Brněnský Zetor propustí více než polovinu zaměstnanců kvůli změnám ve výrobě

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors propustí ke konci července 160 lidí, tedy víc než polovinu ze současných tří stovek zaměstnanců. Jako důvod hromadného propouštění firma v tiskové zprávě uvedla změny ve výrobě. Zetor loni na podzim oznámil, že v Brně ukončí výrobu vlastních motorů a převodovek, zůstane vývoj, marketing, obchod a sestavování traktorů pro Evropu a USA. Změna výroby je naplánovaná od roku 2025.

„Zaměstnanci kromě zákonného odstupného dostanou i zvýšené odstupné podle kolektivní smlouvy. Poskytneme jim poradenství při hledání zaměstnání, vypracování životopisu a zorganizujeme setkání s úřadem práce. Zaměstnancům také zprostředkujeme kontakt na personalisty z jiných firem v rámci Brna, kteří nás určitě budou kontaktovat,“ uvedla mediální zástupkyně firmy Lucie Dušková.

Ještě ve čtvrtek by se s vedením společnosti Zetor Tractors měli sejít zástupci podnikových odborů, kteří zatím o hromadném propouštění nemají podrobnější informace. „Mrzí mě to zejména kvůli lidem, kteří mají pár let do důchodu a jsou to srdcaři. Pracovali tady desítky let a ve firmě vydrželi i přes všechny turbulence, nešli si hledat práci jinam. A teď už budou mít problém si práci najít,“ konstatoval šéf odborů v Zetoru Alois Kazelle.

Snižování nákladů

Tradiční výrobce traktorů, kterému v posledních deseti letech klesají tržby i počty prodaných traktorů, plánuje změnou způsobu výroby i dalšími opatřeními snížit náklady meziročně o dvě stě milionů korun.

„Dosahujeme snižování nákladů zvyšováním efektivity práce jak u dělníků, tak u technicko-hospodářských zaměstnanců, digitalizací, úsporami ve spotřebě energií a především značným zmenšováním výrobních a skladových prostor závodu. Ty se podařilo zmenšit o padesát procent,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Róbert Harman.

„Dále optimalizujeme náš obchodní model včetně afilací a dceřiných společností v zahraničí. Tyto kroky znamenají výrazný pokles nákladů – meziročně až o více než dvě stě milionů korun. Díky tomu se Zetor po krizových letech vrátí v roce 2025 zpět do zisku,“ popsal Harman.

Ještě před deseti lety měl Zetor skoro 800 zaměstnanců

Zetor snižuje počty zaměstnanců už deset let. Ještě v roce 2014 měl 783 zaměstnanců, větší propouštění oznámil v roce 2018, kdy mělo odejít okolo čtyřiceti procent lidí. Nakonec místo avizovaných 250 lidí odešlo 145 zaměstnanců. Podle poslední dostupné výroční zprávy společnosti za rok 2022 opustilo závod v průběhu roku 127 lidí a ve firmě pracovalo 349 osob.

Nezaměstnanost v Brně se pohybuje dlouhodobě okolo pěti procent, průměr Jihomoravského kraje byl za duben 4,2 procenta, celostátní 3,7 procenta. Na pracovním trhu je stále poptávka po řemeslnících a zaměstnancích z technických oborů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 1 mminutou

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 42 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové.
09:52Aktualizovánopřed 53 mminutami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 2 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 5 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 6 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 16 hhodinami

Přes Frýdlantské mosty v Ostravě opět jezdí tramvaje

Dopravní podnik Ostrava (DPO) obnovil tramvajový provoz přes Frýdlantské mosty. Pro cestující městské hromadné dopravy tak po zhruba pěti měsících skončila výluka. Další etapy modernizace dopravního uzlu ale pokračují. Nové nástupiště na náměstí Republiky bude hotové až za několik měsíců.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami
Načítání...