Vyčistit jeviště od nánosu minulých konfliktů má nová inscenace Divadla Husa na provázku s názvem Vykouření. Vznikla na motivy bouřlivé společenské debaty, která se v roce 2018 strhla po uvedení her dramatika Olivera Frljiče na festivalu Divadelní svět Brno.
Z Provázku vykuřují kauzu kvůli provokativní hře o náboženství. O vyřizování účtů prý nejde
Inscenátoři popisují Vykouření jako „zběsile očistný scénický obřad na motivy skutečných událostí kolem jedné neskutečné kauzy, v níž hlavní roli sehrála česká společnost“. Zmíněná kauza se odehrála před čtyřmi lety, kdy hostující chorvatský soubor v Brně uvedl hry Prokletí a Naše násilí a vaše násilí od Olivera Frljiče.
Frljičovy hry v podání zahraničních souborů provokativní formou zobrazovaly některé křesťanské symboly a kritizovaly římskokatolickou církev i západní pohled na muslimský svět. Největší pozdvižení vyvolala předem zveřejněná fotka z jedné z her, na které postava, jež před tím sestoupila z kříže, předstírala znásilnění muslimky. Vadila také scéna, v níž si herečka vytahovala z přirození českou vlajku.
Pokaždé se začnou ozývat hlasy
„Pokaždé, když vyjdeme ven s novou sezonou, s novým dramaturgickým plánem nebo novým vizuálem, tak se začnou ozývat ve veřejném prostoru hlasy, jestli zase odněkud bude vytahována vlajka a jestli tam budeme hanobit nějaké symboly jakéhosi náboženství,“ podotýká umělecký šéf divadla Martin Sládeček.
„S režisérem Jiřím Havelkou a s kolegy z hereckého souboru nás zaujalo, jak rychle a na základě jak kusých zpráv vytržených z kontextu se v době zahlcené informacemi vlastně necháváme strhnout k tomu, abychom se dopouštěli rychlých soudů a radikálních činů,“ dodal.
Na uvedení hry Naše násilí a vaše násilí se v roce 2018 vydala i skupina lidí, kteří představení přerušili vstupem na jeviště. Další lidé demonstrovali na Zelném trhu. Kardinál Dominik Duka brněnská divadla zažaloval, chtěl omluvu. Minulý měsíc jeho stížnost zamítl Ústavní soud.
Část inscenace pracuje s hraničními obrazy a symboly, které mohou podle tvůrců budit silné emoce. K pojetí tématu využívá hra fragmenty právních textů, internetových článků a rozhovorů, diváckých dopisů, výpovědí svědků i Nového zákona.
Zpátky na jeviště
Režisérovi Jiřímu Havelkovi přišla tehdejší bouřlivá reakce jako absurdní, ve své podstatě vcelku banální pozdvižení. Po studiu různých materiálů ale dospěl k závěru, že nejde jen o „pseudokauzu“. „Naopak, takových momentů, kde se propojí divadlo, teorie umění, justice, politika, náboženství a na všech těch stranách manipulace, radikalita i bolest, není mnoho,“ uvedl Havelka.
Divadelníci původně váhali, jestli téma znovu otevírat. Po nekončící kritice se nakonec rozhodli vrátit celou záležitost tam, kde začala – na jeviště. Nejde prý ale o žádné vyřizování účtu. Inscenace je určena i lidem, kteří nevědí, co se v roce 2018 stalo. Husa na provázku nicméně momentálně nepočítá s tím, že by Vykouření pohostinsky uváděla mimo svou domovskou scénu, váže se totiž k budově na Zelném trhu.