Projekty na rozšíření D1 kolem Brna je třeba přepracovat, řekl šéf ŘSD

3 minuty
Události: Rozšíření dálnice D1 u Brna
Zdroj: ČT24

Projekty na rozšíření jednotlivých úseků dálnice D1 okolo Brna mezi 182. a 210. kilometrem je potřeba přepracovat. Je možné, že původní plán stavět po jednotlivých úsecích se zásadně změní a nejdříve se budou dělat mosty a až poté vozovka, uvedl šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

Mátl reagoval na zprávu Hospodářských novin, ze které vyplývalo, že kvůli velkým dopravním problémům při rozšiřování úseku mezi 194. a 196. kilometrem silničáři chtějí odsunout další stavební práce až za rok 2029, kdy má být dokončená dálnice D35 jako alternativní spojení Čech a Moravy.

Dva až tři roky dle Mátla bude trvat výkup pozemků a příprava pro vydání stavebního povolení, což vychází zhruba na rok 2027. Dodal však, že by stavba mohla být i tak hotová do roku 2030. Jedná se o přestavbu 26 kilometrů dálnice, sedmi mimoúrovňových křižovatek a výstavbu jedné nové na brněnskou Černovickou terasu.

Mátl načrtl strategii, která spočívá v tom, že nejprve by se rekonstruovaly všechny mosty, kterých je zhruba patnáct. „Mosty jsou největší brzdou, což se ukázalo i na současné stavbě. Ty bychom dělali v předstihu s menšími omezeními, poté bychom mohli dělat v rychlém sledu vozovku. Hledáme i další technické možnosti, jak zmenšit kolony, které při takových stavbách budou vždy,“ sdělil.

Mohly by to být například širší pruhy či provizorní napojení na dálnici, protože to je jedna z příčin, která se podepisuje na současných kolonách. Obvykle jsou dlouhé několik kilometrů, v nejhorších případech i desítky kilometrů.

Nyní mají silničáři připravenou přestavbu křižovatky dálnic D1 a D2. Mátl uvedl, že neuvažují o tom, že by s touto náročnou stavbou za čtyři miliardy nezačali příští rok ve druhém pololetí. Nyní hodnotí nabídky a v prvním čtvrtletí by chtěli podepsat smlouvu s vítězem veřejné soutěže. Příští nebo přespříští rok chtějí také začít stavět mimoúrovňovou křižovatku, která umožní napojení do průmyslové zóny Černovická terasa.

V roce 2027 by podle předpokladu silničářů měla být hotová část dálnice D35 od Svitav směrem na Hradec Králové. Předpokládají proto, že by mohlo zatížení dálnice D1 klesnout. Stavět se však v té době bude ještě dlouhý úsek od Svitav do Mohelnice, který stavbu D35 završí. Ten by mohl být podle současných předpokladů hotový v roce 2029.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

SledujteLidé si připomínají památku obětí předloňské tragédie na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Proběhne také tichá vzpomínka před sídlem fakulty, benefiční koncert i mše za oběti tragédie a pozůstalé. Akce pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 14 mminutami

Vlaky v Praze nabírají kvůli krádeži kabelů zpoždění i přes sto minut

Zpoždění více než sto minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 23 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 4 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 4 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 5 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 19 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 20 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...