by podle předpokladu silničářů měla být hotová část dálnice D35 od Svitav směrem na Hradec Králové. Předpokládají proto, že by mohlo zatížení dálnice D1 klesnout. Stavět se však v té době bude ještě dlouhý úsek od Svitav do Mohelnice, který stavbu D35 završí. Ten by mohl být podle současných předpokladů hotový v roce 2029.