Česku ujel vlak aneb miliardy za pomalost

Na displeji svítí údaj 431 km/h. Vlak se doslova řítí krajinou a z automobilů i stromů za okny se stávají tečky, které se ztrácejí ještě dříve, než je člověk stačí identifikovat. Spojení mezi mezinárodním letištěm Pchu-tung a Šanghají totiž zajišťuje Maglev, rychlovlak pohybující se na magnetické vlně.

Jediná komerční trať svého druhu na světě, na které soupravy jezdí vyšší než dvousetkilometrovou rychlostí, měří ale pouhých třicet kilometrů a její prodloužení už není ani snem konstruktérů či politiků. Náklady na propojení Šanghaje s dvě stě kilometrů vzdáleným městem Chang-čou vzaly za své kvůli vysokým nákladům, nedohodě s německým výrobcem ohledně licence i odporu veřejnosti. Čína si přesto drží světové prvenství právě, co se rychlovlaků týče.

Na sv. Štěpána byl zahájen provoz na vysokorychlostní železnici spojující Peking s metropolí jihočínské provincie Kuang-tung. Trať dlouhou 2300 kilometrů dokážou soupravy vycházející z japonského šinkansenu zvládnout za necelých osm hodin! Aerolinky se pochopitelně třesou o pasažéry i rozplývající se zisky, cestující ale neskrývají nadšení.

Už žádné trmácení vlakem, který do cíle dorazil zhruba za jeden den. Na závěr roku 2012 tak Číňani dostali skutečně hodnotný dárek. Jeho příprava přitom netrvala ani sedm let, navíc za další dva roky prodlouží trať až do Hong Kongu, kde dělníci ve dne v noci staví vysokorychlostní železnici v podzemí. Celých 26 kilometrů z centra u Victoria Harbour až na hranici s Čínou povede tunelem. Doslova koncert pak hrají všechny ty jeřáby, bagry a další těžká technika pod nejvyšším hotelem na světě, ze kterého mají lidé někdejší britskou kolonii doslova jako na dlani.

Právě v sousedství hotelu roste další moderní chlouba Hong Kongu, nové nádraží, ze kterého člověk může přestoupit třeba na trajekt mířící na některý z ostrovů včetně toho, který dal celému Hong Kongu název. Anebo pokračovat v cestě dál do některé z oblíbených destinací v asijsko-pacifickém regionu. Také na jedno z nejkvalitnějších letišť na světě, kde mimochodem jsou ceny skutečně takové, jako kdekoli jinde ve městě a nakoupit či občerstvit se tam může opravdu kdokoli, nikoli jako v Praze na Letišti Václava Havla (dej exprezidentovi věčnou slávu), lze opět dojet po kolejích.

I centrum Hong Kongu s 40 kilometrů vzdáleným letištěm spojují rychlé vlakové soupravy, které celkem čtyři zastávky ujedou za 24 minut. A člověk se nemusí trmácet ani s kufry a dalšími zavazadly. Odbavit se totiž může přímo v centru, ať už na ostrově Hong Kong nebo na další zastávce na Kowloonu! Pro Čechy opět jen utopie, o které se nám ani nesní.

Vzpomínám, jak jsem při jízdách rychlovlaky ve východní Asii, ať už to bylo v šinkansenu v Japonsku nebo na Tchajwanu, přemýšlel o sloganu Českých drah o tom, že mezi Prahou a Brnem „zrušily zácpy“. Byla to výzva, aby řidiči nechali svá auta v garáži a raději jeli vlakem. Pravda, zvládnout ve zdraví jízdu po dálnici z české do moravské metropole je vskutku úctyhodný výkon, problémem je ovšem i samotný čas. A ten je kamenem úrazu i pro železnici.

Chlubit se tak tím, že vzdálenost cca 250 kilometrů (po kolejích je to z Prahy do Brna delší) jsou naše vlaky schopné zvládnout za 2 hodiny a 40 minut, snad není možné ani komentovat. Maximální rychlost Pendolina, které jezdí až stošedesátikilometrovou rychlostí, je pro obyvatele Evropy, tedy té západní, spíše úsměvná. A pro Číňany, Japonce či Tchajwance nepochopitelná.   

Na vině jsou ovšem naši politici. Rozhodnutí ze začátku 90. let minulého století, že se budou stávající trati jen modernizovat, na rozdíl od budování nových, vysokorychlostních, je výlučně politické. Jenže dnes se píše konec roku 2012 a šance, že se v blízké budoucnosti propojíme s vysokorychlostní Evropou, teď mám na mysli výlučně po železnici, je dalším z řady těžko splnitelných snů.

Přitom náklady na takovouto trať mezi Prahou a Brnem experti spočítali na nějakých sto miliard korun, nejde tedy o nijak závratnou částku. Mimochodem v těchto číslech se v minulých letech pohyboval i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury. Bez problémů by se tak postavil i tunel na vysokorychlostní trati z Prahy do Mnichova.

Peníze ale, bohužel, mizely ve zcela jiných tunelech, kvůli kterým máme stávající infrastrukturu, tedy neexistující železniční tratě a nedostavěné či dosluhující dálnice. O pokroku, který spojí vzdálené regiony, zatraktivní je investorům a vůbec zrychlí provoz, tak stále slýcháme jen ve zprávách.

