Ulicím Českých Budějovic budou dál vládnout trolejbusy od Škody. Městský dopravní podnik oznámil, že plzeňská firma dodá 35 nových kloubových trolejbusů, budou patřit k typu 33Tr, který využívá karosérie od výrobce SOR. Trolejbusy budou parciální, budou tedy vybavené trakčními bateriemi a obslouží i některé lokality, kam nevedou troleje.
Českobudějovický dopravní podnik koupí 35 nových trolejbusů od Škody, budou jezdit i bez drátů
Dopravní podnik města České Budějovice naposledy nakupoval trolejbusy v polovině minulého desetiletí a jádro jeho vozového parku nyní tvoří typ Škoda 25Tr dodaný převážně ještě o dekádu dříve. To by se mělo změnit v příštích dvou letech, kdy má přijít 35 nových vozidel, dopravní podnik za ně zaplatí téměř 700 milionů korun.
„Tento kontrakt je pro nás velmi důležitý pro obnovu vozového parku, zároveň je to také největší investice v historii dopravního podniku,“ shrnul ředitel dopravního podniku Slavoj Dolejš.
Vozy Škoda 33Tr jsou kloubové parciální trolejbusy s karoserií od východočeského výrobce SOR. Trakční baterie jim umožní jezdit nejméně dvanáct kilometrů bez napájení z trakčního vedení, dopravní podnik proto plánuje posílat je i do míst, kam troleje nevedou. Ředitel Dolejš vozidla charakterizoval jako „nejmodernější dopravní prostředky“, které „zkvalitní a zatraktivní městskou hromadnou dopravu v našem městě“.
Předseda představenstva firmy Škoda Electric Karel Majer připomněl, že již nyní jezdí v Českých Budějovicích téměř 60 trolejbusů Škoda. „Jsme nesmírně rádi, že můžeme dále rozvíjet už tak pevné vztahy s Českými Budějovicemi,“ podotkl. Škoda má ve městě výsadní postavení – od obnovení trolejbusového provozu v roce 1991 do jihočeské metropole nikdo jiný trolejbusy nedodal.
Českobudějovický dopravní podnik zajišťuje přepravu v krajském městě a také v patnácti okolních obcích. Provozuje trolejbusy a autobusy, které loni na 23 linkách najely 5,45 milionu kilometrů.
Trolejbusy mají v Českých Budějovicích tradici od roku 1909, jejich historie ale měla dvě dlouhé pauzy. První provoz vydržel jen do začátku první světové války. Současně s trolejbusy začaly jezdit tramvaje a nakonec ve městě vydržely jen ty. Tramvaje ale naopak musely po druhé světové válce ustoupit trolejbusům. Podobně jako některá další československá města ale zrušily i České Budějovice svůj druhý trolejbusový provoz v 70. letech, jen aby po dvacetileté pauze zprovoznily třetí. Trolejbusové tratě byly postaveny tak, aby spojily centrum se sídlišti na okraji města.