Projekty na rozšíření D1 kolem Brna je třeba přepracovat, řekl šéf ŘSD

Události: Rozšíření dálnice D1 u Brna (zdroj: ČT24)

Projekty na rozšíření jednotlivých úseků dálnice D1 okolo Brna mezi 182. a 210. kilometrem je potřeba přepracovat. Je možné, že původní plán stavět po jednotlivých úsecích se zásadně změní a nejdříve se budou dělat mosty a až poté vozovka, uvedl šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

Mátl reagoval na zprávu Hospodářských novin, ze které vyplývalo, že kvůli velkým dopravním problémům při rozšiřování úseku mezi 194. a 196. kilometrem silničáři chtějí odsunout další stavební práce až za rok 2029, kdy má být dokončená dálnice D35 jako alternativní spojení Čech a Moravy.

Dva až tři roky dle Mátla bude trvat výkup pozemků a příprava pro vydání stavebního povolení, což vychází zhruba na rok 2027. Dodal však, že by stavba mohla být i tak hotová do roku 2030. Jedná se o přestavbu 26 kilometrů dálnice, sedmi mimoúrovňových křižovatek a výstavbu jedné nové na brněnskou Černovickou terasu.

Mátl načrtl strategii, která spočívá v tom, že nejprve by se rekonstruovaly všechny mosty, kterých je zhruba patnáct. „Mosty jsou největší brzdou, což se ukázalo i na současné stavbě. Ty bychom dělali v předstihu s menšími omezeními, poté bychom mohli dělat v rychlém sledu vozovku. Hledáme i další technické možnosti, jak zmenšit kolony, které při takových stavbách budou vždy,“ sdělil.

Mohly by to být například širší pruhy či provizorní napojení na dálnici, protože to je jedna z příčin, která se podepisuje na současných kolonách. Obvykle jsou dlouhé několik kilometrů, v nejhorších případech i desítky kilometrů.

Nyní mají silničáři připravenou přestavbu křižovatky dálnic D1 a D2. Mátl uvedl, že neuvažují o tom, že by s touto náročnou stavbou za čtyři miliardy nezačali příští rok ve druhém pololetí. Nyní hodnotí nabídky a v prvním čtvrtletí by chtěli podepsat smlouvu s vítězem veřejné soutěže. Příští nebo přespříští rok chtějí také začít stavět mimoúrovňovou křižovatku, která umožní napojení do průmyslové zóny Černovická terasa.

V roce 2027 by podle předpokladu silničářů měla být hotová část dálnice D35 od Svitav směrem na Hradec Králové. Předpokládají proto, že by mohlo zatížení dálnice D1 klesnout. Stavět se však v té době bude ještě dlouhý úsek od Svitav do Mohelnice, který stavbu D35 završí. Ten by mohl být podle současných předpokladů hotový v roce 2029.