A to, že historicky první souprava na 2300 kilometrů dlouhé trati mezi Kuang-čou a Pekingem přijela s hodinovým zpožděním způsobeným silným sněžením a ledovým počasím, na věci nic nemění. Jak totiž přímo z vlaku hlásila zpravodajka hongkongského listu South China Morning Post, při nejnižší rychlostí, kterou jeli, displej ukazoval 184 km/h.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Názory

Nikdy jsme nebyli blíž příměří, míní Vondráček. Podle Sokola u Rusů vůle není

Předseda zahraničního výboru sněmovny Radek Vondráček (ANO) a předseda výboru pro evropské záležitosti Petr Sokol (ODS) debatovali v Událostech, komentářích o jednáních o míru na Ukrajině. Podle Vondráčka Rusko vyjednává z pozice síly a svých maximálních požadavků. Sokol poznamenal, že Rusko může zastavit válečné operace kdykoli, kdyby chtělo. Oba diskutující také vyjádřili svůj názor na Visegrádskou skupinu (V4). Moderovala Barbora Kroužková.
včera v 16:53

Nejsme v dobré době, Evropa se naštěstí dokázala semknout, myslí si Pánek

Po světě je poměrně dost velkých konfliktů, které mohou podle ředitele Člověka v tísni Šimona Pánka ovlivnit celkovou situaci, a není dobré je podcenit. Nemyslí si ale, že se blíží světový konflikt. Prudká eskalace napětí mezi Izraelem a Hamásem neodsunula do pozadí ruskou agresi na Ukrajině, míní Pánek, který byl hostem Interview ČT24.
20. 10. 2023

Zbytečně kriminalizujeme uživatele psychoaktivních látek, říká Mravčík. Frydrych se obává dopadů nové legislativy

Prohibice psychoaktivních látek zbytečně kriminalizuje uživatele, řekl v Událostech, komentářích vědecký poradce Národního koordinátora pro protidrogovou politiku Viktor Mravčík. Cílem nové právní úpravy pro tyto látky je podle něj vytvořit jasný, regulovaný a legální prostor. Zavádíme tady novou závislostní kategorii, které dáváme komerční rozměr, varuje ředitel Národní protidrogové centrály Jakub Frydrych.
9. 8. 2023

Česká armáda potřebuje další modernizaci, ne povinnou vojnu, shodli se poslanci

Českou armádu posílí americké vrtulníky, první z nich již ze Spojených států dovezl transportní letoun. „Je to technologicky obrovský krok vpřed,“ řekl v pořadu Události, komentáře bývalý náčelník generálního štábu a vedoucí katedry bezpečnostních studií CEVRO Institutu Jiří Šedivý. S potřebou modernizace souhlasí také předseda sněmovního výboru pro bezpečnost Pavel Žáček (ODS) a místopředseda výboru Pavel Růžička (ANO). Shodli se i na tom, že pro Českou republiku by naopak nebylo vhodné zavedení základní vojenské služby. O té hovořila také poslankyně a členka zahraničního výboru Eva Decroix (ODS) v Interview ČT24.
28. 7. 2023

Pozor na fauly v rozpočtu, říká Kalousek. Schodek 295 miliard se nepodaří udržet, míní Pilný

Schválený schodek letošního rozpočtu ve výši 295 miliard korun je podle bývalých ministrů financí Miroslava Kalouska (TOP 09) a Ivana Pilného těžko dosažitelný. V pololetí dosahoval deficit hodnoty 215,4 miliardy korun. Kalousek doufá, že se kabinet Petra Fialy (ODS) ještě o něco pokusí. Pilný je ale skeptický, vláda podle něj nepřináší řešení. Exministři o státním rozpočtu diskutovali v 90' ČT24.
4. 7. 2023

Dějiny se mají připomínat pomocí osudů a hodnot, ne v monstrózním hávu betonových pomníků, říká Kroupa

Konec druhé světové války by si měli lidé připomínat hlavně příběhy lidí, jejichž hlavní životní hodnotou byla svoboda, říká novinář a ředitel společnosti Post Bellum Mikuláš Kroupa. V kontextu války na Ukrajině podle něj oslavy výročí porážky nacistů i dnes připomínají, že svět může velice snadno zešílet a svět musí hledat cesty, jak tomu zabránit. O konci druhé světové války, válečných zločinech na Ukrajině a sovětských výkladech dějin hovořil v Interview ČT24.
8. 5. 2023

Společnost se radikalizuje. Česko je na tom však lépe než řada jiných zemí, míní bezpečnostní expert Mareš

Rusko podporuje aktivitu dezinformační scény v Česku, vyplývá to ze zprávy o extremismu za loňský rok, kterou schválila vláda. Dezinformace mají podle ní za cíl oslabovat stabilitu země. Bezpečnostní expert Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně Miroslav Mareš v Událostech, komentářích řekl, že radikalizace společnosti je velká, Česko je však stále na tom lépe než řada jiných zemí. Podle právníka a účastníka protivládních demonstrací Ondřeje Dostála se některé případy za extremismus jenom označují.
4. 5. 2023

Nastal čas na plošné škrty, shodli se ekonomka Nerudová a exministr Kočárník

Srazit schodek státního rozpočtu o sedmdesát miliard korun považuje ekonomka Danuše Nerudová za málo ambiciózní cíl. Řekla to v Událostech, komentářích. Vládní koalice se po středečním více než šestihodinovém jednání přiblížila dohodě o úsporném balíčku na rok 2024. Ve čtvrtek to potvrdil premiér Petr Fiala (ODS). Konkrétní opatření ale neprozradil. Bývalý ministr financí Ivan Kočárník se domnívá, že je potřeba udělat plošné škrty. Ekonom Jan Švejnar vidí možnosti v zeštíhlení státní správy, daních z nemovitostí nebo progresivní dani.
28. 4. 2023
Načítání...