Městská hromadná doprava v Českých Budějovicích je od ledna dražší. Za přestupní jízdenku na autobus a trolejbus zaplatí cestující místo šestnácti korun nově dvacet. Náklady na provoz rostou a lidí v MHD během pandemie koronaviru ubylo. Změny čekají i cestující v dalším jihočeském městě. Na Táborsku začne meziměstské linkové spoje zajišťovat nový dopravce.
Cestující v Českých Budějovicích si připlatí za jízdenky. Důvodem jsou vyšší náklady i epidemie
„Bohužel nás k tomuto kroku vedl úbytek cestujících, který jsme zaznamenali v posledních letech. Ale také to, jak dramaticky rostly ceny například u pohonných hmot, které navyšovaly náklady na provoz MHD,“ zdůvodnila mluvčí českobudějovického dopravního podniku Barbora Smudková.
Podle ní ve srovnání s dobou před pandemií nyní využívá tamní MHD o dvacet procent méně lidí. Věří ale, že navýšení cen další cestující neodradí. „Při cenotvorbě jsme vycházeli z analýzy cen jízdného v dalších krajských městech. I po navýšení ceny v Českých Budějovicích zůstávají mezi těmi nižšími,“ sdělila.
Lidé, kteří ještě mají staré – šestnáctikorunové – jízdenky, je mohou vyměnit v prodejních místech dopravního podniku za nové. Rozdíl musí doplatit.
Cestování po městě budou mít dražší i ti, kteří mají předplacené jízdenky. Ta na třicet dní vyjde nově na 420 korun, čtvrtletní kupón potom na 1120 korun a celoroční na bezmála čtyři tisíce. Senioři nad 75 let budou cestovat zdarma a nově jim při kontrole stačí, když se prokážou jakýmkoliv průkazem totožnosti.
„Překvapilo mě to,“ reagoval na zdražení cestující Jiří Bačkora. Dodal, že pokud by měl jet jen krátký úsek, zamyslí se nad tím, že by šel pěšky. „Když je to dál, tak si zkrátka tu dvacetikorunu zaplatím,“ řekl s tím, že hromadnou dopravu bude využívat nadále. Cestující Božena Hilgartová zdražení považuje za logické. „Cena energií, nafty, bezinu stoupá, to se nedá nic dělat,“ podotkla.
Vyšší platy pro řidiče
Dopravní podnik v Českých Budějovicích se už delší dobu potýká také s nedostatkem řidičů. Podle Smudkové jim vyšší ceny jízdného umožní zvednout platy. „Od ledna letošního roku dosáhnou platy řidičů navýšení o deset procent proti loňskému roku,“ vyčíslila. Dodala, že dopravní podnik by rád přijal ještě deset řidičů. „Dalších deset se připravuje v naší autoškole,“ řekla.
Cestující s novým rokem čekají i další změny. Nově budou moci využívat odbavovací systémy, které jsou nainstalovány ve vozech. „Umožňují nakoupení jízdného přímo po nastoupení do vozu,“ přiblížila Smudková.
Nový dopravce na Táborsku
Cena městské hromadné dopravy zůstává už deset let stejná v Táboře. Autobusy odtud vyjíždějí také do Plané nad Lužnicí či Sezimova Ústí. Tři radnice městskou dopravu dotují a zvažují její zdražení. Nejdříve ale od 1. ledna příštího roku. „Ve smlouvě se mluví o takzvané úhradě prokazatelné ztráty na MHD, kdy se každý rok dopočítává zvýšení pohonných hmot, počet ujetých kilometrů. Hodně do toho nyní zasáhl covid,“ podotkl starosta Tábora Štěpán Pavlík (Tábor 2020). Cestujících totiž podle něj jezdilo méně. „Prokazatelná ztráta roste řádově o statisíce ročně. Možná i jednotky milionů,“ vyčíslil.
Některé změny v dopravě ale obyvatele na Táborsku čekají už nyní. Zhruba v polovině roku tam začne linkové autobusy zajišťovat nový dopravce – společnost BusLine, která v tendru nabídla Jihočeskému kraji levnější cenu za kilometr než aktuální poskytovatel Comett. Někteří řidiči tohoto táborského dopravce už odešli do důchodu. Další se chystají a nevědí, zda pod novou firmou zůstanou.
Do výběrového řízení Jihočeského kraje na linkové autobusy se od roku 2022 přihlásilo 32 uchazečů. Vybráni byli tři. Linkové spoje budou zajišťovat v následujících deseti letech.