Zprávy z Berlinale: Festival rozšiřuje prostor pro odlišnost

Zdá se, že můžeme zaznamenat odklon od prvoplánové politizace ve filmech, které mají na festivalu příznivé přijetí. Berlinale se dočkalo v hlavní soutěži opusu, který rozčeřil klidnější vlny dosavadní berlínské soutěže. Legendární německý režisér Volker Schlöndorf natočil ve svých 77 letech film Návrat do Montauku (Return to Montauk) a někteří recenzenti ho považují za jeho nejlepší za dlouhou dobu.

Režisér se v novém filmu vrací ke známému švýcarskému spisovateli Maxi Frischovi, jehož román Homo Faber adaptoval v roce 1991. A vrací se k němu s herci Stellanem Skarsgårdem, Ninou Hossovou a Susanne Wolffovou. Tvoří trojúhelník, jehož jeden hrot tvoří známý spisovatel Max, který vydává velmi osobní román o nenaplněné lásce. V úvodu filmu spisovatel parafrázuje odkaz svého otce, z něhož vychází i jeho nové dílo: jen na dvou věcech v životě záleží – největší chyba, kterou jste v životě udělali, a největší lítost, kterou cítíte za to, co jste v životě neudělali.

Spisovatel Max ztratí stopu po své dávné lásce, ale při propagaci knihy narazí na svého dávného mentora a to mu umožní se svou dávnou láskou se znovu potkat. Najde ji jako velmi bohatou právničku v nadnárodní korporaci. Ona je zpočátku chladná a nepřístupná, ale pak ho pozve na výlet do kdysi společných míst. Není překvapující, že návraty po dvaceti letech nevycházejí podle představ, ale v novém Schlöndorfově filmu nejde jen o hledání ztracené lásky. Samotný režisér popisuje svůj filmový příběh jako kombinaci básně a pravdy, ale „touhle citací nechci sebe srovnávat s Goethem“, dodal k tomu v Berlíně. Odkazuje tak na Goethův životopis Z mého života: Báseň i pravda. Film je dokonalá love story, aniž by překročila hranici kýče. Rezonovat bude především u starší části publika. Ale doma není nikdo prorokem a někteří němečtí novináři film nepřijali. Film také patří k těm, které nemají politický akcent.

Kaurismäki je věrný své poetice

Má ho ale film dalšího slavného jména ve světové kinematografii, Aki Kaurismäkiho. Jeho snímek Druhá strana naděje (Toivon Tuolla Puolen) má za hlavního hrdinu syrského uprchlíka z Aleppa. Kaurismäki ale ani ve svém novém filmu nevybočil ze své tradiční poetiky: nehybná kamera, kamenné tváře jeho postav, potemnělé prostředí. Jeho film je tak svým stylem staromódní, ale přesto v pohledu na protiimigrantské předsudky je progresivní. Khaled ve Finsku požádá o azyl a po všech administrativních procedurách ho byrokracie posílá zpátky, zatímco televizní obrazovky přinášejí záběry z devastovaného Aleppa, aktuálně bombardované nemocnice s dětmi, oblaka prachu, zničené domy i zranění lidé.

Druhá strana naděje
Zdroj: Berlinale

Khaled naštěstí kolem sebe narazí na obyčejné lidi a ti mu pomůžou k útěku do podsvětí. Je to Kaurismäkiho filmová poetika, která mu přináší příznivé ohlasy především od jeho trvalých příznivců. Vyznění filmu zní, že normální lidé se uprchlíků neobávají a jsou ochotni pomoct. I když tou normálností v Kaurismäkiho příběhu je třeba šéf restaurace, který vypadá jak tajný agent z béčkových gangsterek z 50. let minulého století.

Kdo vybočuje z norem

Festivalové soutěžní filmy ze zámoří přicházejí s něčím, s čím vybočují z linie tradičních festivalových příběhů. Japonsko-tchajwanský Pan Dlouhý (Mr. Long, režie Sabu) začíná jako krvavá gangsterka, ale než se divák stačí zorientovat, žánrově se změní v pohádku o ideální společnosti. Zabiják jménem Dlouhý má za úkol sprovodit ze světa japonského šéfa podsvětí. Věci se mu ale vymknou z rukou a sám bojuje o život. Nakonec se ocitne ve vybydleném předměstí, kde z něj místní komunita udělá proti jeho vůli kuchařského mistra poté, co zjistí, že výborně vaří. Kdo ale příliš vybočuje z norem, do společnosti nepatří.

Podobně má problémy hrdinka chilského filmu Fantastická žena (Una Mujer Fantástica, režie Sebastián Lelio). Fantastická je mladá Marina, která upřímně miluje staršího muže. On zemře a ona čelí nátlakům jeho rodiny. Jednoduché to nemá i proto, že je přeoperovaná z muže na ženu. Marinu hraje transexuální herečka a zpěvačka Daniela Vega a v Berlíně podotkla, že nemůže v Santiagu žít tak, jak by chtěla, ale svůj prostor už si našla. Film i osobní případ samotné herečky ukazuje, že transexuálové to s přijetím ve společnosti nemají jednoduché, i když je západní kultura někdy až oslavuje. Berlinale se snaží svými filmy prostor pro odlišnost rozšířit.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
před 16 hhodinami

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
před 18 hhodinami

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025

Po Dýchej přišlo Opatruj, druhé posmrtné album Stypky a Bandjeez

Téměř pět let po předčasném odchodu Davida Stypky vychází jeho druhé posmrtné album. Stejně jako v případě předchozí nahrávky Dýchej i písně z novinky Opatruj Stypka skládal a nahrával s kapelou Bandjeez, ale už je nestihl vydat. Zesnulého skladatele a zpěváka připomenou také příští rok koncerty s filharmonickým doprovodem.
7. 11. 2025

V Divadle Petra Bezruče se hraje fotbal

V ostravském Divadle Petra Bezruče zní baníkovské chorály i tradiční fanouškovský pozdrav. Nová autorská inscenace Baníček, ale, ale, ale uměleckého šéfa souboru Jana Holce spojuje totiž divadelní prostředí a fotbalovou vášeň.
6. 11. 2025
Načítání...