Chomutov si ponechá trolejbusy, i když v Jirkově skončí

Nedlouhá tradice trolejbusové dopravy v Chomutově nezanikne. Poté, co se rozhodl zrušit svoji část provozu sousední Jirkov, jednali i chomutovští zastupitelé o možnosti trolejbusů se vzdát. Návrh však zamítli. Vliv patrně mělo i upozornění ředitele Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova, že pokud by město chtělo kupovat nová vozidla náhradou za nejstarší trolejbusy za evropské dotace, dostalo by je pouze, když by opět nakoupilo trolejbusy.

První trolejbus svezl cestující mezi Chomutovem a Jirkovem v létě 1995. Jirkovští zastupitelé však rozhodli, že se o necelých 22 let později od trolejbusové sítě odstřihnou. Zda se k nim na počátku příštího roku nepřidat, probírali i chomutovští zastupitelé - takový krok ale neschválili. Pro zachování byla v pondělí večer většina zastupitelů, proti nikdo, pouze dva se zdrželi.

Zastupitelé takto hlasovali navzdory tomu, že zastupitel, radní a předseda představenstva dopravního podniku Jaroslav Komínek (KSČM) nedávno napsal do chomutovského radničního věstníku, že považuje provoz trolejbusů za neudržitelný. 

Opozičním chomutovským zastupitelům ovšem chyběla hlubší ekonomická analýza a perspektiva trolejbusů ve městě. „Postrádám předpověď, jak to bude do budoucna,“ uvedl bývalý primátor Jan Mareš (ČSSD).

Jirkov zdůvodnil konec trolejbusů penězi, i když na autobusy dotace nejsou

V diskuzi na jednání zastupitelstva vystoupil i ředitel dopravního podniku, který obsluhuje obě města trolejbusovou a autobusovou dopravou. Ředitel Petr Maxa přiznal, že trolejbusová doprava je dražší než autobusová. Upozornil taky, že při obnově trolejbusového vozového parku je možné získat evropskou dotaci  opět jen na trolejbusy. „Jedná se tak o možnost obnovit po letech vozový park,“ podotkl Petr Maxa.

Jirkov se rozhodl, že od 1. ledna příštího roku přestanou trolejbusy ve městě jezdit, protože jejich provoz považují zastupitelé za drahý. „Na provoz vychází nejlépe autobusy,“ řekl po rozhodujícím hlasování starosta Radek Štejnar (ČSSD). Roli sehrál i stav vozového parku, protože deset z šestnácti trolejbusů Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova jezdí ve městech od samého počátku, tedy již přes dvacet let.

O rušení trolejbusů uvažovaly i Mariánské Lázně a Ústí nad Labem

Rozmach trolejbusových provozů v Československu nastal v 80. letech po ropné krizi, která změnila pohled na dosavadní trend rozvoje městských autobusových systémů. Tehdy totiž zanikaly tramvajové i některé starší trolejbusové provozy.

V posledních letech však hned několik měst uvažovalo o zrušení trolejbusů. Nejdále se úvahy o ukončení jejich provozu dostaly v Mariánských Lázních. Bývalé vedení města prosazovalo jejich útlum a naznačovalo i možné zrušení. Nahradit je měly autobusy. „Emisní limity dnešních autobusů jsou už takové, že to není velký rozdíl,“ tvrdil bývalý starosta Zdeněk Král (ODS).

S kritikou se setkala i myšlenka někdejšího vedení Mariánských Lázní místo trolejbusů pořídit autobusy na elektrický pohon. Trolejbusy se nakonec v roce 2014 staly ve městě jedním z předvolebních témat. Loni město původní rozhodnutí přehodnotilo. Letos v březnu potom zastupitelé schválili žádost o dotaci na nákup nových trolejbusů s bateriovým pohonem, které budou zajíždět i do míst mimo trolejovou síť.

Mariánské Lázně
Zdroj: ČT24/Vojtěch Rejl

Jistá nebyla ani budoucnost provozu trolejbusů v Ústí nad Labem. Městskému dopravnímu podniku se dlouho nedařilo sehnat peníze na obnovu vozového parku. Jednou z možností tak byl i zánik trolejbusové dopravy v krajském městě. Nakonec však dopravní podnik dostal evropskou dotaci, a tak nakoupil 26 nových trolejbusů, čím hrozbu zániku provozu zažehnal.

obrázek
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 18 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 20 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...