Ve věku 85 let zemřel v úterý Ronald Harwood, který patřil mezi nejvýznamnější britské poválečné dramatiky, byl také filmovým scenáristou. Je držitelem Oscara za scénář k dramatu Pianista a jeho nejslavnější hru Garderobiér zná dobře i české divadelní publikum.
Zemřel scenárista a dramatik Ronald Harwood, zanechal po sobě Pianistu a Garderobiéra
Harwood byl jihoafrický rodák, do Británie se přestěhoval v padesátých letech. „Vídeň, Praha a Budapešť – to je můj přirozený životní prostor. Miluji kavárny i zdejší kuchyni. Anglii ovšem miluji také, přijala mě velice laskavě, když mi bylo sedmnáct,“ svěřil se v roce 1998 při návštěvě Prahy, kam přijel na premiéru své hry Na miskách vah v Národním divadle.
S českým prostředím přišel do kontaktu i při psaní scénáře k filmu Operace „Daybreak“ o atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Snímek se v polovině sedmdesátých let natáčel v Praze.
Harwood byl autorem řady původních divadelních her, dramatizací románů, povídek a televizních scénářů. Pustil se například do dramatizace novely Jeden den Ivana Děnisoviče, v níž ruský spisovatel Alexandr Solženicyn na základě své zkušenosti popisuje život v gulagu.
Z vlastních zážitků vycházel Harwood při psaní své nejznámější divadelní hry Garderobiér. Zúročil v ní vše, co vypozoroval, když dělal garderobiéra shakespearovskému herci Donaldu Wolfitovi. Titul s úspěchem uváděly i české scény. Garderobiér se také dočkal filmové podoby podle Harwoodova scénáře. Stejnojmenný film režiséra Petera Yatese s Albertem Finneym a Tomem Courtenayem v hlavních rolích si vysloužil pět oscarových nominací.
Oscarový Pianista
Pro prestižní ocenění si Harwood došel nakonec až v roce 2002, kdy akademiky oslovil dramatem o holocaustu Pianista. Pronásledování kvůli náboženství znal ze své židovské rodiny. Do Kapského Města jeho příbuzní uprchli ve třicátých letech z Lotyšska před pogromy.
„Je výjimečný v tom, že se podařilo téma uchopit znovu tak, aby ho bylo možné brát vážně, aby to nebyl jenom film, který plní povinnost se k něčemu vyjádřit. S každou minutou je lepší a lepší, graduje do úplně zdrcujícího finále,“ hodnotí snímek v režii Romana Polanského filmový kritik Kamil Fila.
Harwood napsal i scénář k Polanského zpracování příběhu o Oliveru Twistovi. A jeho divadelní hra se stala předlohou pro filmovou komedii Kvartet s Dustinem Hoffmanem. Pro film Skafandr a motýl adaptoval také knihu šéfredaktora časopisu Elle, který po mozkové příhodě ochrnul na celé tělo. Komunikovat s okolím mohl jen mrkáním.
V roce 2010 britská panovnice Alžběta II. pasovala Ronalda Harwooda na rytíře.