Českobudějovický dopravní podnik koupí 35 nových trolejbusů od Škody, budou jezdit i bez drátů

Ulicím Českých Budějovic budou dál vládnout trolejbusy od Škody. Městský dopravní podnik oznámil, že plzeňská firma dodá 35 nových kloubových trolejbusů, budou patřit k typu 33Tr, který využívá karosérie od výrobce SOR. Trolejbusy budou parciální, budou tedy vybavené trakčními bateriemi a obslouží i některé lokality, kam nevedou troleje.

Dopravní podnik města České Budějovice naposledy nakupoval trolejbusy v polovině minulého desetiletí a jádro jeho vozového parku nyní tvoří typ Škoda 25Tr dodaný převážně ještě o dekádu dříve. To by se mělo změnit v příštích dvou letech, kdy má přijít 35 nových vozidel, dopravní podnik za ně zaplatí téměř 700 milionů korun.

„Tento kontrakt je pro nás velmi důležitý pro obnovu vozového parku, zároveň je to také největší investice v historii dopravního podniku,“ shrnul ředitel dopravního podniku Slavoj Dolejš.

Vozy Škoda 33Tr jsou kloubové parciální trolejbusy s karoserií od východočeského výrobce SOR. Trakční baterie jim umožní jezdit nejméně dvanáct kilometrů bez napájení z trakčního vedení, dopravní podnik proto plánuje posílat je i do míst, kam troleje nevedou. Ředitel Dolejš vozidla charakterizoval jako „nejmodernější dopravní prostředky“, které „zkvalitní a zatraktivní městskou hromadnou dopravu v našem městě“.

Předseda představenstva firmy Škoda Electric Karel Majer připomněl, že již nyní jezdí v Českých Budějovicích téměř 60 trolejbusů Škoda. „Jsme nesmírně rádi, že můžeme dále rozvíjet už tak pevné vztahy s Českými Budějovicemi,“ podotkl. Škoda má ve městě výsadní postavení – od obnovení trolejbusového provozu v roce 1991 do jihočeské metropole nikdo jiný trolejbusy nedodal.

Českobudějovický dopravní podnik zajišťuje přepravu v krajském městě a také v patnácti okolních obcích. Provozuje trolejbusy a autobusy, které loni na 23 linkách najely 5,45 milionu kilometrů.

Trolejbusy mají v Českých Budějovicích tradici od roku 1909, jejich historie ale měla dvě dlouhé pauzy. První provoz vydržel jen do začátku první světové války. Současně s trolejbusy začaly jezdit tramvaje a nakonec ve městě vydržely jen ty. Tramvaje ale naopak musely po druhé světové válce ustoupit trolejbusům. Podobně jako některá další československá města ale zrušily i České Budějovice svůj druhý trolejbusový provoz v 70. letech, jen aby po dvacetileté pauze zprovoznily třetí. Trolejbusové tratě byly postaveny tak, aby spojily centrum se sídlišti na okraji města.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Když vyjíždí sanitka, o život pacientů už bojují first respondeři

Takzvaní first respondeři zachraňují životy v průměru o tři minuty dříve, než se na místo dostanou profesionální záchranáři. V Královéhradeckém kraji například zdravotníkům asistuje přes čtyři sta dobrovolníků, kteří jen loni pomáhali u více než sto padesáti případů. Spolupráci s veřejností si chválí i v Plzeňském kraji. V tuzemsku ale není zapojení veřejnosti plošné. Ostatní kraje spoléhají na first respondery z řad profesionálů a spolupráci s veřejností odmítají.
před 8 hhodinami

Pískovny lákají čistou vodou, plavcům ale může hrozit nebezpečí

Letní teploty přitahují lidi k vodě, často ale i tam, kde je koupání zakázané. Například na pískovny v okolí Suchdola nad Lužnicí. Z pěti místních pískoven jsou, až na jednu výjimku, všechny využívány k těžbě či jako zdroj pitné vody. Přesto je lidé navštěvují a ohrožují vlastní bezpečnost i kvalitu vody.
před 11 hhodinami

„Láska pro všechny.“ Centrem Brna prošel duhový průvod

Poklidným tempem s duhovými vlajkami, deštníky i transparenty prošel centrem jihomoravské metropole průvod Brno Pride Parade, který zakončuje festival Brno Pride Week. Ten se zaměřuje na lidi nejrůznějších sexuálních a genderových identit. Pořadatelé se k akci vrátili po roce, předtím se čtrnáct let nekonala. Odpůrci komunity ji v minulosti opakovaně narušovali.
před 22 hhodinami

V Opatovicích nad Labem postaví skladovací halu, navzdory odporu části obce

Přes letitý odpor části obyvatel začne v Opatovicích nad Labem na Pardubicku stavba skladovací haly, proti níž se v referendu vyslovila většina hlasujících. Podle developerské firmy místní obyvatelé najdou díky hale práci a Opatovice z ní budou mít prospěch na dani z nemovitostí.
včera v 08:31

Kvůli odklonu od uhlí může teplo zdražit milionům Čechů

Tuzemské teplárny postupně opouštějí uhlí a nahrazují ho ekologičtějšími zdroji, především plynem. Do roku 2030 má přechod na čistší technologie stát až dvě stě miliard korun. Část pokryjí evropské dotace. Zbytek se ale promítne do cen tepla. Vyšší účty tak mohou čekat miliony lidí.
včera v 06:00

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
20. 6. 2025Aktualizováno20. 6. 2025

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
20. 6. 2025

V Praze vznikne nová čtvrť. Panují spory o to, kdo na ní víc „vydělá“

Na zanedbaném a nepříliš vábném území kolem Florence a Masarykova nádraží má v metropoli vzniknout nová moderní čtvrť postavená společností Penta. Praha ve čtvrtek schválila dvě změny územního plánu, které byly pro výstavbu nutné. Podle organizace Arnika mělo město za tuto „úlitbu“ vyjednat například větší počet dostupných bytů, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (STAN) ale metropole získala od developera mnohem víc, než předpokládala. Otázkou zůstává, co se stane s autobusovým nádražím.
20. 6. 2025
Načítání...