Unikátní Muzeum neonů, které se zaměřuje na často opomíjenou oblast užitého umění, patří k největším turistickým lákadlům současné Varšavy. Sbírka představuje desítky světelných reklam, které od poloviny dvacátého století zářily v polských městech. Za jejich rozmachem přitom nejprve stála propaganda, která chtěla fádním socialistickým ulicím přinést trochu západního lesku.
Západní lesk v ulicích východního bloku. Varšava láká na Muzeum neonů
Psal se rok 1956, když Moskva dala vládám komunistického bloku úkol, ať jejich města, hlavně ta hlavní, září. Snažila se tak dosáhnout toho, aby se centra východního bloku alespoň navenek podobala západním metropolím. Tak začala éra neonizace.
„Největší rozmach neonů v Polsku připadá na šedesátá a sedmdesátá léta. Potom bohužel přišel rok 1981 a výjimečný stav, který tento proces drasticky ukončil,“ vypráví průvodkyně muzea Olga Choinska.
Neon jako symbol doby
Práce na světelných reklamách se ve své době ujali nejlepší polští designéři. Právě jejich díla si vedení muzea přálo zachovat. Neony totiž později začaly hlavně z varšavských budov mizet.
„Jsou památkou na ony doby a jistým způsobem i jejich symbolem. Pro nás jsou ale důležité i kvůli tomu, že představují pokračování polské grafiky a užitého umění,“ upozorňuje Choinska.
Za sbírkou stojí společnost pro péči o staré neony, která vznikla v roce 2005. Veřejnosti pak své poklady zpřístupnila o sedm let později. „Naše sbírka se od té chvíle úspěšně rozrůstá,“ říká Choinska.
Muzeum sídlící v bývalé tovární hale v ulici Minska historické reklamní nápisy také opravuje a restauruje – třeba i za pomoci původních nákresů, pokud se dochovaly. Na návrat do své někdejší zářící podoby tak ve varšavském muzeu čeká třeba i český neon, který od sedmdesátých let zdobil jedno žatecké květinářství.
Muzeum vlastní soukromníci a vydělat si na sebe musí samo. O návštěvníky ale nemá nouzi, patří k vyhledávaným cílům turistů z Polska i ciziny. Ti tu vedle vstupného můžou peníze utratit i za originální suvenýry.