Ústeckému kraji se podařilo zažehnat hrozbu, že část regionu zůstane v pondělí ráno bez autobusů. Od rána vyjely všechny spoje. Poté, co dosavadní dopravce TD Bus odstoupil od smlouvy, dohodl se kraj na dočasné náhradní dopravě s jedenácti menšími firmami. Jejich nástup se ale neobešel beze zmatků, někteří řidiči neznali přesně trasy a nedovedli cestujícím poradit.
Autobusy v Ústeckém kraji jezdí, někteří řidiči ale neznají trasy. Jízdné nevybírají
Společnost TD Bus oznámila odstoupení od smlouvy první lednový čtvrtek s tím, že její autobusy přestanou jezdit s koncem týdne. Nakonec místo nich vyjely v oblastech Podbořan, Vejprt a Loun autobusy jedenácti jiných firem. „Je to několik větších a řada menších společností, které mají jen jeden až tři autobusy,“ uvedla mluvčí krajského úřadu Magdalena Fraňková.
Ještě v pátek přitom nebylo jisté, zda se kraji podaří dohodnout náhradu za všechny spoje všech linek, ze kterých se TD Bus stáhl. O víkendu hrozilo, že v pondělí nevyjede bezmála 470 spojů.
Hovořilo se o nedostatku řidičů, nakonec však kraj oznámil, že dohodl kompletní náhradu. Za volant se přitom posadil i náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM), který již v minulosti při nedostatku řidičů několikrát vypomáhal.
V pondělí ráno skutečně vyjely všechny spoje s výjimkou těch na přeshraniční lince z Vejprt do německého Annabergu. Náhradní dopravce si totiž nestihl zajistit potřebná povolení.
Cestující ale musejí počítat s tím, že někteří řidiči náhradních autobusů neznají dobře místní podmínky ani trasy a nedokážou poradit. Zato je ale svezení prozatím zdarma. Mluvčí Fraňková dopoledne uvedla, že kraj nemá informace o žádných závažných problémech.
Největší komplikace se očekávaly na Vejprtsku, kde málem nevyjelo okolo stovky spojů. Náhradního dopravce našel odbor dopravy Ústeckého kraje až v neděli večer.
Smlouva na rok bez soutěže, pak buď tendr, nebo zadání vlastní firmě
Provoz s velkým množstvím dopravců má být dočasný, potrvá zhruba tři týdny. Mezitím chce Ústecký kraj dojednat smlouvy na jeden až dva roky pro jednotlivé oblasti. Mělo by jít o zadání v jednacím řízení bez uveřejnění, neproběhnou tedy soutěže. Poté se kraj rozhodne, zda po vypršení kontraktů převezme provoz Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK), kterou vlastní, nebo vypíše výběrová řízení na nové externí dopravce.
Společnost TD Bus převzala autobusovou dopravu v části Ústeckého kraje loni poté, co se z regionu stáhla skupina BusLine. Původně jezdila na většině linek, poté je ale začala přebírat Dopravní společnost Ústeckého kraje. Její založení vysvětlovalo hejtmanství snahou mít přímý vliv na to, kam jdou peníze, které vydává na dopravní obslužnost.
Ředitel TD Busu: Byla to ekonomicky neúnosná situace
DSÚK v průběhu minulého roku převzala od TD Busu provoz na linkách v oblastech Ústí nad Labem, Děčín a Litoměřice. Odstoupení od smlouvy na zbylé linky pak dopravce zdůvodnil tím, že dostává od kraje málo peněz. „Důvody, pro které jsme výpověď podali, jsme avizovali dopředu. Byla to pro nás ekonomicky neúnosná situace,“ uvedl ředitel firmy Milan Toms. Dodal, že se dopravce chtěl s krajem kvůli nedostatku řidičů dohodnout na změnách jízdních řádů. „Bohužel se to nestalo,“ podotkl.
Kvůli odstoupení od smlouvy chystají nyní obě strany právní kroky. „Jelikož nesouhlasíme s odstoupením od smlouvy a považujeme tento krok za protiprávní, určitě budeme věc řešit soudní cestou,“ uvedla Magdalena Fraňková. „S postupem kraje nesouhlasíme a budeme se bránit,“ reagoval Toms.